تاخت‌وتاز کرونا نفس بیمارستان‌ها را به شماره انداخت

عادی‌انگاری شرایط و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اوضاع نگران‌کننده‌ای را بوجود آورده است آن هم در شرایطی که افزایش غیرقابل تصور آمار مبتلایان به کرونا همه را شوکه کرده و استفاده از توان کادر درمان به حداکثر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیامد عدم کنترل همه جانبه ترددها در تعطیلات نوروزی و رفتن به مسافرت‌ها، قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهرهای کشور از جمله در استان اصفهان بود. عادی‌انگاری شرایط ما را در وضعیت بحرانی قرار داده و انگار دیگر هشدارها و خواهش و تمنای کادر درمان برای رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا هم بی‌تأثیر شده است؛ گویی دیگر ترس از مرگ در نتیجه ابتلاء به کرونا بازدارنده نیست و مردم ترجیح داده‌اند با خیالی آسوده به امور روزانه خود بپردازند.

در حالی که مردم همچنان با وجود اعمال محدودیت‌های البته نیم‌بند به خیابان‌ها می‌آیند و به راحتی با خانواده در پارک‌ها و خیابان‌ها قدم می‌زنند و در دورهمی‌ها شرکت می‌کنند، توان کادر درمان کاهش یافته است. بدتر از همه اینکه اینکه گاه عادی انگاری شرایط از سوی برخی مسئولان تشدید می‌شود.

پنج برابر شدن بستری‌ها در عرض یک ماه

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در اصفهان، می‌گوید: در حال حاضر شیوع کرونا در استان شتاب زیادی دارد، مقایسه ۲۷ اسفند ماه با ۲۷ فروردین ماه نشان می‌دهد با گذشت یک ماه تعداد بستری‌ها تقریباً پنج برابر شده، تعداد موارد حاد هم حدود پنچ برابر شده و موارد مثبت شناسایی افزایش سه برابری داشته است. این آمار نشان می‌دهد که موارد شناسایی و حاد ابتلاء به کرونا بیشتر شده است.

تاخت‌وتاز کرونا نفس بیمارستان‌ها را به شماره انداخت

وضعیت استان اصفهان بحرانی است

وی ادامه می‌دهد: به طور کلی وضع استان بسیار خطرناک و تعداد بیماران مبتلا به کرونا از دو هزار نفر گذشته است و این نشان می‌دهد که وضع استان در خصوص شیوع بیماری کووید ۱۹ اصلاً خوب نیست و به مرور داریم وارد بحران می‌شویم و امیدواریم از نظر مرگ‌ومیر فاجعه نشود، باید از ادامه این روند جلوگیری شود، آخرین رنگ‌بندی که برای استان اعلام کردند قرمز است و وارد یک وضعیت بحرانی شده‌ایم.

محدودیت‌ها باید سخت‌گیرانه‌تر باشد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می‌کند: با ادامه این شرایط امکان بازسازی سیستم بهداشت و درمان و ایجاد زیر ساخت‌های جدید و مورد نیاز وجود ندارد، همچنین امکان ترخیص و جایگزینی بیماران نیز به دلیل بدحال بودن آن‌ها کمتر شده است، بنابراین روز به روز به طرف بحرانی‌تر شدن می‌رویم، با توجه به این موج از ویروس کرونا که بسیار شدیدتر از موج‌های قبلی است، باید بدانیم این نوع کاهش تردد و کاهش تحرک جامعه با این شدت و با این نوع رعایت‌های ناقص بعید است که بتوان به راحتی از این موج جلوگیری کند، علاوه‌بر اینکه شتاب بیماری کرونا بسیار زیاد است.

وی می‌افزاید: شاید در آبان ماه سال گذشته که افزایش بیماران پله‌ای بود، می‌شد با محدودیت‌های نصف و نیمه به کاهش آمارها و کنترل وضعیت کرونا ویروس کمک کرد، اما اکنون فقط یک قوانین بسیار سخت‌گیرانه می‌تواند باعث شود، حداقل دو هفته آینده روند شیوع و ابتلای بیماری توقف پیدا کند یا شتاب موج آن گرفته شود، اما چیزی که در حال حاضر می‌بینیم این است که محدودیت‌ها یک هفته‌ای است که شروع شده، اما هنوز هیچ تغییری در پیک ایجاد نشده است و این موضوع نشان می‌دهد که اعمال این نوع محدودیت کارآمد نبوده است و محدودیت‌ها در تمام زمینه‌ها باید بسیار سختگیرانه باشد تا بتوانم شاهد بهتر شدن وضعیت در هفته‌های آتی باشیم.

کاهش ظرفیت بیمارستان‌های استان اصفهان در خیز جدید کرونا

نجیمی با اشاره به کاهش ظرفیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان، تصریح می‌کند: باید بدانیم بیمارستان‌ها روز به روز از ظرفیت‌شان کاسته می‌شود و حداکثر تخت‌های بیمارستانی را برای بیماران کرونایی و همینطور غیر کرونایی به کار گرفتیم، اما با وجود شتاب بالای ابتلای افراد به کرونا ویروس و عبور تعداد بیماران از حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر شرایط برای فعالیت کادر درمان سخت‌تر خواهد شد و کیفیت خدمت‌رسانی نیز پایین خواهد آمد.

خدمت‌رسانی به بیماران غیرکرونایی مشکل است

وی در خصوص ارائه خدمات درمانی به بیماران غیرکرونایی، می‌گوید: در شرایط فعلی برای ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی حتماً به مشکل برمی‌خوریم و اکنون نیز بیمارانی داریم که به آی سی یو نیاز دارند، اما در بخش بستری هستند، اگر این روند ادامه یابد تخت معمولی هم دیگر وجود نخواهد داشت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: امیدوارم رعایت پروتکل‌ها توسط اصناف و مردم بیشتر شود تا بتوان به نتایج مؤثری در کنترل بیماری دست یابیم، افراد باید از تجمع در مکان‌های شلوغ و دورهمی‌ها به شدت پرهیز کنند و زدن ماسک و شستن دست‌ها و به طور کلی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا را رعایت کنند.

تاخت‌وتاز کرونا نفس بیمارستان‌ها را به شماره انداخت

بیش از ظرفیت بیمار بستری می‌شود

آرش علیزاده نوحی، رئیس بیمارستان غرضی در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان و بستری بیماران کووید ۱۹ و خیز جدید بیماری کرونا، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بیمارستان غرضی دارای ۲۱۷ تخت فعال است که ۱۸۸ تخت آن به بیماران کرونا اختصاص یافته است و به طور کلی حدود ۲۲۰ بیمار در بیمارستان داریم که حتی از ظرفیت بیمارستان هم بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: در بیمارستان غرضی زن باردار و کودک مبتلا به کرونا نداریم و اگر هم داشته باشیم به بیمارستان‌هایی که آن‌ها را پذیرش می‌کنند، می‌فرستیم، با توجه به تست‌هایی که انجام می‌شود، کرونای انگلیسی نوع غالب کرونا در این دوره است.

نیاز ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به کرونا به آی‌سی‌یو

وی با تاکید بر اینکه ترخیص بیماران کرونایی بستگی به حال آن‌ها دارد، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر حدود ۱۰ روز طول می‌کشد تا بیماران مبتلا به کرونا از بیمارستان ترخیص شوند، ترخیص بیماران مبتلا به کرونا کمتر از بیمارانی است که پذیرش می‌شوند، بنابراین آمار بستری‌های کرونا بالا است و روزبه روز نیز در حال افزایش است، در حال حاضر اگر بیماران غیرکرونایی ترخیص شوند، می‌توانیم بیمار کرونایی پذیرش کنیم، بیمارستان غرضی شش تخت آی سی یو دارد، اما به خاطر شیوع فراوان بیماری کووید ۱۹ تخت‌های آی سی یو را به ۱۸ تخت رساندیم، اما این در حالی است که ۲۵ درصد بیماران کرونایی باید از امکانات آی سی یو بهره‌مند شوند و برای ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا باید حدود ۴۰ تخت آی سی یو داشته باشیم.

نیاز فراوان به اکسیژن و دستگاه اکسیژن‌ساز

رئیس بیمارستان غرضی با توضیح اینکه بیماران مبتلا به کرونا به اکسیژن فراوانی نیاز دارند، خاطرنشان می‌کند: در شرایط فعلی به کپسول‌های اکسیژن بیشتری نیاز داریم، به طوری که قبلاً هر ۱۰ روز یک بار کپسول‌های اکسیژن را پر می‌کردیم، اما اکنون باید هر دو یا سه روز یک بار کپسول‌های اکسیژن پر شود، درخواست دستگاه اکسیژن‌ساز کردیم تا بتوانیم اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی را تأمین کنیم و اقدامات لازم در این زمینه را انجام داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر دارویی در بیمارستان کمبود و مشکل نداریم، می‌افزاید: حدود ۲۰ مورد دستگاه تنفسی پرتابل و ثابت داریم و اگر ۴۰ دستگاه وجود داشته باشد بهتر است، حدود ۷۵ درصد کادر درمان بیمارستان غرضی واکسینه شدند و تاکنون حدود ۲۶۰ نفر از کادر درمان بیمار شدند، اما مورد فوتی در بین کادر درمان مبتلا نداشتیم و تمام آن‌ها بهبود یافتند.

با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم

علیزاده نوحی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به کرونا ویروس نباید همراه داشته باشند، می‌گوید: بخش‌هایی که قبلاً با نیروی کمتری فعالیت می‌کردند، اکنون به نیروی بیشتری نیاز دارد، پرستار بیشتری هم نیاز داریم به خصوص برای تخت‌های آی سی یو که تعداد پرستار برای آن باید به ازای هر تخت یک پرستار است یا حداقل برای هر دو تخت یک پرستار باشد، نیاز به پرستاران تخصصی وجود دارد، به کمک بهیار و نیروهای خدماتی هم نیاز داریم.

رئیس بیمارستان غرضی با اشاره به اینکه باید در ارائه خدمات درمانی استانداردهای خود را در بیمارستان داشته باشیم، تصریح می‌کند: این بحران را هم باید با تهیه امکانات مورد نظر پوشش دهیم، امکانات درمانی از استاندارد پایین‌تر است و این موضوع فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌کند، البته میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا نیز کم است.

برپایی بیمارستان صحرایی در سپاهان‌شهر

سیدرضا مرتضویان، رئیس بیمارستان صدوقی با اشاره به افزایش بیماران مبتلا به کرونا به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بخشی از بیمارستان صدوقی را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم و خدمات اورژانسی بیماران غیرکرونایی از جمله بیماران قلبی را هم انجام می‌دهیم تا بیمارانی که به خدمات درمانی اورژانسی نیاز پیدا می‌کنند، بتوانند خدمات لازم را دریافت کنند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر در بیمارستان سیار و صحرایی که در سپاهان‌شهر برپا شده است حدود ۶۰ بیمار و حدود ۳۰ بیمار هم در اورژانس بیمارستان بستری هستند و در مجموع بیش از ۸۰ بیمار مبتلا به کرونا ویروس داریم، در حال حاضر در آی سی یو هم که دارای ۱۸ تخت است، ۹ بیمار کرونایی داریم و ۴ تخت هم به بیماران قلبی و مغزی اختصاص یافته است.

رئیس بیمارستان صدوقی خاطرنشان می‌کند: در بیمارستان سیار و یا همان صحرایی، آی سی یو هم داریم و بیمارستان صحرایی ظرفیت ۱۰۰ بیمار را دارد، اما به دلیل کمبود نیروی انسانی کمتر در آنجا پذیرش می‌شود، برای تأمین نیروی انسانی درخواست داده‌ایم تا مشکل حل شود، در بیمارستان سیار ۱۰ تخت آی سی یو برای بیماران کرونا اختصاص دادیم.

تاخت‌وتاز کرونا نفس بیمارستان‌ها را به شماره انداخت

ابتلای ۳۰ درصد کادر درمان بیمارستان صدوقی به کرونا

وی در خصوص نیاز بیمارستان به دستگاه‌ها و داروهای مورد نیاز، اضافه می‌کند: در حال حاضر از نظر دستگاه‌های پرتابل و ثابت کمبودی نداریم، اما اگر بیماران مبتلا به کرونا ویروس بیشتر شوند به دستگاه‌های پرتابل و ثابت هم نیاز خواهیم داشت، در حال حاضر نیروهای بیمارستان صدوقی حدود ۱۸ ساعت فعالیت می‌کنند و هر تعداد نیرو که اضافه شود بهتر است تا نیروهای قبلی کمی استراحت کنند، از دانشگاه بقیه‌الله و آموزشگاه‌های مربوط به سپاه که آموزش پرستاری می‌دهیم فراخوان جذب خواهیم داد تا نیروی انسانی لازم را تأمین کنیم، از نظر دارویی نیز مشکلی نداریم و تمام داروهای مربوطه را در دسترس داریم.

مرتضویان با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از کادر درمان بیمارستان صدوقی به کرونا مبتلا شدند، تصریح می‌کند: اکثر کادر درمان بیمارستان که مبتلا به کرونا ویروس بودند، بهبود یافتند، از بین کارکنان بیمارستان صدوقی دو نفر شهید سلامت داشتیم که یکی پرستار و دیگری کارشناس سی تی اسکن بوده است.

۹۰ درصد کادر بیمارستان صدوقی واکسینه شدند

وی با تاکید بر اینکه تقریباً حدود ۹۰ درصد از کادر درمان بیمارستان واکسینه شدند، می‌گوید: تعدادی از کادر درمان نوبت اول واکسن را گرفتند و زمان نوبت دوم آنها هنوز فرا نرسیده و برخی دیگر هم هر دو نوبت را دریافت کردند.

رئیس بیمارستان صدوقی اظهار می‌کند: بیمارستان صدوقی ۲۵۶ تختخوابی است که هر تعداد مریضی که مراجعه کند در صورت وجود ظرفیت و نیروی انسانی، آن‌ها را پذیرش می‌کنیم.

وی در توصیه به شهروندان می‌گوید: شهروندان باید به شدت اصول بهداشتی را رعایت کنند و بی‌احتیاطی‌هایی که وضعیت کنونی را رقم زده باید کاهش یابد، با همکاری همه جانبه مردم، دستگاه‌ها، مرکز بهداشت، کادر درمان و … می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم.

کد خبر 487836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.