به زودی شاهد سقوط صنعت نشر خواهیم بود

مدیر انتشارات نوشته گفت: به جای اینکه ناشران و کتاب فروشان را تشویق کنند که تولیدات خوبی داشته باشند تا مردم در اوقات فراغت خود از آنها استفاده کنند، کتاب فروشی‌ها را تعطیل و مردم را از این امکان محروم می‌کنند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ظرف ماه‌های آینده شاهد سقوط شدید صنعت نشر خواهیم بود.

مهدی صاحب فصول، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سه روز پیش کاغذ ۷۰ در ۱۰۰، ۷۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود. این در حالی است که قیمت آن پیش از نوروز ۴۳۰ هزار تومان بود؛ یعنی کاغذ در این بازه زمانی حدود ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

وی افزود: واردات کاغذ متوقف شده است و این امر خود به خود بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این انتخابات نیز در پیش است، افرادی که کاغذ در اختیار دارند به دلیل اینکه مطمئن نیستند که کاغذ به اندازه کافی وارد شود، آنها را نگه می‌داند و به این واسطه در حال سودجویی هستند.

این ناشر ادامه داد: در این اواخر دولت برای کنترل افزایش قیمت کتاب‌ها، اقدام به تخصیص کاغذ دولتی به ناشران کرد؛ اما پیش از سال نو تاکنون توزیع کاغذ دولتی نیز متوقف شد. این مساله باعث شده است که ناشران برای چاپ کتاب‌های خود، کاغذ را از بازار آزاد تهیه کنند.

صاحب فصول با اشاره به تعطیلی کتاب فروشی‌ها، تصریح کرد: پیش از ماه مبارک رمضان اغذیه‌فروشی‌ها باز بودند، اما به کتاب فروشی‌ها اجازه فعالیت نمی‌دادند. این امر سختی‌های بسیاری برای صنعت نشر به وجود آورد.

وی با بیان اینکه " تعطیلی کتاب فروشی‌ها بی توجهی به فرهنگ است"، گفت: معمولاً گفته می‌شود که افراد باید در خانه بمانند و از مسافرت و حضور در تجمعات خودداری کنند. این در حالی است که افراد برای ماندن در خانه نیاز به سرگرمی دارند. تلویزیون، بازی، خواندن مجله و کتاب برخی از این سرگرمی‌ها است. وقتی افراد نتوانند کتاب مورد علاقه خود را خریداری و مطالعه کنند بخشی از وقت آنها در خانه به بطالت می‌گذرد.

این ناشر ادامه داد: مسلم است که اگر بخشی از وقت افراد خالی باشد، آن را به کارهای دیگری از جمله قدم زدن در پارک‌ها و حضور در تجمعات اختصاص می‌دهند که جامعه را دچار مشکل می‌کند. تعطیلی کتاب فروشی‌ها یک اشتباه محاسباتی است.

صاحب فصول تاکید کرد: به جای اینکه ناشران و کتاب فروشان را تشویق کنند که تولیدات خوبی داشته باشند تا مردم در اوقات فراغت خود از آنها استفاده کنند، کتاب فروشی‌ها را تعطیل و مردم را از این امکان محروم می‌کنند که به ازای آن خسارت‌های دیگری پدید آمد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ظرف ماه‌های آینده شاهد سقوط شدید صنعت نشر خواهیم بود.

کد خبر 487824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.