پاسخ کوبنده به سنگ‌اندازی‌های اسرائیل

ایران هفته گذشته را در التهاب حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای سپری کرد و در اولین واکنش خود نسبت به این اقدام اسرائیل، غنی سازی اورانیوم را تا سقف ۶۰ درصد افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از اعلام اولین مواضع کاخ سفید در مورد بازگشت آمریکا به برجام و شروع مذاکرات وین، تعدادی از مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند در مقابل کاهش باز گشت آمریکا به برجام و کاهش تحریم‌های ایران سوکت نخواهند کرد.

این اظهارات تحریک‌آمیز مقامات نظامی رژیم صهیونیستی با بی اعتنایی نظام بین‌الملل همراه شد و طی هفته‌های گذشته شاهد آغاز مذاکرات وین و گفت‌وگو نمایندگان ایران با اعضای ۱+۴ بودیم.

پس از دریافت سیگنال‌های مثبت از کمیسیون مشترک برجام، اسرائیل تصمیم گرفت با اختلال در تأسیسات هسته‌ای سایت شهید احمدی روشن نطنز، روند مذاکرات برجامی وین را با چالش روبه‌رو کند.

ظریف در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه نخبگان و مردم برای نیفتادن در «دام مکارانه» طراحی‌شده اسرائیل، گفت اسرائیلی‌ها می‌خواهند «انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند»، ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدام‌ها را از خود اسرائیلی‌ها خواهیم گرفت.

در همین حین، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه با کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکراتی که برای بازگشت ایران و آمریکا در وین در جریان بود، تأکید کرد که این اقدام اسرائیل موضع ایران را در مذاکرات قوی‌تر می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود گفت که اسرائیلی‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت و اگر تاکنون با تأسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند، الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که سانتریفیوژهایی که در حادثه نطنز از مدار خارج شده‌اند از نسل اول سانتریفیوژهای ایران (IR-۱) بوده‌اند که با ماشین‌های پیشرفته جایگزین می‌شوند.

در نهایت، ایران پاسخ حمله به تأسیسات نطنز را با غنی سازی بالاتر داد. عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین گفت که ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را شروع خواهد کرد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرد که «دستور راه اندازی غنی سازی ۶۰ درصد را دادیم و روز بعد محصول ۶۰ درصد را گرفتیم و الان حدود ۹ گرم در ساعت تولید می‌کنیم. باید راندمان و چیدمان زنجیره‌ها را تغییر دهیم و روی آنها کار کنیم که کمی این میزان تولید کم شود و به ۵ گرم برسد تا همزمان بتوانیم با این دو زنجیره اورانیوم ۲۰ درصد هم تولید کنیم.‌»

افزایش‌غنی سازی اورانیوم توسط ایران واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت که در نخستین واکنش، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اعلام کرد که «از این اقدام حمایت نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنیم که حرکت به سوی غنی سازی ۶۰ درصد مفید باشد، اما خرسند هستیم که ایران به توافق در مورد مذاکرات ادامه داده است.»

ساعاتی بعد از این واکنش‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که غنی سازی ۶۰ درصدی توسط ایران، با اطلاع آژانس انجام شده و بازرسان برای بررسی موضوع در نطنز حضور دارند.

عده‌ای از مخالفان داخلی برجام اما، راه پاسخ متقابل را توقف مذاکرات و نشست وین می‌دانستند؛ اما رهبر معظم انقلاب، در سخنانی سیاست فعلی کشور را به تشخیص مسئولان مذاکره دانستند و برای تیم مذاکره کننده آرزوی توفیق کرده و ابراز امیدواری کردند که مسئولان بتوانند مردم را شاد کنند.

امروز مذاکرات نشست وین برای بازگشت طرف‌ها به تعهدات برجامی در حال برگزاری و غنی سازی ۶۰ درصدی ایران نیز تأثیر منفی بر آن نداشته است. حال باید منتظر ماند دید که آیا مهمترین مطالبه جمهوری اسلامی ایران یعنی لغو همه تحریم‌ها ظالمانه از سوی ایالات متحده آمریکا محقق خواهد شد یا خیر؟

غنی سازی ۶۰ درصد تأثیر به سزایی در روند مذاکرات کمیسیون مشترک داشت

ابوالفضل ظهره‌وند، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فعالیت‌های هسته‌ای به عنوان یکی از مهمترین موضوعات پیشران در عرصه‌های علمی جهان طی چندین سال گذشته در دستور کار ایران قرار گرفته است؛ زیرا فعالیت‌های هسته‌ای باعث استقلال کشورها در مدیریت انرژی می‌شود.

به گفته وی، انرژی هسته‌ای می‌تواند به عنوان یکی از انرژی‌های پاک در سبد انرژی ایران قرار بگیرد؛ بنابراین دستیابی به انرژی هسته‌ای می‌تواند تأثیر به سزایی بر روی صنایع، ارتقا سطح صنعتی کشور، تجهیزات پزشکی و کشاورزی بگذارد.

با افزایش غنی سازی اورانیوم کاربردهای انرژی هسته‌ای بیشتر خواهد شد

به گفته این عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای، مهمترین رکن در صنعت هسته‌ای غنی سازی است و کشوری که بیشترین غنی سازی اورانیوم را انجام دهد می‌تواند از مزایای این صنعت استفاده کند؛ زیرا با افزایش غنی سازی اورانیوم کاربردهای این انرژی بیشتر خواهد شد.

به عقیده ظهره‌وند، هرچقدر که میزان غنی سازی اورانیوم بیشتر می‌شود، ضریب سوختی نیز افزایش خواهد شد و همچنین به دلیل کاهش وزن ذخیره اورانیوم، تأمین امنیت این سایت‌های هسته‌ای نیز آسان‌تر خواهد شد.

وی در ادامه می‌کوید که غنی سازی جان مایه فعالیت‌های هسته‌ای است و غنی سازی ۶۰ درصدی امروز ایران نشان دهنده توانمندی داخلی در عرصه هسته‌ای بوده و در آینده نیز می‌توانیم شاهد افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم باشیم.

غنی سازی ۶۰ درصدی ثابت کرد که این تکنولوژی در ایران بومی سازی شده است

این عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تاکید می‌کند که غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران به نظام بین‌الملل ثابت کرد که تکنولوژی غنی سازی و تجهیز سانتریفیوژها در ایران بومی سازی شده و این کشور قادر است به راحتی سانتریفیوژهای نسل IR-۶ را جایگزین سانتریفیوژهای IR-۱ کند.

به گفته ظهره‌وند، غنی سازی ۶۰ درصدی توانست تأثیر به سزایی در روند مذاکرات کمیسیون مشترک وین داشته باشد و معادلات کشورهای دخیل در حادثه نطنز را بر هم زد و همه متوجه شدند که تهران ویژگی‌های غیر قابل پیش‌بینی در خود دارد.

تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر بازرسان آژانس است

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هر کشوری که به فناوری غنی سازی اورانیوم دست یابد می‌تواند حتی تا ۹۰ درصد اورانیوم غنی سازی کند، اما جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عملیات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در سایت هسته‌ای احمدی روشن میزان غنی سازی خود را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش داد.

به گفته وی، رژیم صهیونیستی سعی داشت با خرابکاری در سیستم‌های برقی سایت هسته‌ای نطنز، در کار سانتریفیوژها اختلال ایجاد کند تا مانع از غنی سازی ۲۰ درصدی و قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات وین شود.

خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز تأثیر چندانی در روند غنی سازی تهران ندارد

به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از عملیات خرابکاری رژیم صهیونیستی با جایگزین کردن سانتریفیوژهای پیشرفته IR۲m و IR-۴ نشان داد که خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز تأثیر چندانی در روند غنی سازی تهران ندارد.

به عقیده بهشتی پور، برخی رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در واکنش به غنی سازی ۶۰ درصدی مدعی شدند که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است؛ در صورتی که فعالیت‌های هسته‌ای تهران زیر نظر بازرسان آژانس بین‌المللی است.

وی معتقد است که جمهوری اسلامی ایران سعی دارد با افزایش ذخایر و غنی سازی اورانیوم و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته، کشورهای عضو معاهده برجام را وادار به انجام به تعهدات خود کند و در صورتی که برجام احیا شود تهران نیز به تعهدات هسته‌ای خود باز خواهد گشت.

کد خبر 487820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.