بورس امروز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۱۴.۷۰۹ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر ۱.۱ میلیارد برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _یک‌شنبه ۲۹ فروردین ماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۹۰۰۴ واحدی به سطح ۱.۲۲۴.۷۷۸ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۴۳۲.۴۵۸ واحدی در سطح ۴۳۲.۴۵۸ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۷۳ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۱ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۱۴.۷۰۹ میلیارد ریال بود و حجم معاملات برابر ۱.۱ میلیارد برگه سهم بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۶۰ واحدی به سطح ۱۷.۸۲۰و احد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۵۰.۸۸۵ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۷۳۱ میلیون برگه سهم بود.

روزها تغییری نمی‌کند بازار همان است، هر روز در دامنه نوسان منفی ۲ درصد صف نشینی داریم، حتی تغییر دامنه نیز تفاوتی ایجاد نمی‌کند، در جلسه روز گذشته سازمان بورس تصمیم گرفته شد که از ابتدای اردیبهشت ماه دامنه نوسان به منفی ۳ درصد افزایش یابد واقعاً چه تفاوتی بین منفی ۲ و منفی ۳ وجود دارد؟ فقط یک درصد بیشتر منفی می‌خوریم!؟ یا نقد شوندگی بهتر می‌شود؟ واقعاً هیچ کدام.

دامنه نوسان باید آزاد شود همچون بازار ارزهای دیجیتال که روز جاری ریزش بزرگی را تجربه کرد برخی از آنها بیش از ۲۰ درصد در چند ساعت افت کرده و سپس کمی متعادل شدند و برخی بازگشتند، بازار باید همین باشد اینکه هر روز بازار سوهان روح و جان انسان باشد چه فایده‌ای دارد.

ماه‌ها است که بازار به همین سبک اداره می‌شود، تصمیماتی که تأثیری ندارند و تأثیر آنها موقت است و هرکسی ریزش بورس را گردن عده دیگری می‌اندازد ای کاش نهادهای مختلف با هم همکاری می‌کردند و تا این فضای ایجاد شده تغییر کند.

روز دو شنبه جلسه سران قوا با محوریت بورس برگذار می‌شود، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: انتظار از رؤسای ۳ قوه این است تصمیمی اتخاذ کنند که بازار سرمایه کشور از این وضعیتی که است رهایی یابد و افرادی که ضررهای فراوان زیادی کردند به‌ویژه حقیقی‌ها به‌نوعی امیدوار شود و اعتمادشان به این بازار برگردد و همچنین راجع به کسانی که در این شرایط با استفاده از رانت‌های اطلاعاتی در تلاطمی که ایجاد شده بود سودهای زیادی را به دست آوردند، اتخاذ تصمیم شود.

حاجی دلیگانی افزود: هرچه مردم نسبت به بازار سرمایه بی‌اعتماد شوند به‌سمت خرید ارزهای دیجیتالی که سرانجام مبهمی دارد و معلوم نیست که چه‌زمان و به‌چه‌صورت باعث آسیب به مردم شود خواهند رفت و یا سرمایه‌ها به‌سمت ارز و سکه و مسکن خواهد رفت که اینها هم آثار نامطلوبی را در اقتصاد خواهد گذاشت.

وی تأکید کرد: تصمیم‌گیری درست سران ۳ قوه در روز دوشنبه راجع به بورس بسیار اثرگذار خواهد بود و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را نیز پیشِ‌رو داریم این می‌تواند حرکت تشویق‌کننده مردم باشد.

تغییر حد نصاب صندوق‌های سرمایه گذاری

حد نصاب سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت به ٩ درصد رسید، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص روند حد نصاب صندوق‌های با درآمد ثابت در مورد خرید سهام و مراحل تدریجی افزایش حدنصاب آن‌ها به حداقل ۱۵ درصد در سهام طبق ابلاغیه سازمان بورس توضیح داد.

میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع حدنصاب الزامی خرید سهام صندوق‌های با درآمد ثابت در سال ۱۴۰۰ به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: به طور کلی قرار بر این بود، صندوق‌هایی که حد نصاب زیر ۱۵ درصد سهام دارند، در اسفند ماه ۳ درصد سهام بخرند و در سال ۱۴۰۰ در هر فصل هم ۳ درصد به صورت پلکانی به حد نصابات سهام اضافه کنند.

بازارهای جهانی

خبر بسیار خوب امروز؛ جهش ۴۷+ درصد صادرات فولادسازان بزرگ کشور در ماه گذشته (اسفند ۹۹) و رسیدن آن به مجموع ۸۵۱ هزار تن است! فولاد مبارکه اصفهان با جهش مثبت ۱۱۹ درصد ۱۹۰ هزار تن صادرات اسفندماه، وضعیت مطلوبی دارد... وضعیت فولاد هرمزگان هرمز نیز با جهش ۸۱+ درصد صادرات اسفند و کاوه جنوب با جهش ۷۶+ درصد و چادرملو کچاد با جهش ۷۱+ درصد و کویر ۵۱+ درصد مطلوب می‌باشد به نظر می‌رسد فولادسازان در حال رهایی از موضوع تنظیم بازار و محدودیت‌های صادراتی بوده و این روند با توجه به بهبود تقاضا و قیمت جهانی فولاد، در نیمه اول ۱۴۰۰ افزایشی خواهد بود … سیاست صمت نیز از محدودیت به سوی حمایت و رشد ارزآوری کشور در حال تغییر است که محرک رشد صادرات خواهد بود دقت کنیم که حدود ۲۲۳ هزار تن یا ۲۶% صادرات ماه قبل را اسلب تشکیل می‌دهد که نسبت به بیلت شاهد افزایش قابل توجه قیمت جهانی بوده و به رشد سودآوری فولاد مبارکه هرمز فخوز کمک شایانی می‌کند.

قیمت نفت در هفته گذشته با رشد ۶ درصدی به محدوده ۶۷ دلاری نزدیک شد. عامل اصلی رشد قیمت نفت، تضعیف دلار آمریکا بوده است. عامل دیگر اثر گذار بر بازار نفت، خبر غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و همچنین حادثه نطنز و در نتیجه تأثیر احتمالی بر روند مذاکرات آمریکا و ایران است. بایدن در کنفرانس خبری هفته گذشته اعلام کرده که خبر غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از طرف ایران برای مذاکرات مفید نیست با این حال ما خوشحالیم که ایران با مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت به برجام و چگونگی حل مشکلات، موافقت کرده است. اخلال در روند مذاکرات می‌تواند بازگشت عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. ذخایر نفت آمریکا نیز در هفته گذشته با افت ۵.۹ میلیون بشکه‌ای مواجه شد در حالی که انتظار می‌رفت کاهش کمتری را تجربه کند.

تحلیل وضعیت میلگرد در بازارهای جهانی

قیمت میلگرد CIS در این هفته افزایش ۱۲ دلاری داشته و ۶۴۵ دلار اعلام شده است. قیمت میلگرد داخلی چین در روز چهارشنبه ۱۴ آوریل به دلیل وجود تقاضای بالا برای این محصول، همچنان روندی صعودی داشته و سود بالاتری را برای کارخانه‌های تولید فولاد به همراه داشته است. تداوم سود بالا برای فروشندگان غیر عادی است و باعث ایجاد نگرانی شده است. خریداران هر زمان که بتوانند پیشنهاداتشان را کاهش می‌دهند زیرا می‌دانند که تولید کنندگان امکان فروش با قیمت‌های پایین‌تر را هم دارند. یک تاجر در شانگهای اما باور دارد با توجه به تقاضای بالای مصرف کنندگان نهایی در اوریل، از قیمت‌های کنونی میلگرد حمایت خواهد شد

تحلیل وضعیت سنگ آهن

ثبات نسبی قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در هفته گذشته و قیمت ۱۷۴ دلاری قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در این هفته با رشد اندک به ۱۷۴ دلار رسیده است. نرخ قراردادهای آتی ماه سپتامبر در بورس کامودیتی دالیان پایین‌تر از قیمت‌های فعلی بوده و در سطح ۱۵۶ دلار معامله می‌گردد. محدودیت‌های جدید در تانگشان تقاضا برای سنگ آهن با عیار پایین را سرکوب کرده و عمده فولادسازان برای رسیدن به حاشیه سود مناسب تمرکز خود را بر روی سنگ آهن با عیار بالا گذاشته اند. پیش بینی می‌گردد که تقاضا برای سنگ آهن کم عیار همچنان ضعیف باقی بماند و تقاضای سنگ آهن پر عیار در سطح فعلی باقی بماند و ثبات نرخ این محصول را رقم بزند.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

اخبار شرکت‌ها

ثبت افزایش سرمایه کاذر

با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۹۹A-۱۰۳ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۲ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۶ افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۴۵۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۸۰۴,۰۰۰ میلیون ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۱۳۵,۰۰۰ میلیون ریال، از محل سود انباشته مبلغ ۲۱۹,۰۰۰ میلیون ریال،) در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

چافست: شرکت افست در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۲۱۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است. چافست با سرمایه ثبت شده ۹۹۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ مبلغ ۲۰۸,۴۰۲ میلیون ریال سود محقق کرده است.

وغدیر: شرکت سرمایه گذاری غدیر در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۴۲ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد افزایش داشته است. وغدیر با سرمایه ثبت شده ۷۲,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال طی عملکرد ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مبلغ ۳,۰۳۶,۷۴۵ میلیون ریال سود محقق کرده است.

نقشه بازار

بورس امروز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 487746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.