سمرقند، خواهرخوانده اصفهان می‌شود

با تصویب اعضای شورای شهر اصفهان، شهرداری این شهر با سمرقند ازبکستان قرارداد خواهرخواندگی امضا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد انعقاد قرارداد خواهرخواندگی این شهر با سمرقند ازبکستان مطرح و تصویب شد.

سمرقند دومین شهر بزرگ ازبکستان است که بیشتر ساکنان آن به فارسی تاجیکی سخن می‌گویند، بخش تاریخی این شهر در سال ۲۰۰۱ به عنوان میراث فرهنگی جهانی در یونسکو ثبت شد.

نزدیکی و قرابت فرهنگی اصفهان و سمرقند دلیل این خواهرخواندگی عنوان شده است؛ سمرقند از مراکز عمده شیعیان در آسیای مرکزی بوده و اکنون اکثر شیعیان ساکن آن در محله «ایرانی‌ها» زندگی می‌کنند که اجداد اهالی این محل در اعصار گذشته اغلب از ایران آمده و در آنجا ساکن شده‌اند.

ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان درخصوص این لایحه اظهار کرد: در حوزه روابط بین‌الملل اولویت برای گسترش روابط و انعقاد قرارداد خواهر خواندگی با شهرهای منطقه بوده و سعی شده در این زمینه با آنها به نتایج خوبی برسیم.

وی ادامه داد: لایحه خواهر خواندگی با حیدرآباد را سال گذشته تقدیم شورا کردیم که توسط اعضا تصویب شد و اکنون نیز پیشنهاد خواهرخواندگی با سمرقند ارائه شده است. سمرقند ازبکستان زبان فارسی را از گذشته‌های دور، درون خود حفظ کرده و یک شهر اسلامی است به همین دلیل با شهر اصفهان شباهت‌های زیادی دارد.

حجتی با بیان این که پیشتر نیز شهر یزد در ایران با شهر «خیوه» در ازبکستان قرارداد خواهرخواندگی امضا کرده است، افزود: هماهنگی‌های لازم با سفارت ایران در تاشکند برای انعقاد قرارداد با سمرقند انجام شده و قرار است شهردار اصفهان هفته جاری با شهردار سمرقند نشست داشته باشد که تمامی این مراحل با تأیید وزارت کشور پیش خواهد رفت.

فتح الله معین، عضو شورای شهر اصفهان نیز اظهار کرد: اصفهان از قدیم به عنوان شهری تاریخی معروف بوده و همه پس از بازدید از این شهر رضایت داشته‌اند بنابراین شهرداری وظیفه دارد برای حفظ این جایگاه با شهرهای کشورهای منطقه ارتباط داشته باشد.

وی افزود: مردم شهر سمرقند فارسی زبان هستند و در گذشته این شهر در محدوده ایران بوده است که همین عوامل باعث شده سبک زندگی مردم این شهر شباهت زیادی به سبک زندگی ایرانی‌ها داشته باشد؛ بدین سبب اقدام شهرداری در خواهرخواندگی با سمرقند بسیار پسندیده و تأثیر آن در سطح ملی خواهد بود.

کد خبر 487684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.