زیرساخت تولید مواد اولیه صنعت چاپ در کشور وجود ندارد

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان گفت: مواد اولیه صنعت چاپ، فولاد نیست که بتوانیم به تولید داخلی آن تکیه کنیم و زیرساخت تولید مواد اولیه این صنعت در کشور وجود ندارد، بنابراین اگر واردات به بازار آزاد سپرده شود، با توجه به شرایط موجود،در آینده نه چندان دوری در صنعت چاپ خواهیم بود.

محمدعلی انصاری پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بخش عمده از مواد اولیه صنعت چاپ وارداتی است، کارخانجاتی که در کشور وجود دارد و ما هم از تولیدات آنها استفاده می‌کنیم تا از تولید داخلی حمایت کنیم، با بهترین کیفیت و در حداکثر توان تولید کنند در بخش مواد اولیه شامل مقوا و مرکب، فقط ۲۰ درصد نیاز کشور را می‌توانند تأمین کنند.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت چاپ وارداتی است، این صنعت به عنوان صنعت مادر که همه صنایع به آن وابسته هستند و خروجی محصولات همه صنایع از جمله بخش‌های غذایی، دارویی و… تا مرحله رسیدن به بازار، نیاز به بسته بندی و صنعت چاپ دارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان گفت: بنابراین دولت باید برای واردات مواد اولیه این صنعت فکر اساسی داشته باشد اگر با این وضعیت و فرمول جدیدی که در گمرک تعریف می‌شود و سیاست‌هایی که درباره مواد اولیه این صنعت وجود دارد تصمیم‌گیری کرده و تابع آن باشیم مطمئناً صنعت چاپ با بحران شدیدتری رو به رو خواهد شد.

انصاری پور خاطرنشان کرد: مواد اولیه اکنون در دسترس هست اما بسیار گران است، اگر به مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه شود و به عنوان مادر صنایع آن را ببینند وظیفه دولت این است که برای واردات مواد اولیه این صنعت به خصوص در بخش کاغذ و مقوا فکر اساسی کرده و در بخش مرکب، زینک، داروهای مصرفی و… که همگی وارداتی است تصمیمات ویژه ای بگیرد.

وی تصریح کرد: اگر واردات به بازار آزاد سپرده شود، با توجه به شرایط موجود اقتصادی، نرخ ارز، و نرخ‌های گمرکی، در آینده نه چندان دوری در صنعت چاپ با فاجعه رو به رو خواهیم شد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان گفت: مواد اولیه صنعت چاپ فولاد نیست که بتوانیم به تولید داخلی آن تکیه کنیم، زیرساخت تولید مواد اولیه این صنعت در کشور وجود ندارد به طوری که در بخش زینک نیاز ۱۰۰ درصدی، در بخش مقوا که تولیدات تداخلی تنوع کمتری نیز دارد نیاز ۸۰ درصدی به واردات داریم.

انصاری پور تاکید کرد: لازم است به عنوان صنعت مادر به صنعت چاپ نگاه کنند و اقدامات منطقی برای آن انجام دهند، زیرا اگر واردات مواد اولیه این صنعت به بازار آزاد سپرده شود، شاهد رکود، تعطیلی، بیکاری و آسیب زیادی به سایر بخش‌های صنعت خواهیم بود زیرا با افزایش قیمت بسته بندی، همه اجناس هزینه بیشتری خواهد داشت و به خصوص در بازارهای منطقه‌ای که برای آینده آن نیز برنامه ریزی شده است رقابت سخت‌تری را خواهیم داشت.

کد خبر 487595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.