۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
دلایل گرانی جوجه یک روزه چیست؟

در حالی که برخی از تولید کنندگان معتقدند در سایه نبود نظارت، بخش زیادی از جوجه‌های تولیدی به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود و همین عامل باعث افزایش قیمت جوجه یکروزه شده است، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه می‌گوید ممکن است.

به گزارش ایمنا، محمدرضا صدیق پور در پاسخ به چرایی افزایش قیمت جوجه یک روزه، گفت: همانگونه که هزینه‌های تولید مرغ بالا رفته، جوجه یک روزه نیز از گزند افزایش هزینه‌های تولید در امان نبوده است.

وی ادامه داد: در جلساتی که در تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی با حضور تشکل‌های تولید کننده مرغ گوشتی داشتیم اعلام کردیم که قیمت مصوب ۴,۲۰۰ تومان برای جوجه یک روزه قیمت سال گذشته است و بایستی این نرخ در سال جدید اصلاح شود. در حقیقت قیمت پیشنهادی ما ۵,۲۰۰ تومان بود. اما به دلیل ایجاد آرامش در بازار مرغ تنها قیمت مصوب مرغ را افزایش دادند و قرار شد اصلاح قیمت مصوب جوجه یک روزه به زمان دیگری موکول شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با اشاره به اینکه وقتی قیمت مصوب مرغ را افزایش دادند افزایش قیمت جوجه یک روزه هم در آنالیز قیمت مرغ لحاظ شد، اضافه کرد: در حال حاضر واحدهای تولیدی و فارم های گوشتی جوجه یک روزه را به طور متوسط ۵۲۰۰ تا ۵,۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و قیمت تمام شده جوجه یک روزه در سال جاری کمتر از ۵,۰۰۰ تومان نیست.

صدیق پور با اشاره به اینکه تولیدکنندگان جوجه یک روزه در ۸ ماه ابتدایی سال گذشته با ۱,۵۰۰ تومان کمتر از قیمت مصوب جوجه خود را به فروش رساندند و ضرر و زیان ۱۴۰۰ میلیارد تومانی به تولید کنندگان تحمیل شد، گفت: بارها در کارگروه تنظیم بازار تأمین این ضرر و زیان در سال گذشته مورد تصویب قرار گرفت ولی متأسفانه تا کنون علیرغم پیگیری و مکاتبات هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته و تعدادی از تولیدکنندگان با این ضرر و زیان امکان بازگشت به صحنه تولید را ندارند و این تولیدکنندگان از صحنه تولید خارج شدند و خروج آنها نیز تولید جوجه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: انجمن جوجه یک روزه با وجود مشکلات اما همواره تلاش بر این داشته که جوجه مورد نیاز کشور را تأمین کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش قیمت جوجه یک روزه قاچاق آن به خارج از کشور است و آیا امکان قاچاق جوجه یک روزه وجود دارد یا خیر؟ گفت: ممکن است به دلیل تفاوت نرخ ارز در آن طرف مرز تعداد کمی قاچاق هم شده باشد و همین افراد با فروش جوجه با قیمت‌های گزاف باعث التهاب بازار شده باشند اما دلیل اصلی افزایش قیمت جوجه بالا رفتن هزینه‌های تولید است.

منبع: ایسنا

کد خبر 487403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.