واکنش‌های داخلی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی

شروع غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط سازمان انرژی اتمی واکنش‌های مختلف مقامات و رسانه‌های جهان را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران در اولین واکنش خود به خرابکاری اخیر رژیم صهیونیستی در تأسیسات هسته‌ای نطنز آمادگی خود را جهت غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم اعلام کرد، این بالاترین سطح غنی‌سازی ایران، طی دو دهه از زمان شروع چالش بر سر برنامه هسته‌ای است. عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین، عصر روز سه شنبه گفت که ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را شروع خواهد کرد.

عراقچی گفت: ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند. غنی سازی ۶۰ درصدی توسط سازمان انرژی اتمی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و میان مقامات کشورهای مختلف داشته است در ادامه به مرور این واکنش‌ها می‌پردازیم:

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز دو شنبه پیش از اعلام این خبر در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل گفته بود: اقدامات ایران برای توسعه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود به دلیل خرابکاری هسته‌ای اخیر به طور چشمگیری سیر صعودی خواهد گرفت.

محمود واعظی رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در این رابطه گفت: آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز، نشانه روشنی از پیشرفت و توانمندی‌های کشور و پیام صریحی به بدخواهان این مرزوبوم است که بدانند، فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز در ایران بومی شده و این یعنی حرکت کشور با ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در مراکز هسته‌ای متوقف نمی‌شود.

این اتفاق میمون همچنین پاسخی است به همه افرادی که در چند سال گذشته برای عوام فریبی همواره می‌گفتند، صنعت هسته‌ای کشور بعد از توافقنامه برجام تعطیل شده است. در حالی که دولت بارها گفته است و می‌گوید، برجام مانع پیشرفت صنعت هسته‌ای نشده و نخواهد شد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به انتشار خبر غنی سازی ۶۰ درصدی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما با آقای قالیباف درباره مسائل مرتبط همواره در تماس هستیم و امروز هم نزدیک های سحر بود که به اطلاع ایشان این دستاورد را رساندم و ایشان هم آن را اعلام کردند. از ایشان و آقای ذوالنوری رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس هم به خاطر حمایت‌هایشان به ویژه حمایت‌های مالی تشکر دارم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از حادثه هفته گذشته در سایت نطنز هیچ آلودگی در این سایت ایجاد نشده است، اگر آلودگی بود بازرسانی که بازدید کردند آن را اعلام می‌کردند و باید بگویم که بعد از این حادثه، یک لحظه هم غنی سازی متوقف نشده است. تنها یک سالن غنی سازی که در آن سانتریفیوژهای IR-۱ قرار داشتند از کار افتاده است و در سالن‌های متعدد دیگر غنی سازی با قوت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت سانتر یفیوژها با برق اضطراری در جریان است اظهار کرد: برق اصلی ظرف یکی دو روز آینده وصل می‌شود و الان هم داریم با برق اضطراری ماشین‌های از کار افتاده را جایگزین می‌کنیم.

صالحی در خصوص اخباری مبنی بر اینکه کار در نطنز متوقف شده است، خاطرنشان کرد: الان باید همگان متوجه شده باشند که سایت نطنز هم چنان پا برجاست و با قوت دارد جلو می‌رود. اساساً یکی از شیوه‌های بازدارندگی همین آمادگی است که جوانان غیور ما دارند که با هر حادثه ضمن جبران مساله، چند قدم هم جلوتر می‌روند و این برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی به چه منظور است؟ آیا برای سوخت راکتور تهران است؟ گفت: این اورانیوم ۶۰ درصد برای ساختن "هدف" Target هایی است که این هدف‌ها را در راکتور تهران می‌گذاریم و از آنها مولیبدن استخراج می‌کنیم. از این ۶۰ درصد برای سوخت الان تولید نمی‌کنیم. از سویی این بحث که در رسانه‌ها راه انداختند که ما نمی‌دانیم داریم چکار می‌کنیم یا داریم بلوف می زنیم، درست نیست. "هدف" ها کاربردهای متنوعی دارد و یکی از آنها در تولید رادیو داروها استفاده می‌شود. در فرایند فیژن مولی با ۲۰ درصد داریم تست می‌کنیم اما وقتی غنا را بالا ببریم راندمان و میزان مولیبدن بالا می‌رود و زمان تولیدش هم کوتاه‌تر می‌شود و اساساً فرایند آسان‌تر می‌شود، این فرصتی بود که قانون مجلس برای سازمان پیش آورد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توئیتر خود در واکنش به این اتفاق گفت: یک ماه پیش که به دولت پیشنهاد دادم برای رفع تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، غنی سازی ۶۰ درصدی را انجام دهد، می‌دانستم عده‌ای ایران مقتدر را برنمی تابند و هیاهو می‌کنند. از اسپوتنیک تا ایرنا اظهار تعجب کردند. دانشمندان ایرانی گفتند ما می‌توانیم و شد. ایران بزرگ اقتصادی هم محقق خواهد شد.

حمید ابوطالبی مشاور سیاسی ریاست جمهوری در واکنش به این اقدام گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصد، زمانی ارزش برترِ مذاکراتی می‌یابد که مذاکره غیرمستقیم به مذاکره مستقیم و دو جانبه با آمریکا تبدیل شود؛ وگرنه، ممکن است دوباره به امنیتی شدن و اجماع جهانی‌علیه ایران بینجامد. اکنون که غنی‌سازی ۶۰ درصد آغاز، و مذاکره وین را هم پذیرفته‌ایم، مسیردیپلماتیک را نیز درست برگزینیم.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم ضمن تشریح جزئیات بیشتر از تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی گفت که این اقدام ایران به دستور رئیس‌جمهور انجام شده و مقدمات اجرایی آن هم دیشب در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز شد.

کمالوندی گفت: به دستور رئیس‌جمهور سازمان انرژی اتمی موظف به راه‌اندازی خط تولید اورانیوم ۶۰ درصد به مقدار مورد نیاز در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود: در همین راستا بلافاصله پرسشنامه مربوط به اطلاعات طراحی DIQ تسلیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

به گفته کمالوندی، اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن برای به کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها است.

او گفته که ماشین‌های سانتریفیوژ IR-۱ جدید جایگزین ماشین‌های از کار افتاده خواهد شد و سانتریفیوژهای IR-۱ جدید با تغییرات کیفی ظرفیتی به میزان ۵۰ درصد بیشتر نسبت به ماشین‌های قبلی خواهد داشت.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در صفحه توییت خود آورده است: الان سند ۶۰٪ را به نام چه کسی بزنند؟ به‌نام اولین نفری که پیشنهاد داده یا نفر اولی که اطلاعیه داده‌است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامیدر این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا (ع)، دانشمندان جوان وخداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دست یابند. این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ ارادۀ ملت ایران معجزه‌آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.

فریدون عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از ده سال قبل توانمندی تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برای پیشران اقیانوس پیماها و زیردریایی‌ها وجود داشت. پیشنهاد من این است همچون کشورهای صنعتی، به سمت تولید سوخت با غنای بالای ۹۰ درصد برای آشکارسازهای تابش هسته‌ای و راکتورهای مینیاتوری تحقیقاتی برویم.

سیدعلی آقازاده دافساری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی در طول عمر بابرکت خود همواره در معرض توطئه‌ها و جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته و هربار نیز تهدیدها را با قدرت به فرصت تبدیل کرده است. غلط دشمن در حادثه نطنز نه تنها مانع پیشرفت هسته‌ای ایران نیست بلکه فرصتی شد برای افزایش ۶۰ درصدی غنی‌سازی.

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد اولین پاسخ ما به جنایت هسته‌ای اخیر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در نطنز است.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: آغاز غنی سازی ۶۰٪ کشتی اسرائیلی مقر موساد در اربیل اهداف آمریکایی در عراق (فرودگاه اربیل، کاروانهای لجستیکی، عین الاسد) آرامکو، تأسیسات برقی و … در عربستان و… یکی بزنی ده تا میخوری دوران بزن و در رو تمام شده است.

کد خبر 487294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.