ساعات خون‌گیری در ماه رمضان افزایش یافت/ درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهدا کنندگان خون

سرپرست انتقال خون استان اصفهان گفت: ذخیره بانک خون استان حدود ۶ روز است و ساعت کاری مرکز انتقال خون خواجو در ماه رمضان از ساعت ۸ تا ۲۲ است و درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در میدان خواجو به نیروی انتظامی داده‌ شده است.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آمار مراجعه‌کنندگان و اهداکنندگان خون در استان، اظهار کرد: آمار مراجعه کنندگان برای اهدای خون کاهش یافته است و روزانه حدود ۴۵۰ نفر برای اهدای خون و پلاسما مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود ۳۵۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

وی افزود: مصرف خون و فرآورده‌های خونی به ویژه برای بیماران تالاسمی یک نیاز همیشگی است و با اطلاع‌رسانی باید در فرهنگ‌سازی اهدای خون و فرآورده‌های خونی کمک کنیم، نباید فراموش کنیم که در شرایط بحرانی کرونا قرار داریم و مراکز درمانی به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، روند اهدای خون باید مستمر باشد تا با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه نشویم.

سرپرست انتقال خون استان اصفهان با اشاره به این که ذخیره بانک خون استان حدود ۶ روز است، اضافه کرد: ذخیره بانک خون استان باید بیش از ۷ روز باشد، نرمال بودن ذخیره بانک خون استان اصفهان مشروط بر ادامه مراجعه افراد اهدا کننده است و حضور پیوسته آن‌ها سبب حفظ وضعیت مطلوب ذخیره بانک خون می‌شود همچنین به تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های منفی نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: از اهدا کنندگان درخواست داریم تا با مراجعه به وبسایت سازمان انتقال خون استان اصفهان به نشانی esfahan.ibto.ir برای دریافت نوبت اینترنتی، روز و زمان مشخصی برای اهدای خون مراجعه کنند تا از تجمع افراد در بحران کرونا جلوگیری شود، افراد بهتر است به دلیل محدودیت‌های کرونایی در طول روز برای اهدای خون مراجعه کنند، در ماه مبارک رمضان ساعت کاری مرکز انتقال خون خواجو از ۸ صبح تا ۱۰ شب خواهد بود و به صورت یکسره آماده پذیرش اهدا کنندگان خون هستیم و ساعت کاری سایر مراکز انتقال خون مانند روال قبل است.

دریافت پلاسمای کوویدی فعلاً فعال نیست

فتوحی اضافه کرد: مصرف پلاسمای کوویدی در مراکز درمانی استان همچنان وجود دارد و در حال حاضر از پلاسماهای ذخیره شده استفاده می‌شود، درخواست برای پلاسمای کوویدی زیاد نیست.

وی با توضیح این که اهدا کنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، ادامه داد: ممکن است شیوع و تغییر وضعیت کرونا باعث افزایش مصرف پلاسما کوویدی شود، اما در حال حاضر پلاسما کوویدی دریافت نمی‌شود و احتمال دارد در روزهای آینده مجدداً دریافت آن را شروع کنیم.

سرپرست انتقال خون استان اصفهان با بیان این که ۹۶ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها ۴ درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند، نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و اگر افراد مراجعه نکنند با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم.

اهدای خون روزه را باطل نمی‌کند

وی با اشاره به طرح درخواست لغو منع تردد شبانه در ماه رمضان برای اهداکنندگان خون، خاطرنشان کرد: استمرار منع تردد و عبور و مرور در شب، امکان حضور مراجعه‌ کنندگان برای اهدای خون را با چالش حضور نیافتن اهدا کنندگان خون در مرکز انتقال خون در ساعات بعد از افطار روبرو می‌کند، بنابراین مکاتبات لازم برای لغو منع تردد شبانه برای اهدا کنندگان خون با نیروی انتظامی استان انجام شده و امیدواریم همکاری لازم را داشته باشند، همچنین طرح لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان یک طرح کشوری است.

فتوحی با تاکید بر این که اهدای خون روزه را باطل نمی‌کند، گفت: در ماه مبارک رمضان بهتر است اهدای خون در ساعات صبح انجام شود و افراد در طول روز برای اهدای خون مراجعه کنند.

کد خبر 486808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.