۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
طراحی خیابان‌ها در پاندمی کرونا

مقامات شهری و آژانس‌های حمل و نقل از همان ابتدای ظهور ویروس کرونا تلاش کرده‌اند مهم‌ترین تبعات شسیوع کووید -۱۹ را بررسی کنند و بهترین اقدامات ممکن را برای رفع آن‌ها به کار گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاندمی جهانی کووید -۱۹ تمام جنبه‌های زندگی شهری را تحت تأثیر قرار داده و مقامات را به اتخاذ اقدامات متعدد جهت مهار بیماری سوق داده است. در این بین طراحی شهری به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفته و با تغییرات زیادی مواجه شده است. خیابان‌ها و فضاهای عمومی نیز از اثرات بیماری کووید -۱۹ در امان نمانده که البته برای مقابله با آن بهبودهای چشمگیری یافته‌اند. از آنجا که خیابان‌ها مهم‌ترین فضاهای عمومی شهری در ایجاد ارتباط بین انسان‌ها به شمار می‌رود بنابراین بازطراحی آن‌ها برای کنترل بیشتر شیوع آن در اولویت استراتژی‌های مهار کووید -۱۹ در اغلب شهرهای جهان قرار گرفته است. از مهم‌ترین اقداماتی که در خیابان‌های سراسر دنیا طی پاندمی کرونا شده می‌توان به بسته شدن بسیاری از آن‌ها روی تردد خودروها، ایمن‌سازی پیاده‌روها و فضای مقابل فروشگاه‌ها و افزایش علائم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.

طراحی خیابان‌ها در پاندمی کرونا

از سوی دیگر، برخی از مقامات در شهرهای خود موانعی در قسمت ورودی خیابان‌ها قرار داده‌اند تا تنها به خودروهای محلی امکان عبور و مرور بدهند و از این طریق، ترافیک خودرویی را کاهش دهند. مسئولان در بسیاری از شهرهای دنیا نیز به وسیله رنگ‌آمیزی یا خط‌کشی بخش‌هایی چندمنظوره در خیابان‌های بزرگ به وجود آورده‌اند تا به کاربران مختلف امکان استفاده از این فضاهای عمومی را بدهند. کاهش سرعت حرکت وسایل حمل و نقل موتوری و حجم ترافیک خودروها در اغلب شهرهای جهان نیز امکان تردد ایمن دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و سایر افراد را فراهم آورده است به عنوان مثال، مقامات اهل بروکسل در کشور بلژیک، یک منطقه با محدودیت سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت ایجاد کرده‌اند که به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران امکان رفت و آمد ایمن می‌دهد.

طراحی خیابان‌ها در پاندمی کرونا

خیابان‌های نیمه‌باز از دیگر تاکتیک‌هایی بوده که طی دوران کرونا برای بازطراحی خیابان‌ها انجام شده است. در این روش بخش‌هایی از یک خیابان به وسیله موانع محکمی بسته می‌شود که این به معنای بسته بودن قطعی خیابان مورد نظر روی تردد خودروها نیست. در واقع مسئولان شهری تنها بعضی از قسمت‌های خیابان را به وسیله موانعی می‌بندند و در نتیجه خودروهای شخصی حق عبور از آن‌ها را ندارند بلکه تنها وسایل حمل و نقل ضروری مانند خودروهای امدادرسانی می‌توانند از آن‌ها عبور کنند. مقامات بروکلین در کشور آمریکا، پیشروان ایجاد خیابان‌های نیمه‌باز در دوران کرونا بوده‌اند که از طریق این رویکرد، افراد بیشتری را به سمت پیاده‌روی و در نتیجه استنشاق هوای آزاد سوق داده‌اند.

طراحی خیابان‌ها در پاندمی کرونا

ایجاد خیابان‌های مدرسه از دیگر استراتژی‌های موفق در بازطراحی خیابان‌های دوران کرونا بوده که از استقبال زیادی در بین مردم برخوردار شده است. در این رویکرد نزدیک‌ترین خیابان‌ها به یک مدرسه در ساعات شروع و پایان کار آن روی تردد خودروها بسته می‌شود و در نتیجه والدین با امنیت خاطر تمام فرزندان خود را راهی مدارس می‌کنند. البته خودروهای شخصی و عمومی در ساعات دیگر روز می‌توانند در این خیابان‌ها تردد کنند چرا که دانش‌آموزان در این فضاهای عمومی حضور ندارند.

البته جالب است بدانید در بعضی از نقاط دنیا، خیابان‌های مدرسه فراتر از بسته شدن روی تردد خودروها در ساعات آغاز و پایان کار مدرسه پیش رفته و در بعضی مدارس به مکان‌هایی آموزشی تبدیل شده است. به عنوان مثال در کلانشهر تورین ایتالیا، معلمان در بعضی مدارس با کسب اجازه از مقامات ارشد شهری، خیابان‌های اطراف مدارس را روی تردد خودروها بسته‌اند و از فضای آنجا برای برگزاری کلاس‌های درسی در فضای باز و رعایت فاصله زیاد دانش‌آموزان از یکدیگر بهره گرفته‌اند. در چنین خیابان‌هایی، وسایل حمل و نقل می‌توانند پس از پایان کامل وقت مدارس، در آن‌ها تردد کنند.

طراحی خیابان‌ها در پاندمی کرونا

کد خبر 486644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.