واکسن کرونا حاوی بافت ریه جنین سقط شده است؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد با دریافت واکسن کرونا به ویروس آن آلوده نمی‌شوند، زیرا این نوع واکسن حاوی ویروس زنده نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هیچکدام از واکسن‌های کرونا که تا امروز تولید یا استفاده شده‌اند، حاوی ویروس زنده عامل بیماری کووید -۱۹ نیستند. هدف این واکسن‌ها آموزش سیستم ایمنی بدن است تا ویروس کووید -۱۹ را بشناسد و آن را از بین ببرد. گاهی این فرآیند ممکن است باعث بروز علائم خفیفی مانند تب شود که بسیار طبیعی است و نشان دهنده پاسخ سیستم ایمنی بدن به واکسن است. در ادامه به بررسی بعضی از حقایق مربوط به واکسن کرونا می‌پردازیم:

بهبود یافتگان کرونا باید واکسن بزنند؟

با توجه به اینکه امکان ابتلای مجدد به بیماری کووید -۱۹ وجود دارد، توصیه شده است که افراد حتماً واکسن کرونا را دریافت کنند، حتی در صورتی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده باشند. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که افراد تا چه مدت پس از بهبودی از بیماری کووید -۱۹ در برابر ابتلای آن ایمن هستند علاوه بر این مدت زمان این ایمنی از فردی به فرد دیگر متغیر است. نتایج بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که این نوع ایمنی طبیعی زیاد پایدار و طولانی نیست و دریافت واکسن کرونا، ایمنی بیشتری در بدن ایجاد می‌کند.

واکسن کرونا؛ حقایقی که از آن‌ها بی‌خبر بودید

واکسن کرونا حاوی بافت ریه جنین سقط شده است؟

محققان اعلام کرده‌اند که در هیچکدام از مراحل تولید واکسن کرونا از سلول یا بافت جنین استفاده نشده است. احتمال دارد این باور غلط ناشی از این موضوع باشد که در روند تولید واکسن از سلول‌های رشد یافته در آزمایشگاه استفاده می‌شود تا واکنش سلول‌ها به واکسن مشخص شود. این سلول‌ها از سلول‌های جنینی گرفته می‌شوند که در هر صورت از بین می‌رفتند. روش مورد نظر از دهه ۱۹۶۰ استفاده شده است و تا کنون هیچ جنینی برای اهداف چنین تحقیقاتی سقط نشده است. تولید کنندگان واکسن آسترازنکا اعلام کرده‌اند که از سلول‌های شبیه‌سازی شده استفاده می‌کنند، اما این سلول‌ها مربوط به نوزادان سقط شده نیستند.

افرادی که به بعضی مواد غذایی آلرژی دارند می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند؟

سازمان غذای و داروی آمریکا (FDA) تنها یک گروه از افراد را از واکسیناسیون در مقابل ابتلا به بیماری کووید -۱۹ منع کرده است؛ افرادی که به هر کدام از اجزای واکسن‌ها آلرژی شدید دارند. پزشکان باید امکانات لازم درمانی را هنگام واکسیناسیون در اختیار داشته باشند تا در صورت مشاهده واکنش‌های آلرژیک بلافاصله برای کنترل آن وارد عمل شوند. توصیه شده است بیمارانی که در گذشته سابقه واکنش آلرژیک به واکسن‌ها داشته‌اند، ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن کرونا زیر نظر باشند. افرادی که به مواد غذایی آلرژی دارند می‌توانند بدون هیچ مشکلی واکسن کرونا را دریافت کنند. افراد بسیار اندکی در بریتانیا پس از دریافت واکسن فایزر دچار آلرژی شدند که پس از گذشت زمان بهبود یافتند.

واکسن کرونا؛ حقایقی که از آن‌ها بی‌خبر بودید

شبکه ۵G با شیوع ویروس کرونا ارتباط دارد؟

انتقال ویروس کرونا از طریق شبکه ۵G غیرممکن است، زیرا تنها راه انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن است. علاوه بر این بیماری کووید -۱۹ در مناطقی که دارای شبکه ۵G نیستند شیوع پیدا کرده است. این باور که شبکه ۵G باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود کاملاً اشتباه است. نهادهایی مانند FCC، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و آژانس حفاظت از محیط زیست تاکید کرده‌اند که فناوری ۵G کاملاً ایمن و بی‌خطر است و ابتلا به هیچ نوع بیماری را افزایش نمی‌دهد.

قبل یا بعد از دریافت واکسن کرونا می‌توانیم داروی مسکن مصرف کنیم؟

از آنجایی که هنوز مشخص نیست داروهای مسکن چه تأثیری بر عملکرد واکسن کرونا دارد، بهتر است افراد پیش از دریافت واکسن، برای جلوگیری از بروز علائم آن هیچ داروی خاصی مصرف نکنند. در صورتی که افراد پس از دریافت واکسن از عوارض جانبی آن مانند سردرد، درد عضلانی و درد در محل تزریق رنج می‌برند، می‌توانند از داروهای مسکن استفاده کنند. کسانی که نمی‌توانند برای تسکین درد در محل تزریق واکسن کرونا از مسکن استفاده کنند باید بازوی خود را به آرامی حرکت دهند افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر باعث تسکین درد می‌شود.

واکسن کرونا؛ حقایقی که از آن‌ها بی‌خبر بودید

افراد واکسینه شده نیز باید اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که افراد ۱۴ روز پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا می‌توانند بدون استفاده از ماسک به دیدن دیگر افراد واکسینه شده بروند. آنها باید پس از دریافت واکسن کرونا، هنگام حضور در محیط‌های شلوغ و دیدار با افرادی که واکسینه نشده‌اند از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنند. زمانی که افراد واکسن کرونا را دریافت می‌کنند احتمال آلوده شدن آن‌ها به ویروس مورد نظر کاهش پیدا می‌کند اما اگر فرد به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شود ممکن است بدون بروز علائم خاصی بیماری را به دیگران منتقل کند.

کد خبر 486561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.