۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
مشهد ۹۹ بر مدار توسعه

هر چند ویروس کرونا از اسفندماه ۹۸ شرایط عمومی جامعه و بسیاری از اقدامات در بخش های مختلف را تحت تاثیر خود قرار داد، اما مدیریت شهرها سعی کردند برنامه ای برای عبور از این شرایط سخت داشته باشند تا پروژه های عمرانی متوقف نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشهد یکی از کلانشهرهایی است که مدیران شهری آن با شرایط سخت اقتصادی کرونا دست و پنجه نرم کردند، اما با وجود تمام سختی‌ها و دشواری‌ها امروز مشهد بزرگ از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب تبدیل به کارگاه عمرانی و سازندگی شده است که نمونه آن را در احداث پروژه‌های متعدد عمرانی و ترافیکی می‌توان دید.

سال گذشته علیرغم تمام دشواری‌های اقتصادی و سختی‌های ناشی از شرایط کرونایی، بسیاری از پروژه‌های شهرداری مشهد از جمله بازگشایی مسیر بلوار کوشش به جاده خلج، اجرای دوربرگردان ابوطالب، بلوار رضویه، اتصال محور محمد آباد به شهرک طرق و بهسازی و تعریض باند شمالی بلوار حر در حاشیه شهر و در محدوده مناطق کمتر برخوردار اجرا شد و ارزش افزوده زیادی را برای ساکنان این مناطق به همراه آورد.

در ادامه مهمترین پروژه‌های اجرا شده توسط معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در سال ۹۹ از نظرتان می‌گذرد:

اتمام پروژه تعریض پل مهندس پرتوی

سال گذشته فاز نخست تعریض پل مهندس پرتوی از مسیر مشهد به طرقبه و شاندیز اجرا شد و فاز دوم پروژه در مسیر برگشت بدون تأخیر توسط سازمان عمران شهرداری مشهد تحت نظر معاونت عمران و حمل و نقل به پایان رسید همچنین در فاز دوم عرض پل مهندس پرتوی سه متر افزایش یافت و تعریض بلوار وکیل آباد بعد از پل و اصلاح هندسی مسیر قبل از آن در دستور کار قرار گرفت.

«خلیل الله کاظمی» معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد در ارتباط با اجرای این پروژه می‌گوید: از پل مهندس پرتوی تا تقاطع شهید برونسی یک هزار و ۱۸۰ متر زیر بار تعریض قرار گرفت که در برخی نقاط تا سه متر با افزایش عرض بلوار وکیل آباد همراه شد همچنین قبل از پل دو سمت بلوار تعریض شد به طوری که در سمت چپ مسیر برگشت تا سه متر و در سمت راست نهایت تا شش متر افزایش عرض صورت گرفت.

وی ادامه می‌دهد: پس از اجرای فاز نخست که شامل ایجاد کنارگذر ویژه به سمت شاندیز، تعریض پل به میزان حدوداً ۹ متر و ساماندهی ایستگاه تاکسی و اتوبوس مقابل وکیل آباد ۹۳ بود، تأثیرات ترافیکی خوبی در جهت تأمین آسایش مردم و کاهش زمان سفر مشاهده شده و اتمام مسیر برگشت نیز می‌تواند در کاهش ترافیک به ویژه در روزهای پایان هفته نقش مهمی داشته باشد.

کاهش ترافیک کهنه انتهای وکیل آباد با اجرای پل شهید برونسی

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به ضرورت اجرای پل شهید برونسی، اظهار می‌کند: اکثر مشهدی‌ها حداقل یک بار در ترافیک سرسام‌آور آخر هفته بلوار وکیل آباد به سمت طرقبه و شاندیز گرفتار شده‌اند؛ ترافیکی که سال‌ها یکی از مشکلات جدی شهروندان مشهدی بوده و آخر هر هفته یا در هر تعطیلی خودنمایی می‌کند.

وی می‌افزاید: در طول سال‌های مختلف برای کاهش بار ترافیکی دوراهی طرقبه و شاندیز تصمیم‌هایی گرفته شد ولی نتوانست این بار سنگین ترافیکی را کنترل کند، اما سال گذشته با اجرای پل شهید برونسی در مدت زمان شش ماه با سه شیفت کاری، ترافیک کهنه انتهای وکیل آباد مشهد کاهش یافت.

بهسازی بزرگراه ۷۵ متری رضویه پس از ۳۵ سال

کاظمی تاکید می‌کند: فعالیت شهرداری مشهد فقط محدود به شهر مشهد نبوده و سعی در برطرف کردن مشکلات اطراف شهر هم داشته است، از این رو سال گذشته علیرغم اینکه پروژه بزرگراه رضویه در خارج از محدوده خدمات شهری مشهد قرار داشت، اما به منظور تسهیل رفت و آمد شهروندان و با تصمیم شورای شهر و استانداری خراسان رضوی احداث بزرگراه ۷۵ متری رضویه بر عهده شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی این شهرستان قرار گرفت و طبق زمان‌بندی ۳۹۰ روزه به رغم مشکلات پیش آمده دو هفته زودتر از موعد مقرر بهره‌برداری شد.

وی خاطرنشان می‌کند: برای ساخت این مسیر با هفت دوربرگردان و پل چهار دهانه به طول ۸۰ متر حدود ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

افتتاح اولین پل تیر قوسی شمال و شرق کشور در مشهد

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه دوربرگردان همسطح ابوطالب واقع در بزرگراه چراغچی حد فاصل میدان امام حسین (ع) به میدان خیام همواره از نقاط حادثه خیز شهر بود که در طول سال موجب تصادف منجر به جرح و فوت می‌شد، تصریح می‌کند: در دوربرگردان همسطح سابق ابوطالب روزانه ۹۰۰ خودرو عبور می‌کردند که منجر به بروز ۱۲۰۰ حادثه در سال می‌شد و نتیجه آن وقوع ۲۰۰ تصادف منجر به جرح بود از این رو دوربرگردان غیر همسطح ابوطالب به عنوان اولین پل تیر قوسی شمال و شرق کشور اجرا شد تا تمام مشکلات ترافیکی این نقطه از شهر مشهد را پایان دهد. این پروژه ۵۰۰ متر طول، ۸ متر عرض، ۲ پیاده رو نیم متری در طرفین و ۱۲ تیر پیش ساخته قوسی بتنی با مجموع وزن ۶۰۰ را دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: کاهش سوانح و تصادفات، اتصال حاشیه به متن شهر و کاهش ترافیک بزرگراه شهید چراغچی به ویژه در گذر از میدان خیام، اهداف این پروژه است.

بازگشایی مسیر بلوار کوشش به جاده خلج مشهد

در هر ساعت حدود یک هزار و ١٠٠ دستگاه خودرو از خیابان خلج به سوی منطقه گردشگری هفت حوض حرکت می‌کند و ٣٠٠ دستگاه اتوبوس نیز در این مسیر رفت و آمد دارد که این بار ترافیکی برای ساکنان مشکلات بسیاری ایجاد می‌کرد، از این رو بازگشایی مسیر بلوار کوشش تا جاده خلج به عنوان یکی از خواسته‌های ١٠ ساله ساکنان این منطقه با هدف اتصال بلوار کوشش به شریان اصلی شهر اجرا شد.

به گفته کاظمی، طول مسیر پروژه اجرا شده حدود دو کیلومتر است و چهار هکتار فضای سبز و ١.٦ کیلومتر مسیر دوچرخه در این محدوده ایجاد شده که باعث کاهش ترافیک خیابان‌های کوشش و قائم (عج) همچنین اتصال این معبر به خیابان‌های خلج، قائم (عج)، بلوار نماز و دسترسی راحت تر به منطقه گردشگری هفت حوض شده است.

ترقی طرق

آرزوی ٢٠ ساله مردم طرق در اتصال عملیات اجرایی محور محمد آباد به شهرک طرق و بهسازی و تعریض باند شمالی بلوار حر محقق شد؛ در ١۵ سال گذشته تاکنون به دلیل شرایط نامناسب جاده که به صورت محلی بوده بین ٣٠ تا ۴٠ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست داده‌اند و افسران راهنمایی و رانندگی هر بار وضعیت جاده را بین ٢٠ تا ۵٠ درصد مقصر اعلام کرده‌اند.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه پروژه ساماندهی پنج کیلومتری محور محمد آباد به شهرک طرق که یکی از خواسته‌های مردم ساکن این منطقه از سال ۹۱ مطرح بود، اما به دلیل خارج از محدوده بودن، مطالعات آن در سال ۹۳ انجام شده و مجوزهای لازم و نقشه‌های مورد نیاز آماده و تاییدیه کمیسیون ماده پنج نیز دریافت شد، می‌گوید: عملیات اجرایی پروژه در سال ۹۵ آغاز شد و در سال ۹۶ به دلیل مشکلاتی از جمله تسهیل حریم اراضی متعلق به هوانیروز، دو کارخانه، فرودگاه و قرار داشتن لوله گاز در مسیر، پروژه با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد.

وی می‌افزاید: با توجه به تأکید شهردار و شورای شهر، جلساتی با هوانیروز، فرودگاه و کارخانه‌های در مسیر انجام شد همچنین با پیگیری‌های متعدد و همکاری فرودگاه و هوانیروز آزادسازی اراضی متعلق به این دو ارگان و اراضی دو کارخانه در مسیر تسهیل قرار گرفت و عملیات اجرایی بازگشایی مسیر محمد آباد به طرق آغاز شد و سال گذشته ظرف مدت زمان شش ماه و زودتر از زمانبندی در نظر گرفته شده بهره‌برداری شد.

کاظمی ادامه می‌دهد: جاده محمد آباد_ طرق به طول پنج کیلومتر و عرض هفت متر با هزینه ۱۲۰ میلیارد ریال احداث و سه برابر ظرفیت گذشته قابلیت تردد دارد.

بهره برداری از پایانه‌های خواجه ربیع و شهید جوان

در پاسخ به مطالبه شهروندان و در راستای کاهش ترافیک با هماهنگی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک احداث دو پایانه خواجه ربیع و شهید جوان در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

به گفته معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد برای احداث این پایانه‌ها دو زمین یکی واقع در پارکینگ مقابل باغ دوم آرامگاه خواجه ربیع و دیگری واقع در میدان شهید جوان با هماهنگی آستان قدس رضوی تحویل گرفته شد و این دو پایانه در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع و با هزینه پنج میلیارد تومان احداث و بهره‌برداری قرار گرفت.

نوسازی ۶۰۶ وسیله حمل و نقل عمومی

وی با ابراز خرسندی از اینکه سال گذشته همزمان با افتتاح پارکینگ هوشمند مجد مشهد با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور از ۳۱ اتوبوس از نوع اسکانیا و بنز، ۱۷۰ مینی‌بوس از نوع شیلر و ۴۰۵ تاکسی نوسازی‌شده مشهد رونمایی شد، می‌گوید: اکثر این مینی‌بوس‌ها در نقاط محرومی که دارای جمعیت کمی هستند سرویس‌دهی می‌کنند تا شهروندان را به پایانه‌های اصلی در شهر منتقل کنند؛ این ۳۰ دستگاه اتوبوس نیز در خطوط مسافربری درون شهری اقدام به جا به جایی مسافران می‌کنند.

کاظمی خاطرنشان می‌کند: اعتبار تمام شده برای نوسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس تقریباً ۶۰ میلیارد تومان و به ازای هر دستگاه مینی‌بوس متوسط ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

دومین دسترسی مترو کوه‌سنگی در اختیار شهروندان مشهدی قرار گرفت

دومین مسیر دسترسی شهروندان مشهدی به خط دوم قطار شهری این کلانشهر در محل ایستگاه کوه‌سنگی (آخرین ایستگاه خط دوم قطار شهری مشهد) به عنوان نخستین سازه ایستگاهی تیر شیشه‌ای سال گذشته در کشور بهره‌برداری شد.

به گفته معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد، برای ساخت دومین مسیر دسترسی ایستگاه کوه‌سنگی این کلانشهر که ۱۳۵ متر طول، ۲۰ متر عرض و ۲۳ متر عمق دارد ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه این مسیر به منظور تسهیل حرکت همه اقشار شهروندان با ایجاد دسترسی بهتر آنها به ایستگاه کوه‌سنگی اجرا شد به طوری که در ساخت آن طراحی ویژه‌ای نیز برای تأمین آسایش و سهولت رفت و آمد شهروندان کم‌توان اجرا شده است، تصریح می‌کند: از نکات بارز این ایستگاه، می‌توان به شیشه‌ای بودن سازه و قرار گرفتن در فضای بوستان کوه‌سنگی اشاره کرد همچنین تمامی نکات ایمنی از جمله سامانه اطفای حریق، دوربین‌های مداربسته، بی‌سیم و صوت در این ایستگاه ایجاد و فعال شده است.

کاظمی می‌افزاید: در ایستگاه‌های شهید کاوه، الندشت و سعدی خط دو قطار شهری مشهد نیز تنها یک دسترسی به بهره‌برداری رسیده بود که سال گذشته دسترسی دوم ایستگاه شهید کاوه نیز افتتاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دسترسی سوم ایستگاه شهید کاوه دارای دو پله برقی و آسانسور جهت استفاده افراد دارای معلولیت و سالمندان است که با هزینه بیش از ۱۷ میلیارد تومان احداث شده است، اظهار می‌کند: مسیر دوم دسترسی شهروندان مشهدی به ایستگاه سعدی مترو واقع در مسیر خط دوم قطار شهری، اسفندماه سال گذشته بهره‌برداری شد.

آغاز عملیات اجرایی خط چهارم قطار شهری مشهد

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد خبر از آغاز عملیات حفاری خط چهارم متروی این کلانشهر در واپسین روزهای سال ۹۹ از منطقه مهر مادر تا انتهای بلوار حر داده و می‌گوید: این اقدام برگ زرین دیگری در فعالیت‌های عمرانی شهرداری مشهد ثبت کرد.

البته خط یک قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخ‌ریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ بهره برداری شد.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضا شهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رئیس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.

عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است. عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

افزایش مسیرهای دوچرخه برای تردد آسان شهروندان

کاظمی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه در مشهد انجام شده و در آن ایجاد ۲۵۳ کیلومتر خطوط مسیر دوچرخه در نقاط مختلف سطح شهر مورد توجه قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: در سال ۹۷ مسیرهای دوچرخه شهر مشهد ۱۱۰ کیلومتر بود که این مسیرها در سال جاری تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی تاکید می‌کند: سال گذشته اتصال خطوط ویژه دوچرخه در شهر مشهد در اولویت قرار گرفت و بیش از ۱۹۰ کیلومتر از مجموع ۲۵۳ کیلومتر مسیر خطوط به هم متصل شد، البته در شهر مشهد هیچ گونه پیاده‌روسازی انجام نمی‌شود مگر اینکه در طرح‌های مربوطه مسیر دوچرخه لحاظ شود، همچنین چنانچه عرض پیاده رو کم باشد روی مسیر جوی آب را پوشانده یا کمی از عرض خیابان را برای ایجاد مسیر دوچرخه اختصاص می‌دهیم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد خاطرنشان می‌کند: ایجاد مسیر ویژه برای دوچرخه سواری یکی از الزامات در پروژه‌های مسیرهای پیاده‌روسازی مشهد است؛ در این کلانشهر مسیرهای دوچرخه آماده و ایستگاه‌های دوچرخه به ایستگاه‌های قطار شهری نزدیک‌تر شده است.

وی با بیان اینکه ۲۱ ایستگاه ویژه طرح دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر مشهد راه‌اندازی شده است، اظهار می‌کند: در حال حاضر در هر یک از ایستگاه‌های دایر شده در سطح شهر، پنج دستگاه دوچرخه مستقر شده و به صورت آزمایشی برای رفع نقایص استفاده می‌شود که در مراحل بعدی تعداد ایستگاه‌ها به ۶۰ ایستگاه و تعداد دوچرخه‌ها نیز به ۴۵۰ عدد افزایش خواهد یافت.

به گفته کاظمی، دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند مجهز به سامانه ردیاب هستند و شهروندان می‌توانند از طریق نرم‌افزار اپلیکیشن از تعداد موجودی آنها در هر ایستگاه مطلع شوند تا در کمترین زمان ممکن دوچرخه را تحویل گرفته و پس از آن نیز دوچرخه را در نزدیک‌ترین نقطه به مقصد خود تحویل دهند. این دوچرخه‌ها از طریق مرکز کنترل قابل ردیابی هستند و برای آنها قفل هوشمند هم طراحی شده است.

کد خبر 486498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.