تولید واکسن‌های سرطان و ایدز به روش جدید

محققان در تلاش هستند واکسن‌های سرطان و ایدز را بر اساس فناوری به کار رفته در واکسن‌های کرونا تولید کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع گسترده بیماری کرونا باعث شد دانشمندان واکسن‌هایی را بر اساس فناوری mRNA تولید کنند. نتایج آزمایشات مربوط به تاثیر این واکسن‌ها بسیار امیدوار کننده بود، به طوری که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا واکسن‌های mRNA را با موفقیت دریافت کرده و در برابر ابتلای بیماری کرونا ایمن شدند بنابراین پژوهشگران تلاش می‌کنند از این فناوری برای درمان و پیشگیری بیماری‌های دیگر نیز استفاده کنند.

محققان معتقد هستند که فناوری mRNA می‌تواند مانع بازگشت مجدد سرطان شود. احتمال عود مجدد سرطان به نوع آن بستگی دارد و بیشتر در سرطان‌های تخمدان، مثانه و گلایوبلاستوما شایع است. بازگشت مجدد سرطان زمانی رخ می‌دهد که تعداد کمی از سلول‌های سرطانی پس از درمان در بدن باقی بماند، تکثیر پیدا کند و در بعضی موارد به دیگر قسمت‌های بدن منتقل شود.

متخصصانی که در حال بررسی تأثیر فناوری mRNA بر پیشگیری از عود مجدد سرطان هستند، وضع بیمارانی را ارزیابی کرده‌اند که تومور سرطانی آن‌ها برداشته شده است و تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌اند. در صورتی که نتایج آزمایش‌ها نشان دهد هنوز سلول‌های سرطانی در بدن فرد درمان شده وجود دارد، محققان از فناوری mRNA استفاده می‌کنند.

پژوهشگران امیدوار هستند که سیستم ایمنی بدن افراد با استفاده از این فناوری بتواند سلول‌های سرطانی باقی مانده را از بین ببرد و بیمار را درمان کند. به گفته محققان همانطور که مواد تشکیل دهنده واکسن کووید -۱۹ به پروتئین شاخکی ویروس کرونا متصل می‌شود و آن را از بین می‌برد، واکسن HIV نیز می‌تواند همان کار را با ویروس مورد نظر انجام دهد.

به نظر می‌رسد که می‌توان در آینده برای تولید واکسن بیماری‌های سرطان و HIV، از فناوری mRNA استفاده کرد.

کد خبر 486312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.