نگاهی به نقاط ضعف و قوت شورای پنجم شهر اراک

در حالی که ماه‌های پایان کار شوراهای دوره پنجم شهر را طی می‌کنیم، فرصتی است برای ارزیابی عملکرد چندین ساله این شوراها و دیدن نقاط ضعف و قوت مدیریت شهری برای ترسیم افق روشن‌تر در آینده شهرها.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شورای پنجم شهر اراک چند ماه دیگر به کار خود پایان خواهد داد و در این میان عمده ایرادی که به کار این دوره شورا وارد است نگاه تک بعدی آن در توسعه شهری بوده که در برنامه‌ها و مصوبات خود تنها به اجرای پروژه‌های عمرانی پرداخته و از وجوه زیست محیطی، فضای سبز، اقتصادی و معماری شهر غافل شده است به طوری که خود اعضای شورا نیز تکمیل فعالیت‌های عمرانی در شهر را از اولویت‌های اصلی خود در ماه‌های پایانی بیان می‌کنند.

داوود پرچمی کارشناس ارشد معماری، شهرسازی و دبیر هیأت مدیره نظام مهندسی استان مرکزی، در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: ما در ایران درک درستی از توسعه نداشته‌ایم و پیشرفت و توسعه را فقط در اجرای پروژه‌های عمرانی خلاصه کرده‌ایم چرا که وقتی مفهوم توسعه از فرهنگ غرب وارد ایران شد، تنها ساخت و ساز عمرانی مورد توجه قرار گرفته و الگوی پیشرفت شناخته شد در نتیجه تنها برخوردی تکنیکال و فنی با این موضوع شکل گرفته که این نوع تفکر اشتباه است.

وی دو مساله جابجایی یا حرکت و زیست‌پذیری شهری را مشکلات اساسی بیشتر شهرهای ایران به ویژه شهر اراک عنوان و اظهار کرد: حرکت در شهر مفهومی است که با مشکلات زیادی مواجه است و در این خصوص باید حرکت وسیله نقلیه، حرکت انسانی و جابجایی کالاها در نظر گرفته شود، معضلات مربوط به این حوزه در شهر اراک هنوز حل نشده باقی است و تنها با انجام مطالعات تخصصی توسط یک تیم متخصص و گرفتن مشاوری قوی می‌توان این معضلات را حل کرد.

زیست‌پذیری اراک به پروژه‌های عمرانی محدود شده است

وی افزود: چالش دوم در مورد زیست‌پذیری شهری است که ابعاد گوناگون شهر اعم از ابعاد کالبدی، زیست محیطی، اقتصادی، بهداشت و سلامت و فضای سبز را درگیر کرده و تحت تأثیر قرار می‌دهد که در اراک به این مساله تنها از جنبه عمرانی آن توجه شده و کارها و برنامه‌های شهری به اجرا و افتتاح چند عدد پل محدود شده است، این موضوع نشانگر نگاهی تک بعدی به توسعه شهری است که با فلسفه دکارتی و کانت شکل گرفته است.

دبیر هیأت مدیره نظام مهندسی مرکزی تصریح کرد: ما زمان و مکان خود را گم کرده‌ایم و با نگاهی تک بعدی فقط دنبال توسعه هستیم و آن هم فقط در جهت عمرانی، بدون اینکه توجه کنیم هر چه سرعت و حرکت در شهر بیشتر شود، ترافیک شدیدتر و مشکلات بیشتر خواهد شد و در نتیجه آن سالانه روزهای ناپاک بیشتری را خواهیم داشت.

وی افزود: محیط زیست می‌تواند کیفیت زندگی را در بر بگیرد، کیفیت زندگی که به وسیله شهروندان در یک شهر تجربه می‌شود و با توانایی آنها برای دسترسی به زیرساخت‌ها، حمل و نقل، مخابرات، آب و غذا، هوای پاک، مسکن ارزان، اشتغال مؤثر و پارک و فضای سبز گره می‌خورد. یک شهر زیست‌پذیر که شورای شهر بتواند به عنوان یک الگو برای اجرایی شدن آن اقدام کند در وهله اول باید دارای خیابان‌هایی ایده‌آل باشد که دارای سرسبزی و نشاط هستند و همچنین در چنین شهری باید فضایی امن و سالم با یک طراحی بی نظیر اجرا شود.

پرچمی گفت: شورای شهر برای زیست شهروندان باید موارد فراهم کردن دسترسی آسان و امن، ایجاد احساس اهمیت و احترام به نفس در افراد و ساکنین شهر، تقویت حس تعلق در کنشگران شهری و دادن هویت به آنها، جهت دهی به فعالیت مردم و فراهم آوردن دسترسی افراد پیاده به فضای شهری با ایجاد پیاده راه را سر لوحه قرار داده و اجرا کند.

این کارشناس شهری در ادامه افزود: علاوه بر این شورای شهر باید در برنامه خود نکاتی چون حفظ چشم‌انداز طبیعی، زیبایی و خوانایی سیمای شهری، دسترسی مناسب در بافت تاریخی، اعمال تراکم‌مناسب در ساخت و ساز، سیاست‌های مقابله با بحران و همچنین برطرف کردن آلودگی هوا و صدا را مدنظر قرار دهد که همین مورد آخری در شهری چون اراک یک پروژه سنگین بوده که در سطح این گفت و گو نمی‌توان به آن پرداخت.

تاب‌آوری شهری در اراک مغفول مانده است

وی اظهار کرد: برای مثال تاب‌آوری شهری یکی از مهم‌ترین مسائل در شهر اراک بوده که کمتر به آن توجه شده است در حالی که این مساله در مواقع بحران می‌تواند خیلی راهگشا باشد، شورای شهر باید در برنامه خود در خصوص تاب‌آوری شهری بسیار مطالعه و کار کند تا شهر در موقع خطر و بلایای طبیعی بتواند از خود دفاع کند.

وی با بیان این که شورا با فراهم‌آوری حق مشارکت برای ساکنان شهر می‌تواند در جهت نهادینه سازی دموکراسی و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شهری حرکت کند، اظهار کرد: مشارکت مالی شهروندان در شکل‌دهی محیط و جذب سرمایه‌گذار تأثیرگذار بوده و تعادل میان اقتصاد و اجتماع و محیط زیست ضامن پایداری و سلامت جامعه خواهد بود و این مساله نیز از دیگر مواردی است که شورا باید آن را با برنامه‌ریزی به جامعه تزریق کند.

مردم زنده بودن را رها کرده و زندگی کردن را دنبال می‌کنند

پرچمی ادامه داد: الان شهروندان دوره گذار را پشت سر گذاشتند و موضوع زنده بودن را رها کرده و موضوع زندگی کردن را سرلوحه خود قرار داده‌اند و ما رفته رفته به دوران تحول اجتماعی و مدنیت جدید وارد می‌شویم که در این دوران تحول، شهرهای ما متحول خواهد شد و اراک در این حیطه قرار دارد و اگر مدیریت قوی سکان هدایت را به دست بگیرد می‌توان تحولات عظیمی را شاهد بود.

دبیر هیأت مدیره نظام مهندسی همچنین گفت: شورا باید از نظر مشاوران کارآمد استفاده کند و در این خصوص می‌تواند از ظرفیت سازمان نظام‌مهندسی که دارای کمیته‌های تخصصی است بهره برده و مشاوره بگیرد که سازمان با داشتن پنج هزار عضو در این خصوص بسیار راهگشا خواهد بود و برای مثال در امر زیست‌پذیری شهری و نیز در کار طراحی فضاهای شهری و جداره‌سازی‌های شهری می‌تواند کمک شایانی به شورا و شهرداری بدهد.

وی در همین خصوص افزود: شورا باید در تصویب طرح جامع شهری و با کمک گرفتن از نیروهای متخصص از سازمان نظام مهندسی در این امر دخالت مؤثر می‌داشت تا کم و کاستی‌های طرح جامع قبل دوباره تکرار نشود.

این کارشناس شهری اظهار کرد: شورای شهر می‌تواند با بهره‌گیری از برنامه‌های خلاقانه تری در جهت ایجاد فضای سبز عمودی در پشت بام منازل مسکونی حرکت کرده یا با ایجاد دستگاه‌های تصفیه هوا در بعضی نقاط شهر هوا را تلطیف کند، همچنین می‌توان امکاناتی را فراهم‌کرد که نمای ساختمان‌ها خود جذب کننده آلودگی بوده و از این راه شهر را از این حالت بیرون خارج کرد، در حالی که در این سال‌های اخیر به این نوع از فعالیت‌ها توجه چندانی نشده است.

چند ماه پایانی زمان به ثمر نشستن پروژه‌های شهری

جعفر محصولی عضو شورای شهر اراک نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره اولویت‌های شورای شهر در ماه‌های پایانی فعالیت، گفت: در ماه‌های پایانی فعالیت شورا بیشتر به کارهای اجرایی خواهیم پرداخت برای نمونه تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره، آسفالت معابر، احیا و ایجاد فضای سبز در اولویت فعالیت‌های شورا در ماه‌های پایانی بوده و امیدواریم که فرصت داشته باشیم که در این چند ماه باقی مانده خدماتی که می‌توانیم، به مردم شهر ارائه دهیم.

وی در ادامه گفت: پروژه‌های نیمه تمام شامل احداث چندین پل در شهر است که این پروژه‌ها در مرحله اجرایی بوده و تکمیل آن در دستور کار قرار گرفته و برای آن نیز بودجه تخصیص داده شده است.

محصولی اظهار کرد: پیاده‌راه‌سازی‌های مرکز شهر نیز ادامه داشته و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد آن تا پایان کار این شورا انجام خواهد شد اما با توجه به اینکه در نزدیکی انتخابات هستیم، پیش بینی می‌شود ۲۰ تا ۳۰ درصد پروژه به اجرا برسد، مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، طرح ۲۴ متری است که در طرح جامع جدید شهر پیش بینی شده و تاکنون بخشی از این پروژه انجام شده و حدود ۵۰ درصد آن هم تا پایان سال انجام خواهد شد.

حمل و نقل عمومی بدون حمایت دولت مانده است

وی افزود: ساماندهی حمل و نقل عمومی از دیگر اولویت‌های شورا در ماه‌های پایانی فعالیت شورا است، این مساله در حال حاضر در سراسر کشور به یک معضل تبدیل شده است چرا که دولت هیچ گونه حمایتی از این بخش ندارد، قبلاً ۷۸ درصد هزینه‌های خرید اتوبوس‌ها را دولت تأمین می‌کرد، در حالی که الان چندین سال است که هیچ گونه کمکی برای خرید اتوبوس از طرف دولت نمی‌شود و از آنجا که جمعیت شهر اراک زیر یک میلیون نفر است از بودجه مترو نیز نمی‌توانیم استفاده کنیم و از سویی دیگر قیمت اتوبوس‌ها هم افزایش یافته ولی به هر حال وظیفه شهرداری این است که حمل و نقل عمومی را طوری ساماندهی کند که آحاد مردم جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: ممکن است در سال جدید توانایی خرید اتوبوس برای شهر را نداشته باشیم، ولی برای بازسازی تعداد اتوبوس‌های موجود بودجه تعیین کرده‌ایم. علاوه بر این برای تأمین هزینه خرید اتوبوس اقدام به فروش اوراق کرده‌ایم که در صورت استقبال عموم علیرغم اینکه از حمایت‌های دولتی در این زمینه بی بهره بوده‌ایم، امیدواریم از این راه اقدامی سودمند در جهت خریداری اتوبوس شکل دهیم.

وی در پایان افزود: در خصوص فضای سبز شهر نیز بهسازی و بازسازی پارک‌ها و فضای سبز موجود را مد نظر داشته‌ایم و در خصوص منطقه گردشگری گردو نیز بودجه ویژه‌ای برای این پروژه تخصیص یافته و پیمانکار آن هم تعیین شده تا قرارگاه خاتم الانبیا(ص) به اجرای آن بپردازد.

کد خبر 486129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.