لزوم توجه به نمای سازه‌ها در فرآیند ساماندهی منظر شهری

یک دکترای طراحی شهری گفت: به منظور انتظام بخشیدن به منظر شهر، نه تنها ساماندهی بخشی از نمای یک سازه، بلکه کل منظر شهر و نمای تمامی سازه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد و لازم است برای آن برنامه‌ای کلی و جامع تدوین شود.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نما یک حق و عرصه عمومی است، اظهار کرد: در همه شهرهای دنیا شهروندان خود را مکلف می‌دانند بر طبق ضوابط تدوین شده و مشخص نمای ساختمان خود را طراحی کنند.

وی افزود: ساکنان شهر می‌توانند فضای داخلی ساختمان خود را به سلیقه خودشان طراحی کنند، اما زمانی که صحبت از نمای ساختمان در یک بافت شهری است شهروندان موظف هستند که بر طبق ضوابط مندرج عمل کنند.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در تعدادی از شهرها کمیسیون‌های نما تشکیل شده است، اما شهرداری برخی مواقع از مجاری رسمی یا غیر رسمی به سازندگان ساختمان‌ها خارج از مصوبات مندرج، مجوز استفاده از نماهایی را می‌دهد که با بافت شهر و بافتی که سازه در آن قرار گرفته است هماهنگ نیست.

وی تاکید کرد: کمیته‌های نما که ظاهراً برای جلوگیری از بروز اغتشاش بصری در شهرها تشکیل شده‌، چندان کارکرد مناسبی ندارند و حتی برنامه‌ریزی مدون و مشخصی برای تعیین جنس نماها، مصالح مورد استفاده و رنگ نما نشده است.

حسینیون با بیان اینکه نما بخش کوچکی از منظر یک شهر است، گفت: به منظور انتظام بخشیدن به منظر شهر، نه تنها ساماندهی بخشی از نمای یک سازه، بلکه کل منظر شهر و نمای تمامی سازه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد و لازم است برای آن برنامه‌ای کلی و جامع تدوین شود.

وی با بیان اینکه شهرداری یک نهاد اجرایی است، تصریح کرد: لازم است ضوابط و مقررات مربوط به نما و منظر شهری از طریق وزارت راه و شهرسازی تدوین شده و در طرح‌های شهری مورد توجه قرار بگیرد تا کیفیت منظر شهر ارتقا یابد و برای طراحی آن برنامه مدونی وجود داشته باشد.

این دکترای طراحی شهری با بیان اینکه خط آسمان، زاویه دید و نما هر سه از شاخص‌های مهم در ارتقای کیفیت منظر شهر است، اضافه کرد: حفظ بافت شهری و ویژگی‌های بومی، تاریخی و اقلیمی شهر بسیار مهم است و به منظور داشتن یک منظر شهری خوب باید ساماندهی تمامی اجزای منظر شهری مورد توجه قرار بگیرد و سازماندهی فضای باز و بسته، نظام ارتفاعی و خطوط به نحو مطلوبی انجام شود.

کد خبر 486069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.