هلال ماه رمضان ۱۴۰۰ برای عموم قابل مشاهده است

منجم آماتور و رصدگر هلال ماه گفت: هلال ماه رمضان در غروب روز سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۳۰ شعبان ۱۴۴۲ و ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ به راحتی در تمامی مناطق کشور با چشم معمولی (غیرمسلح) قابل مشاهده خواهد بود.

مهدی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مقارنه ماه و خورشید برای هلال ماه رمضان امسال، روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ مصادف با ۲۹ شعبان المعظم ۱۴۴۲ ساعت ۷:۰۱ صبح به وقوع می‌پیوندد و در لحظه غروب این روز به دلیل مکث کوتاه ماه (حدود ۱۹ دقیقه)، ارتفاع بسیار کم ماه در افق غربی (کمتر از ۳ و نیم درجه)، جدایی زاویه‌ای کم بین مرکز ماه و مرکز خورشید که کمتر از حد "آندره دانژن" است (حدود ۰۶:۰۱ درجه)، پایین بودن فاز ماه و ضخامت قسمت میانی ماه، بعد از غروب خورشید، روز دوشنبه، هلال ماه در هیچ کجای کشور با چشم مسلح و غیرمسلح رؤیت نمی‌شود.

منجم آماتور و رصدگر هلال ماه گفت: هلال ماه رمضان امسال در غروب روز سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ دارای سن زیادی است و ارتفاع نسبتاً زیادی از افق دارد و چنانچه رصدگر افق بازی پیش رو داشته باشد، دقایقی بعد از غروب خورشید، هلال ماه رمضان امسال را که هلال بسیار زیبایی است مشاهده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هلال ماه رمضان در غروب روز سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۳۰ شعبان ۱۴۴۲ و ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ به راحتی در تمامی مناطق کشور با چشم معمولی (غیرمسلح) قابل مشاهده خواهد بود.

رحیمی با بیان اینکه استان اصفهان ۱۴ گروه رصدی باسابقه دارد که به کمک ستاد استهلال کشور می‌شتابند، اضافه کرد: این ۱۴ گروه به دلیل شرایط ویژه کرونا و با توجه به اینکه هلال ماه به راحتی قابل رؤیت است، برنامه‌ رصدی خود را با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و کرونایی برگزار خواهند کرد و گزارش‌های برگزاری رصد خود را در سامانه ستاد استهلال کشور ثبت می‌کنند.

وی تصریح کرد: پراکندگی گروه‌های رصدی از شمالی‌ترین نقطه استان اصفهان تا جنوب استان بوده و ماه رمضان فرصت ارزشمندی است که گروه‌های نجومی استان، با تبیین مبانی نجومی رؤیت هلال ماه، آحاد مختلف مردم را با نجوم و ستاره شناسی و مبحث بسیار جذاب رؤیت هلال ماه آشنا کنند.

کد خبر 486067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.