به گزارش خبرنگار ایمنا، «ابر پروژه» سامانه جامع پرداخت الکترونیک، کارت هوشمند شهروندی و سامانه جامع مدیریت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان از جمله پروژههای بسیار بزرگ فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) و سیستمهای هوشمند حمل و نقل (ITS) شهرداری اصفهان است که سال گذشته زیرساختهای گسترده آن توسعه یافت و قابلیتهای متمایز آن در سال ۱۴۰۰ یکی پس از دیگری به بهرهبرداری کامل میرسد.
با استقرار سامانه جدید، شهر اصفهان به عنوان اولین کلانشهر کشور به قابلیتهایی مجهز خواهد شد که از جمله آنها میتوان به «اصفهان اولین شهر دارای سامانه جامع و یکپارچه حساب شهروندی متصل به چند کارت شهروندی، «اصفهان اولین شهر ایران مجهز به سامانه یکپارچه AFC (سیستم دریافت اتوماتیک بلیطAutomatic Fare Collection System) و AVL (سیستم مکان یابی خودکار ناوگانAutomatic Vehicle Location System) و PIS (Passenger Information Service System سیستم ارائه اطلاعات به مسافران) اتوبوسرانی شهری»، «اصفهان اولین شهر ایران مجهز به امکان بلیت تک سفره QR code در شبکه اتوبوسرانی شهری»، «اصفهان اولین شهر ایران مجهز به تجهیزات پذیرش و کنسول راننده پیشرفته «ایرانی» و دارای گواهی نامه IP 65 و همخوان با استانداردهای فنی روز دنیا»، اصفهان اولین شهر کشور مجهز به کارت Desfire EV2 در کشور متناسب با استانداردهای روز دنیا در بخش پرداخت خرد» اشاره کرد.
خدمات قابل ارائه سامانههای جدید به شهروندان
«عباس روحانی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در این باره گفت: از جمله خدمات قابل ارائه با استقرار سامانههای جدید امکان شارژ کارت بلیط و حساب شهروندی به صورت آنلاین است که در کشورمان بی نظیر و در منطقه خاورمیانه و آسیا بسیار کم نظیر است.
وی در خصوص مزایای این طرح افزود: ضریب ایمنی و امنیت کارت بلیت و پرداختهای خرد شهری، برنامهریزی سفر با استفاده از اپلیکیشن موبایلی ویژه و همچنین اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس با استفاده از ۵۰ نمایشگر نصب شده در ۵۰ ایستگاه اتوبوس به صورت برخط، استفاده از ۳۰۰ دستگاه پایانه بانکی به منظور شارژ کارت بلیتها، استفاده از ۸۵۰ دستگاه POS جهت شارژ کارت بلیط در باجههای ارائه خدمات شارژ، استفاده از ۳۰۰ دستگاه کاهنده آنلاین جهت شارژ کارت در مراکز تفریحی شهرداری اصفهان مانند باغ پرندگان، باغ گلها، شهر رویاها، باغ خزندگان، تله کابین صفه، استفاده از ۳۰۰ دستگاه POS مربوط به پذیرندگان آنلاین شامل فروشگاههای کوثر، شرکتهای تعاونی شهرداری از دیگر خدمات قابل ارائه این سامانهها به شمار میآید.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: از دیگر قابلیتهای سامانههای جدید، نظارت بر همه خطوط ناوگان اتوبوسرانی اصفهان و مدیریت اتوبوسهای فعال و تعمیرگاهی متوقف اتوبوسرانی، برنامهریزی تخصیص ناوگان در خطوط بر اساس نیاز خط و سر فاصله زمانی تردد ناوگان و در نتیجه استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوسها در همه خطوط، افزایش قابلیت اطمینان اطلاعات دریافتی از ناوگان، تخلیه اطلاعات تراکنشها به صورت برخط و کاهش چشمگیر زمان تخلیه اطلاعات پرداختی مسافران، ایجاد باشگاه مشتریان و ایجاد انواع کارت بلیطهای تخفیفدار جهت افزایش جذابیت سفرهای شهری با اتوبوس (جانبازان، معلولین، بازنشستگان، دانش آموزان و …)، امکان برنامهریزی خطوط و جابجایی ناوگان از طریق مرکز کنترل، امکان دریافت و رصد اطلاعات جابجایی مسافر و وضعیت خطوط اتوبوسرانی به صورت لحظهای از سوی نهادهای بالاسری و نظارتی، مدیریت مصرف سوخت به واسطه نظارت و کنترل پیمایش دقیق اتوبوسها، کاهش زمان توقف اتوبوسها در مبدا و مقصد و بهبود زمان انتظار مسافر است.
شاخصترینها!
وی ادامه داد: قابلیتهای شاخص این پروژه میتواند برای شهروند به عنوان کاربر اصلی و مدیریت شهری به عنوان بهره بردار دستاوردهای فراوانی داشته باشد که مهمترین آنها سرویسهای متعدد غیرحضوری و تمام الکترونیک در اختیار شهروندان و نیز ابزارهای مدیریتی متعدد و یکپارچه در اختیار مدیران است که در مجموع پرداخت خرد بهای خدمات حمل و نقل شهری و مدیریت عرضه و تقاضای حمل و نقل عمومی را بهینه میسازد.
روحانی گفت: در سامانه جامع جدید هر شهروند میتواند با مراجعه به پورتال اینترنتی شهروندی، برای خود یک حساب شهروندی افتتاح کند و یک یا چند کارت بلیت جدید با ساختار جدید که در قالب این پروژه در اختیار وی قرار میگیرد را به حساب شهروندی خود متصل کند، شهروند با افتتاح حساب خود در سامانه جامع شناسایی میشود و از این پس از طریق درگاه اینترنتی و یا اپلیکیشن موبایلی خود میتواند از خدمات حساب شهروندی خود بهرهمند شود.
وی اضافه کرد: دسترسی به حساب شهروندی به همه شهروندان این امکان را میدهد که همه واریز و برداشتها از حساب خود را یکجا مدیریت کند، کارتهای متعدد به یک حساب را متصل کند و از همه مهمتر به گروههای خاص دارای تخفیفهای تشویقی و حمایتی امکان میدهد تا از طریق ارائه درخواست و بارگذاری اسناد و مدارک پشتیبان، درخواست استفاده از تخفیفهای تشویقی و حمایتی را کاملا الکترونیک و بدون نیاز به حضور فیزیکی ارائه کند. این درخواستها از راه دور بررسی شده و در صورت احراز شایستگی برخورداری از هر گروه تخفیف، حساب شهروند به صورت خودکار به یکی از این گروههای تخفیفی تخصیص مییابد.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: در کنار پورتال شهروندی، اپلیکیشن موبایلی «نصف جهان» طراحی و توسعه یافته است که شهروندان علاوه بر امکان استفاده از خدمات پرداخت برای شارژ حساب شهروندی و خرید بلیت تک سفره QR Code میتوانند از زیرسیستمهای اطلاع رسانی مسافران (PIS) استفاده کنند.
وی در خصوص این سامانه نیز گفت: استعلام زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس بعدی به ایستگاه، دیدن لیست خطوط عبوری از یک ایستگاه خاص و نیز استفاده از مسیریاب مبتنی بر شبکه اتوبوسرانی از جمله قابلیتهایی است که به صورت یکپارچه با سرویسهای پرداخت در نرم افزار موبایلی «نصف جهان» تعبیه شده است.
روحانی با بیان این که کلانشهر اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین کلانشهرهای گردشگر پذیر کشور اکنون میتواند میزبانی بهتر برای گردشگرانی باشد که تمایل دارند با استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی شهری از جذابیتهای تاریخی و طبیعی این شهر دیدن کنند، گفت: بلیتهای تک سفره ابزار مناسبی است که هر گردشگری میتواند متناسب با نیاز خود تهیه و از آن برای سوار شدن به اتوبوس و حتی مترو بهره جوید و اپلیکیشن «نصف جهان» ابزاری است که گردشگران و سایر کاربران را از مراجعه حضوری به نقاط شارژ بی نیاز میکند.
وی تاکید کرد: هر چند که حضور یک بانک معظم پشتیبان در این پروژه افق تجهیز ۸۰۰ نقطه شهر به خدمات فروش و شارژ برای آن دسته از کاربرانی که همچنان تمایل به استفاده از خدمات حضوری تهیه کارت بلیت، و بلیت تک سفره را دارند، مهیا خواهد ساخت.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه اظهار کرد: سامانه جامع با پوشش سخت افزاری یک هزار و ۳۰۰ اتوبوس شهری و ۳۰۰ گیت ایستگاههای خطوط تندرو و طیف وسیعی از سامانههای سخت افزاری و نرم افزاری مرکزی، ابزار کامل و یکپارچه در اختیار مدیریت شهری قرار داده است که شاید در یک کلام «اطلاعات غنی چند وجهی، و لحظهای» مهمترین قابلیتی باشد که مدیریت شهری با نگاه توسعه شهر هوشمند به آنها دسترسی پیدا کرده است.
اعتماد مدیریت شهری اصفهان به توان تولید داخلی
مدیریت شهری اصفهان با اعتماد به توان تولید داخلی امروز موفق شده است تا تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری همخوان با استانداردهای روز دنیا که تماما توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید شده را به کار گیرد و از همه نظر نگرانیهای پروژههای مشابه راجع به وابستگی به تأمین کنندگان خارجی را مرتفع کند و نگهداشت، ارتقا و توسعه پذیری سیستم در میان مدت و دراز مدت را تضمین کند.
روحانی گفت: کنسول راننده با صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی تمام رنگی ابزار ارتباطی مرکز مانیتورینگ اتوبوسرانی و راننده است، راننده علاوه برای باز و بسته کردن شیفت، انتخاب خط حرکتی خود، قادر است از اطلاعات کنسول مانند وضعیت مسیر پیش رو زمان رسیدن به ایستگاه بعدی، فاصله با اتوبوس بعدی و دریافت هشدارهای مربوط به سرعت و یا انحراف از مسیر به صورت دو سویه با مرکز فرمان در ارتباط باشد و ضمن دریافت دستورها از مرکز فرمان نیازمندیهای خود را از طریق کنسول به مرکز اعلام کند.
وی ادامه داد: در ضمن از طریق کنسول از وضعیت تراکنشهای کارت بلیت الکترونیک شهروندان بر روی دستگاههای کارت خوان در عقب و جلو اتوبوس مطلع شود، طراحی تجهیزات تماما صنعتی بوده و گواهی نامه Ip-۶۵ را از نهاد ممیزی بینالمللی اخذ کرده و از لحاظ پایداری در شرایط سخت کاری و دوام در طول سالیان طولانی بهره برداری خیال مدیریت شهری را راحت کرده است.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تاکید کرد: ماهیت سامانه پرداخت الکترونیک مبتنی بر حساب شهروندی، باعث میشود که ساختار سامانه به سمت تمام online بودن مبتنی بر شبکه 4G در بستر یک شبکه APN اختصاصی و امن حرکت کند؛ بنابراین در هر لحظه از زمان میتوان وضعیت کارکرد روزانه اتوبوسها را که در بازههای زمانی بسیار کوتاه (هر چند دقیقه یکبار) در سامانه مرکزی بروز رسانی میشود را در مرکز کنترل و نظارت مشاهده کرد.
وی تصریح کرد: مرکز کنترل و نظارت (مانیتورینگ) با رصد گزارشهای پیمایش و پارامترهای کلیدی مدیریت ناوگان در تلفیق با دادههای مالی حاصل از تراکنشهای کارت بلیت الکترونیک قادر است به صورت لحظهای (real-time) شبکه حمل و نقل در بخش «سطح سرویس» و «مدیریت عرضه» را پایش کند.
روحانی با بیان این که علاوه بر استفاده مدیریت شهری از دادههای لحظهای تولید شده توسط سیستم برای اعمال تدابیر مدیریتی در سمت عرضه، زیرسیستمهای PIS به مدیریت شهری امکان ارائه اطلاعات لحظهای و درست به کاربران و مدیریت بهینه «تقاضا» را نیز فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: بستر ایجاد شده در قالب این پروژه راه را برای مدیریت یکپارچه پرداختهای خرد شهری بسیار فراتر از شبکه حمل و نقل باز کرده و میتوان از این حساب شهروندی برای پوشش سایر خدمات شهری و پرداخت یکپارچه الکترونیک در آنها بهره جست.
وی با تاکید بر این که تحقق سامانه جدید مبتنی بر حساب شهروندی مستلزم طی شدن یک فاز بسیار پیچیده فنی برای مهاجرت از کارت قدیم به کارت جدید است، تصریح کرد: نزدیک به ۵/۵ میلیون کارت موجود در اختیار شهروندان همچنان در این سیستم فعال بوده و قابل سرویس دادن است، اما شهروندانی که میخواهند از قابلیتهای کارت جدید برخوردار شوند با مراجعه آنها به مراکز فروش و شارژ، طی یک عملیات فنی کارت آنها به ساختار جدید تبدیل میشود.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: تلاش شده در این بین هیچ بار اضافهای بر دوش شهروندان گذاشته نشود و خللی در سرویس دهی عادی به شهروندان ایجاد نشود پس از مهاجرت قابلیتهای سامانه حساب شهروندی یک به یک و به مرور در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
نظر شما