استان اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌هایی را پشت سر گذاشت؟

اصفهان با مخاطرات طبیعی مختلفی روبه‌روست؛ ضریب آسیب‌پذیری هر شهرستان این استان نیز در طرح‌های خطرپذیری آن مشخص شده است. از جمله مهمترین مخاطرات استان خشکسالی، سیل، فرونشست زمین، گرد و غبار و آلودگی هوا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بین کشورهای جهان، ایران به لحاظ بروز حوادث غیرمترقبه جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان است که از ۴۰ حادثه طبیعی شناسایی شده در جهان بیش از ۳۰ مورد آن در ایران رخ داده است. ایران در حالی ۶ درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است که تنها یک درصد جمعیت جهان را دارد. با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده در سرزمین ایران حداقل وقوع ۳۱ نوع بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، آلودگی آب و هوا و محیط زیست، تسونامی (موج لرزه‌ای بزرگ دریا)، آفات و بیماری‌های نباتی، خشکسالی و فرونشست زمین سابقه دارد.

یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند، حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را تحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. این دانش به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که قبل، بعد و هنگام وقوع بحران کاهش اثرات این حوادث و کاهش آسیب پذیری انجام گیرد. و در مورد استان اصفهان هم مهمترین شرط برون رفت از مشکلات زیست محیطی داشتن برنامه راهبردی توسعه پایدار است. به منظور بررسی بیشتر این مسئله و آگاهی از مخاطرات طبیعی استان اصفهان در سال ۹۹ با منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت و گویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

وظیفه واحد هشدار سریع در ستادهای مدیریت بحران استان چیست؟

در مدیریت بحران واحد هشدار سریعی وجود دارد که ۲۴ ساعته خدمت می‌کند، وظیفه این واحد هماهنگی بین دستگاه‌های امدادی در جهت اجرای طرح‌های پیشگیری و کنترل حوادث است. در سال ۹۹ حوادث شهری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است. در این زمینه کارگروه‌هایی در ذیل مدیریت بحران تعریف شده است که به هر یک از این حوادث به صورت ویژه رسیدگی می‌کند.

در ۸۰۰ روستا دهیاران مدیریت بحران روستا را بر عهده دارند، ۱۱۰ شهردار نیز به عنوان مسئول مدیریت بحران فعال بوده و فرمانداران به عنوان رئیس ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ عهده دار اجرای چهار مرحله مدیریت بحران در شهرستان‌ها هستند، با همکاری این بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم برای پیشگیری و مدیریت بحران‌های طبیعی که در کل استان اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

در مورد وضعیت آلودگی هوا و روزهای ناسالم هوای اصفهان در سال گذشته توضیح دهید.

در سال ۹۹ با آلودگی هوا ناشی از پدیده‌های اقلیمی رو برو بودیم. در آذر و دی ماه بیشترین آلودگی هوا را داشتیم. در سال ۹۹، چهار روز پاک، ۲۳۵ روز سالم، ۹۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس در شهر اصفهان و شهرهای اطراف و ۳۳ روز ناسالم برای عموم ثبت شد و شرایط بسیار ناسالم را نیز در این سال تجربه نکردیم. آلودگی هوا استان اصفهان ناشی از منابع ثابت و متحرک بوده که بخشی از آن ناشی از خودروها، مصرف گاز و انرژی‌های گرمایی که موجب ایجاد جزایر گرمایی می‌شود و بخش دیگر آن ناشی از صنایع است.

در طول سال ۹۹ هیچ مازوتی مصرف نشد، مسئولان استان اصفهان محکم در برابر استفاده از مازوت ایستادند، محیط زیست مکلف بود پایش شبانه انجام داده و گزارشات آن را دائماً ارسال کند، حتی در صنایع کوچک نیز آنهایی که در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار داشت اجازه استفاده از مازوت نداشتند. از این جمله می‌توان به نیروگاه اصفهان اشاره کرد که از مازوت استفاده نکرد.

به محیط زیست این اختیار داده شد و محیط زیست نیز با همکاری دادستانی اقدام به بررسی و پایش استفاده از مازوت کرد و هر جایی که با تخلف رو برو می‌شد برخورد و واحد مربوطه را تعطیل می‌کرد، بیش از ۵۰۰ مورد اخطار و تعطیلی شامل بخش‌های مختلفی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند، شد.

علاوه بر این، حدود یک ماه با توده هوای سرد رو به رو بودیم که بی سابقه بود، موجب کاهش جدی دمای هوا، مه آلودگی، کاهش میدان دید شد که موجب تشدید آلودگی هوا شد و در حالی که ترددها به دلیل اجرای محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته بود، آلودگی هوا همچنان در سطح بالایی وجود داشت.

در این زمینه مطالعاتی صورت گرفت دو مطالعه در دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان انجام شد، هفته گذشته نیز جلسه‌ای تشکیل شد و دانشگاه اصفهان موظف شد با همکاری هواشناسی در خصوص چگونگی آلودگی هوا در پاییز و زمستان سال گذشته پژوهش کرده و برای پاییز و زمستان سال جاری از پیش برنامه‌ریزی کند.

این برنامه‌ریزی شامل راه‌اندازی سیستم هشدار، پایش آنلاین کیفیت هوا و اعلام شرایط بحرانی است، قرار شده سناریوهای ویژه‌ای با استفاده از مطالعات دانشگاه‌ها توسط محیط زیست و با همکاری شهرداری تهیه شود تا پیش از ورود به پاییز این برنامه‌ها با هدف پیشگیری و کنترل شرایط آلودگی هوا اجرایی شود و منابع اصلی از جمله کانون‌های گرد و غبار، خودروهای سبک و سنگین، صنایع، منابع انرژی و گرمایی را کنترل کند.

در این راستا بسته‌های ویژه‌ای به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است که موظف به اجرایی کردن این برنامه شده‌اند، استراتژی‌های هر بخش بر اساس برنامه تدوین شده برای کنترل آلودگی هوای شهر اصفهان در اختیار آنها قرار گرفته است.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون هم ۶ روز سالم و ۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای عموم ثبت شده که ناشی از فعال شدن کانون‌های گرد و غبار به علت تندبادهای فروردین ماه بود که سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت داشت و در شرایطی که رودخانه زاینده رود خشک بود و در یک ماه گذشته بارش نیز نداشتیم کانون‌های جدید گرد و غبار فعال شده و در ایام بهار نیز با گرد و غبار رو به‌رو هستیم.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

در سال گذشته چند مورد حریق مراتع رخ داد؟

سال گذشته به علت آنکه بارش‌های بهاری اتفاق افتاد و هوا بسیار گرم شد و تابستان بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم ۱۰۵ مورد حریق در مراتع و جنگل‌های استان اتفاق افتاد، از این میزان ۵۶۸ هکتار شامل ۴۳۰ هکتار مرتع و ۱۳۸ هکتار جنگل در مناطق غرب و جنوب استان دچار آسیب شد.

مراتع باید به دلیل تعدیل آب و هوا و نقشی که در پیشگیری از سیل دارد، حفظ شود. اقدامات لازم کنترل این حریق‌ها انجام شد، یگان‌های حفاظت از منابع طبیعی با همکاری بخش‌های مختلف در اسرع وقت این حریق‌ها را کنترل کردند، حتی بالگرد اعزام شد و در منطقه سمیرم امداد هوایی صورت گرفت.

حدود ۶۰ هکتار حریق داشتیم که اجازه ندادیم این حریق‌ها اضافه شود، این حریق‌ها نسبت به مدت مشابه ۴۰ درصد کاهش یافته، امسال نیز جلساتی برای جلوگیری از این حریق‌ها تشکیل شد، به یگان ویژه حفاظت از منابع طبیعی اعلام شد که نیروهای خود را در مناطق مختلف غرب و جنوب استان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع مستقر کند. همچنین دستورالعمل‌های امدادی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده است. لازم است سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بالگرد ویژه امداد هوایی برای حریق‌های جنگل‌ها و مراتع در اختیار استان اصفهان قرار دهد.

اصفهان معین تهران در مدیریت بحران برای ۸ استان اطراف است بنابراین ضروری است در این منطقه، استان اصفهان یک بالگرد اختصاصی با منبع ذخیره آب مناسب در اختیار داشته باشد تا در صورت حریق بتواند آن را به سرعت اطفا کند. همچنین از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درخواست داریم که سه پایگاه ثابت حریق در شهرستان چادگان فریدونشهر و سمیرم که نزدیک به سدها است در اختیار ما قرار دهد تا بتواند در صورت نیاز کمک رسانی کند.

اکنون حدود ۷۱ اکیپ برای حفاظت از مراتع تشکیل شده که امکانات آنها کافی نیست و لازم است این سه ایستگاه ایجاد شود، از سازمان جنگل‌ها درخواست داریم ابتدا استان را به امکانات اطفا حریق تجهیز کرده و سپس برای راه اندازی این ایستگاه‌های ثابت استان را یاری کند.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

تمهیدات ستاد مدیریت بحران در خصوص تعمیم بیمه کشاورزی و جبران خسارت سرمازدگی چه بود؟

در استان اصفهان در سه نوبت در فروردین، اردیبهشت و مهرماه سال گذشته سرمازدگی در استان اصفهان اتفاق افتاد، اواسط اسفند ماه نیز سرمازدگی داشتیم که در مجموع ۳۴۸ میلیارد تومان خسارت سرمازدگی و تگرگ ناشی از مخاطرات جوی در بخش کشاورزی در سال گذشته به استان وارد شد که منجر به سیب ۱۶ هزار هکتار زراعت و ۱۷ هزار هکتار از باغات استان شد.

تنها راه جبران این خسارت استفاده از بیمه است، هماهنگی لازم انجام شد و در سال زراعی گذشته حدود ۴۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان و باغداران از محل مخاطرات جوی پرداخت شد. امسال هم بخش زراعت، باغ و طیور اطلاع رسانی شده که تنها راه برای جبران خسارات سرمازدگی بیمه و استمهال وام است، بنابراین کشاورزان باید سریعاً به بیمه کردن خود اقدام کرده که بانک کشاورزی مسئول این کار است.

تاکنون ۶۱ هزار و ۷۰۰ هکتار از بخش زراعت، ۱۹ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغات، ۴۰ میلیون قطعه از طیور و ۴۵۰ هزار رأس دام در سال زراعی جاری بیمه شده است، به بیان دیگر ۴۲ درصد از زراعت، ۴۹ درصد از باغات، ۹۸ درصد از طیور و ۱۱ درصد از دام استان بیمه شده است که رقم کمی است، دامداران باید برای بیمه دام اقدام کنند.

۴۷ میلیارد تومان غرامت در سال گذشته به افرادی که خسارت دیدند توسط صندوق بیمه کشاورزان پرداخت شد، امسال نیز پیش بینی می‌شود که غرامت‌ها پرداخت شود، در طوفانی نیز که پشت سر گذاشتیم بانک کشاورزی در حال بررسی و ارزیابی خسارت و جبران آن است.

۱۱۰ محصول اعم از باغات، زراعت، دام، طیور، تنه درختان و … جزو حوادث بیمه هستند و عوامل قهری همچون سیل، زلزله، سرمازدگی، توفان، گرما، تگرگ و بیماری‌های دام و طیور از جمله این بخش است.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

در مورد خسارات طوفان به بخش‌های مختلف توضیح دهید.

سال گذشته توفان داشتیم اما به شدت توفان امسال نبود، توفان امسال در دو مقطع اتفاق افتاد، در مقطع اول در روزهای ۵، ۶ و ۷ فروردین ماه توفان موجب ۵۴ میلیارد تومان خسارت به کلونی‌های زنبور عسل باغات مزارع و گلخانه‌ها فضای سبز شهری و تابلوهای نصب شده وارد کرد، ۴۲ دستگاه خودرو در یک منزل مسکونی دچار آسیب شد، ۵ نفر در اثر توفان مجروح شدند، ۲۱ مورد شبکه‌های برق و مخابرات دچار آسیب شد، ۲۵۰ اصله درخت و فضای سبز، ۷۵ مورد تابلو، ۴۰ باب گلخانه، ۱۰ هکتار گلخانه سنتی، ۵۰۰ کلونی زنبور عسل و ۷ هزار هکتار باغ آسیب دید. این آسیب‌ها به علت ریزش شکوفه‌ها و شکستن درخت‌ها بوده است.

در مرحله بعدی توفان نیز که در حال جمع بندی میزان خسارات آن هستیم به نظر می‌رسد در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت برسد زیرا شدت این توفان بی‌سابقه بوده است و تا ۱۲۰ کیلومتر هم رسید و موجب عدم کیفیت هوا و کاهش میدان دید شد.

سیل در سال گذشته خسارت زیادی به تأسیسات کشاورزی وارد کرد، اقدامات جبرانی و پیشگیرانه ستاد در این مورد چه بود؟

در سال گذشته، دو مورد سیل در جرقویه علیا و منطقه شهرضا داشتیم، این سیلاب به تأسیسات کشاورزی آسیب زد، با پیگیری‌های انجام شده ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی اماکن مسکونی به استان اصفهان اختصاص داده شد، ۳۸ واحد شهری، ۶۰ واحد روستایی و ۴۶ واحد نیازمند تعمیرات در این منطقه شناسایی شد. پیشرفت فیزیکی این بازسازی‌ها حدود ۷۰ درصد است که بنیاد مسکن در حال پیگیری آن است و تا سه ماه آینده به پایان خواهد رسید.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

چه اقداماتی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان در سی‌سخت و پادنای سمیرم انجام شد؟

حادثه زلزله در منطقه پادنا سمیرم ناشی از زلزله سی‌سخت، ۵۷۲ واحد مسکونی در اثر آن زلزله آسیب دید، ۲۱۷ واحد احداثی و ۳۵۵ واحد تعمیری شناسایی شده است، ستاد بحران کشور ۵۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای بازسازی و تعمیرات این واحدها به استان اختصاص داده است. ۵ میلیارد اعتبار عمرانی و ۵۷ میلیارد از آن اعتبار تسهیلات بانکی و بلاعوض است.

ستاد بحران در سمیرم تشکیل شده است، آواربرادری ۱۹ واحد مسکونی انجام شده، عملیات تشکیل پرونده و معرفی به بانک نیز در حال انجام است، در این بخش ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

حوادث جاده‌ای هر ساله بخش مهمی از سوانح غیرطبیعی را به خود اختصاص می‌دهد در این مورد و تلاش ستاد برای رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در سال گذشته توضیح دهید؟

در سال ۹۹، بر اساس گزارش اداره کل راهداری در اثر رخداد حوادث جاده‌ای، ۳۵۱ نفر فوت در صحنه و ۴ هزار و ۷۴۰ نفر مجروح شده‌اند این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد در فوتی‌ها و ۱۸ درصد در بخش مجروحان کاهش داشته است.

در این زمینه نقاط حادثه خیز در کمیته‌ای شناسایی شد، ۱۰۹ نقطه پر حادثه شناسایی شد که ۶۷ مورد آن اصلاح و بازسازی شده است، سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان حدود ۸۰۰ کیلومتر اصلاح و بازسازی راه انجام داده است که منجر به کاهش رخداد حوادث در جاده‌ها شده است. اصلاح شیب شیروانی، مرمت شانه راه‌ها، اجرای طرح‌های راهداری زمستانی و طرح‌های ایام تابستان با هدف پیشگیری از تصادفات از جمله این اقدامات است.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

چند کانون گرد و غبار در استان فعال شده است؟

حدود ۱۶ کانون گرد و غبار به تازگی در استان شناسایی شد، سال گذشته با حدود ۲ هزار هکتار نهال کاری، ۶۳ پروژه با هزینه ۲۸ میلیارد تومان در بخش بیابان هواشناسی با اعتبار یک میلیارد تومان ایستگاه پایش گرد و غبار در اردستان راه‌اندازی کرد که می‌تواند به اطلاع رسانی به موقع از خیزش گرد و غبار در آن منطقه کمک کند. استان‌های هم مرز استان اصفهان از جمله قم سمنان مرکزی و یزد دارای کویر هستند برنامه‌ریزی شد این استان‌ها اقداماتی را نیز برای کنترل گرد و غبار همانند استان اصفهان انجام دهند.

امسال هم قرار است برای کنترل کانون‌های گرد و غبار ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نهال کاری، ۵۰۰ کیلومتر نیز بادشکن غیر زنده، ۵ هزار هکتار مدیر روان آب‌ها، و ۴۰ کیلومتر مسیر نائین انارک و آران و بیدگل با اعتبار بیش از ۳ میلیارد تومان، عملیات تله رسوب گیر به منظور حفاظت جاده‌ها در برابر طوفان‌های گرد و غبار انجام شود.

آفات و بیماری‌های گیاهی چه میزان خسارت به بار آورد؟

آفات و بیماری‌های گذشته در سال گذشته موجب خسارت ۵ میلیارد تومانی به استان شد، عمده آفات شامل کرم خراط، سن گندم، آتشک درختان میوه، مشک، گیاهان و آفات گیاهی بود، امسال نیز برنامه‌ریزی شده با سن گندم مبارزه شود. ۱۲ هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی، شکم بادمجانی، مراکشی و ایتالیایی در مناطق مختلف استان انجام شد.

امسال نیز برنامه ریزی شده در سطح ۶۵ هزار هکتار مبارزه با سن غلات، ۱۲ هزار هکتار مبارزه با ملخ بومی، ۱۵ هزار هکتار مبارزه با جوندگان زیان‌آو ر کشاورزی، ۷۰ هزار هکتار مبارزه با آفات غلات پاییزه، ۲ هزار هکتار مبارزه با بیماری درختان میوه، ۲۰ هزار هکتار مبارزه با کرم خراط در درختان گردو، ۳ هزار هکتار مبارزه با افت مگس میوه مدیترانه ای و مبارزه با آفت زنگره مو در باغات در سطح ۲ هزار هکتار انجام خواهد شد. انجام این موارد مستلزم ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع مسئولیت تأمین آن را بر عهده دارند. در این شرایط خشکسالی و کم آبی آسیب به بخش کشاورزی قابل قبول نیست.

در سال گذشته چند مورد مسمومیت با مونوکسیدکربن گزارش شد؟

همزمان با ورود به زمستان استفاده از وسایل گرمازا شدت گرفت که برخی به صورت غیر استاندارد از آن استفاده کردند، در سال ۹۹ ۵۰۵ مورد حادثه در این زمینه داشتیم که منجر به فوت ۱۶ نفر شد.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

لطفاً در مورد آخرین وضعیت کوچ عشایر در استان توضیح دهید.

۶۰ هزار نفر عشایر در استان در قالب ۱۲ هزار خانوار در طول سال استقرار پیدا می‌کنند، که ۵۴ هزار نفر از آنان ایل‌های بختیاری و قشقایی هستند. این ایل‌ها معمولاً از مناطق قشلاقی همچون بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد و خوزستان در اواخر اردیبهشت به مناطق ییلاقی همچون سمیرم، فریدونشهر و چادگان، دهاقان و شهرضا در استان اصفهان کوچ می‌کنند.

عشایر اصفهان در ۳۰۰ نقطه مستقر می‌شود، همزمان ایل عرب جرقویه که از مهرماه به اصفهان آمده بودند به مناطق چهارمحال و سمیرم باز می‌گردند، ایل جرقویه پس از طی ییلاق از اواخر اردیبهشت باز می‌گردند، این افراد در رامشه و جرقویه مستقر می‌شوند. این عشایر از ۲ هزار کیلومتر ایل راه استفاده می‌کنند، ۳۰ هزار هکتار زمین، یک میلیون رأس دام، گوشت و لبنیات، محصولات باغی، سیب و عسل نیز تولید می‌کنند.

به استان‌های مقصد عشایر اعلام کردیم با توجه به شرایط بیماری کرونا و کاهش بارندگی، مناسب نبودن رویشگاه‌ها و افزایش دمای هوا عشایر دیرتر از مناطق قشلاقی کوچ کنند تا مراتع حفظ شود. هماهنگی لازم انجام شده است، در ۲۰ ایستگاه و گلوگاه‌هایی که تشکیل شده است، میزان شیوع بیماری کرونا در بین عشایر کنترل خواهد شد. نیروی انتظامی، منابع طبیعی، بهداشت، هلال احمر و شرکت آب نیز مسئول آبرسانی به عشایر هستند و پیگیری‌های زیادی نیز در این بخش انجام شده است.

وضعیت استان اصفهان در اثر کاهش میزان بارندگی چگونه است؟

میانگین بارندگی از ابتدای مهرماه تاکنون در استان اصفهان برابر با ۱۱۵ میلی متر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت ۲۶ درصد کاهش یافته است. در شهر اصفهان این میزان ۸۰ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشته است.

اکنون نیز با گرمای هوا مواجه هستیم، در فرودین نیز بارشی رخ نداد، البته هواشناسی پیش بینی کرده است که بارش‌هایی را در اردیبهشت ماه در پیش داشته باشیم. دستورهای پیشگیری از سیل و بارش‌های ناگهانی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شده است.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

آیا امسال هم گزارش فرونشست زمین دریافت کردید؟

در یک سال گذشته، ۱۸ دشت مختلف در استان اصفهان در معرض فرو نشست بود، مطالعاتی که توسط شرکت آب منطقه‌ای در عمق یک کیلومتری انجام شده نشان دهنده افت یک تا یک و نیم متری افت سطح آب‌های زیر زمینی در چاه‌ها است، دشت اصفهان برخوار، گلپایگان، کاشان، مهیار، دامنه و داران دچار افت آب‌های زیرزمینی شده‌اند. بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر فروشست در سال گذشته در مناطق مختلف داشته‌ایم.

لازم است رودخانه زاینده رود برای پیشگیری از افزایش کانون‌های گرد و غبار و فرونشست زمین احیا شود، وزارت نیرو باید اجرای طرح‌های تأمین آب سد زاینده رود را تسریع کند. احیای تالاب بین المللی گاوخونی، تأمین حقابه کشاورزان و حقابه تالاب بین المللی گاوخونی امری ضروری است زیرا پدیده‌های فرونشست و کانون‌های گرد و غبار و آلودگی هوا همگی به طور مستقیم از خشکسالی ناشی شده است.

اکنون حدود ۸ ماه است که آب زاینده رود جاری نیست، چاه‌های اطراف آن خشک شده است، زمین‌های اطراف آن قابل کشت نیست و وزش بادهایی همچون بادهای نوروزی موجب خسارات زیادی به استان شد. از دولت تقاضای کمک به استان را داریم، وزارت نیرو باید بداند که فرونشست یک موضوع ملی است و باید علاوه بر تأمین حقابه کشاورزان تسهیلات لازم برای آبیاری قطره‌ای نیز در اختیار آنان قرار بگیرد.

سازمان جنگل‌ها و مراتع باید حتماً طرح‌های آبخیز داری را به منظور تقویت سفره‌های آب زیرزمینی در استان اجرایی کند تا از فرونشست زمین و سیلاب پیشگیری شود، ۶۰ میلیارد تومان بودجه در این بخش نیاز داریم. محیط زیست نیز باید برای احیای تالاب گاوخونی اقدام کند.

اصفهان در سال ۹۹ چه بحران‌های طبیعی را پشت سر گذاشت؟

آیا در استان اصفهان کارگروه سازگاری با تغییرات اقلیمی ایجاد شده است؟

در سال ۹۹ حوادث طبیعی زیادی وجود داشت همچنان ۷۵.۲ درصد مساحت استان مواجه با شرایط خشکسالی است. در سال گذشته با کمبود برق و گاز نیز روبرو شدیم. ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی مدیریت بحران استان در همه شهرها و روستاها فعال است، امیدواریم کشور به صورت ویژه در زمینه کنترل این مخاطرات به استان اصفهان کمک کند.

تغییرات اقلیمی ایجاد شده است، گرمایش جهانی و ذوب زود هنگام یخ‌های قطبی شرایط ویژه‌ای را برای جهان ایجاد کرده است. اثرات تغییرات اقلیم در کشور ما منجر به افزایش دمای روزانه و شبانه و ایجاد امواج گرمایی، تغییرات الگوی بارشی که منجر به خشکسالی و سیل در مناطق مختلف می‌شود، افزایش کانون‌های گرد و غبار و توفان‌ها، کاهش کیفیت مراتع، فقر پوشش‌های گیاهی، افزایش تقاضا برای آب، کمبود انرژی و کاهش کیفیت هوا شده است.

برای این زمینه کارگروه سازگاری با تغیرات اقلیمی ایجاد شد که بتواند ضمن پایش اثرات این تغییرات ساز و کارهای لازم برای مواجه شدن با آن را نیز تدوین کند. دو جلسه کارگروه آلودگی هوا به تازگی تشکیل شده تا پیش از رسیدن به پاییز اقدامات لازم در شهرداری‌ها، صنایع و نیروگاه‌ها انجام شود.

کد خبر 485538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.