۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
هفته جهانی آسمان تاریک آغاز شد

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: هدف اصلی هفته جهانی آسمان تاریک، افزایش آگاهی عمومی در مورد ارزش آسمان تاریک است تا با استفاده صحیح از نورهای مصنوعی، علاوه بر بهره مندی از این نعمت، جلوی صدمات آلودگی نوری نیز گرفته شود.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هفته جهانی آسمان در ایران کمتر شناخته شده است، اما در کشورهای مختلف دنیا علاقه مندان نجوم به این پویش می‌پیوندند؛ هدف این رویداد کاهش آلودگی نوری و کاهش استفاده نامناسب از نورهای مصنوعی در تاریکی شب است.

وی افزود: استفاده نامناسب از نورهای مصنوعی علاوه بر اینکه به محیط زیست، حیات انسان‌ها و جانوران آسیب می‌رساند، افراد را از دیدن زیبایی‌های آسمان محروم می‌کند، اما با استفاده مطلوب از انرژی و کاربرد صحیح نورهای مصنوعی می‌توان علاوه بر بهره‌مندی از این نعمت، جلوی صدمات و معایب آلودگی نوری را گرفت تا برای رصد پدیده‌های نجومی، آسمان تاریک‌تری داشته باشیم.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: پیش‌روی آلودگی نوری، مناطق تاریک و مناسب رصد را کوچک و کوچک‌تر می‌کند همچنین تأثیر زیادی بر فعالیت‌های حرفه‌ای رصدگران داشته و مناطق مختلفی از دنیا و به خصوص ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: رصدگاه‌های زیادی به دلیل آلودگی نوری از بین رفته یا در معرض تهدید قرار گرفته‌اند و این نوع آلودگی بر فعالیت‌های اصلی و حرفه‌ای رصدی، اثر منفی زیادی داشته است.

به گزارش ایمنا، انجمن بین المللی آسمان تاریک (IDA)، یک ارگان غیر انتفاعی است که در راستای حفظ و نگهداری از آسمان و محیط در شب، به خصوص با تشویق مردم به نورپردازی خارجی و به صورت صحیح فعالیت می‌کند. رویکرد اصلی IDA، افزایش آگاهی عمومی در مورد ارزش آسمان تاریک و پر ستاره از طریق آموزش در مورد مشکلات و راه حل‌ها و حمایت از اقداماتی مانند نورپردازی اصولی در فضای باز است که موجب کاهش آلودگی نوری می‌شود.

"هفته جهانی آسمان"، رویدادی است که این انجمن همه ساله در ماه آوریل برگزار می‌کند و رویداد امسال نیز از ۱۶ تا ۲۳ فروردین‌ماه، با برگزاری برنامه‌های آنلاین اجرا می‌شود.

کد خبر 485369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.