با استفاده از رزومه ورزشی اقامت گرفتم/ در مسیر انسان‌های موفق سنگ‌اندازی می‌کنند

با توجه به مصدومیتی که برای مجید کلاهدوزان از ناحیه زانو به وجود آمد وی از سال ۷۹ وارد داوری هندبال شد و تا درجه بین المللی پیش رفت. او یکی از داوران موفق ایرانی است که در آمریکا زندگی می کند و مسابقات بزرگ جهانی را قضاوت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید کلاهدوزان سابقه بازی در رده‌های مختلف هندبال را دارد که سال ۷۷ به دلیل آسیب دیدگی زانو مجبور می‌شود بازی در این رشته را کنار بگذارد، وی به دلیل علاقه شدیدی که به هندبال داشت از سال ۷۹ وارد داوری هندبال شد و سال ۸۰ به صورت رسمی کار خود را شروع کرد.

کلاهدوزان، داور ۴۲ ساله اصفهانی در زمان بازی مدرک داوری درجه سه را گرفت، مدرک داوری درجه دو به صورت تشویقی به او داده شد، سال ۷۹ در مسابقات جوانان تبریز مدرک داوری درجه یک را گرفت و از سال ۸۱ هم برای مسابقات قاره‌ای اعزام شد.

وی با استفاده از رزومه ورزشی خود به عنوان یک نخبه ورزشی، مجوز اقامت در آمریکا را گرفت و در این کشور زندگی می‌کند.

کلاهدوزان اعتقاد دارد داوران باید از به روز ترین قوانین داوری اطلاع داشته باشند تا بتوانند عملکرد خوبی ارائه دهند، خبرنگار ایمنا با این داور جهانی گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

از چه سالی داوری را شروع کردید و چه اتفاقی افتاد که وارد داوری شدید؟

داوری را از سال ۷۹ شروع کردم که قبل از آن حدود هشت سال در رده‌های مختلف هندبال بازی می‌کردم، در آن زمان ذوب آهن بیشتر فعالیت داشت و عضوی از این باشگاه بودم. از ناحیه زانو مصدومیت شدیدی پیدا کردم وقتی دیدم اذیت می‌شوم بازی را کنار گذاشتم و به سمت داوری آمدم. سال ۸۰ برای کلاس‌های داوری قاره‌ای که در شیراز برگزار شد معرفی شدم از آن سال به صورت رسمی داوری را شروع کردم.

درجات مختلف داوری را چگونه به دست آوردید؟

زمانی که بازی می‌کردم درجه سه داوری را گرفتم، درجه دو را تشویقی کسب کردم و سال ۷۹ در مسابقات جوانان تبریز درجه یک را گرفتم که از سال ۸۱ هم برای مسابقات قاره‌ای رفتم.

چه مسابقات بزرگی را داور بودید؟

از سال ۸۱ برای رقابت‌های آسیایی سوت زدم، سال ۸۲ درجه داوری بین المللی را گرفتم که در بیشتر مسابقات جهانی آسیایی مثل المپیک، مسابقات بزرگسالان مردان جهان و رقابت‌های آسیایی حضور داشتم.

با استفاده از رزومه ورزشی اقامت گرفتم/ در مسیر انسان های موفق سنگ اندازی می شود

راجع به مسابقات قاهره سال گذشته که در مصر برگزار شد توضیح دهید؟

مسابقات قاهره برای نخستین بار با ۳۲ تیم برگزار شد، رقابت‌های قبلی آن با ۲۴ تیم بود. با وجود ویروس کرونا شرایط سختی را داشتیم، قرنطینه کامل برای تیم‌های شرکت کننده بود و هر روز تست کرونا از بازیکنان، کادرفنی، داوران و ناظران گرفته می‌شد. با تفکر و تمهیدات مصر این رقابت‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شد. پیش بینی کرده بودند مسابقات با تماشاگر بر گزار شود ولی لحاظه آخر این رقابت‌ها بدون تماشاگر و با بالاترین تمهیدات پزشکی انجام شد.

چه فعالیتی داشتید که به این سطح از داوری هندبال رسیدید؟

از زمانی که وارد داوری هندبال شدم، برنامه ریزی کردم که بتوانم موفقیت زیادی کسب کنم و به همه اهدافم برسم که این اتفاق رخ داد و جز چند داور برتر دنیا هستم که در چندین دوره مسابقات المپیک، باشگاه‌های جهان، قهرمانی مردان جهان و آسیایی حضور داشتم. همیشه دنبال انسان‌های موفق بودم تا ببینم چه راهی در زندگی خود پیش گرفتند و از مسیر آنها برای خودم استفاده می‌کردم.

فدراسیون و هیئت هندبال اصفهان به شما توجه می‌کنند؟

داوران همیشه مظلوم بودند و کمتر دیده شدند، سعی کردم ارتباط خود را با فدراسیون هندبال و هیئت هندبال اصفهان حفظ کنم. هیئت هندبال اصفهان از من حمایت کرده که امیدوارم این روند برای همه داوران ادامه داشته باشد، فدراسیون هندبال همیشه کمک کرده و مانعی برای موفقیت من نشده است، اما افرادی خارج از هیئت و فدراسیون بودند که سنگ اندازی کردند ولی من با تدبیر و کمک فدراسیون و هیئت هندبال آن را خنثی کردیم و به کار خود ادامه دادیم.

از رؤسای قبلی هیئت هندبال از حسن افتخاری تشکر می‌کنم که به دنبال موفقیت رشته هندبال در همه جوانب آن بودند و خواهند بود.

با استفاده از رزومه ورزشی اقامت گرفتم/ در مسیر انسان های موفق سنگ اندازی می شود

وضعیت هندبال و داوری آن در ایران چگونه است؟

زمانی که رحیمی رئیس فدراسیون هندبال بود شاهد موفقیت‌های زیادی در رده پایه بودیم، هندبال ایران با یک هدفگذاری و حضور مربیان خارجی می‌تواند آسیا و جهان موفق باشد می‌تواند در موقعیت‌های آسیایی و جهانی موفق باشد.

زمانی که در کمیته داوران حضور داشتم هدفگذاری کردیم چند کوبل داوری را از ایران به لیست داوران آسیایی برسانیم که موفق هم بودیم، دو کوبل بانوان و دو کوبل آقایان به درجه رقابت‌های قاره‌ای آسیایی رسیدند. باید برنامه ریزی شود و داوران به روز ترین قوانین را آموزش ببیند تا در آینده به موفقیت‌ها بیشتری برسند.

رقابت بین داوران هندبال چگونه است؟

سعی کردم رقابتی سالم در کنار داوران داشته باشم، داوری فضای خوبی دارد و امیدوارم جوانانی که به رقابت‌های آسیایی وارد می‌شوند بتوانند با برنامه ریزی و تمرین در مسابقات جهانی هم حضور پیدا کنند.

در مواقعی انسان‌هایی هستند که در راه آدم‌های موفق سنگ اندازی می‌کنند و من با این شرایط رو به رو شدم که با تفکرات و دیدگاهم این انسان ها را پس زدم، آنها روی جنبه‌های روانی یک داور تأثیر دارند، اما هیچ وقت اجازه ندادم مانع پیشرفت من شوند.

در فوتبال نحوه داوری می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در پیروزی یا باخت تیمی داشته باشد، آیا در هندبال هم به همین شکل است؟

در همه رشته‌ها عملکرد داور می‌تواند تأثیرگذار باشد، اشتباهات داوری وجود دارد که در هندبال هم می‌تواند اثرگذار باشد. با کمک مسئولین کمیته داوران و برنامه‌های آموزشی می‌شود اشتباهات داوران را کم کرد.

در چه کشوری زندگی می‌کنید و شرایط آنجا چگونه است؟

حدود سه سال است که به خاطر فرزندم در آمریکا زندگی می‌کنم، اما ارتباط خوبی با فدراسیون و هیئت هندبال اصفهان دارم. هر رقابتی که شرکت می‌کنم به عنوان یک داور ایرانی است که با افتخار پرچم کشورم را بالا می برم. از رزومه ورزشی که دارم به عنوان یک نخبه ورزشی توانستن اقامت آمریکا را بگیرم و از زندگی که دارم راضی هستم.

چه هدفی در آینده دارید؟

هدف من استفاده از پتانسیل‌های ورزشی آمریکا برای توسعه هندبال است و بتوانم به عنوان مدرس و ناظر در مسابقات مختلف حضور داشته باشم. با توجه به ارتباط خوبی که با فدراسیون هندبال آمریکا دارم، از من خواسته شده بتوانم کمک‌هایی را برای پیشرفت داوری با هماهنگی فدراسیون جهانی داشته باشم.

با استفاده از رزومه ورزشی اقامت گرفتم/ در مسیر انسان های موفق سنگ اندازی می شود

برای رشد داوری هندبال در ایران چه امکاناتی نیاز است؟

باید داور وقت بگذارد و تمرین کند. حدود سه سال است که فدراسیون جهانی ساعتی را مشخص کرده و تمام عملکرد ما رصد می‌شود، مربی بدنساز، دکتر تغذیه و یک برنامه تمرین سالانه داریم. به دلیل محدودیت‌های شیوع کرونا جلسات آنلاینی وجود دارد که برای آموزش بسیار مناسب است. من رصد بشوم یا نشوم فعالیت خود را ادامه می‌دهم و اطلاعات خود را به روز می‌کنم تا به عنوان تاپ ترین داور در مسابقات به اسم ایران شرکت کنم.

سال ۹۹ چطور بود؟

سال ۹۹ برای خیلی از افراد خوب نبود و شیوع ویروس کرونا جهان را تحت تأثیر خود قرار داد. تنها مسابقات مردان جهان مصر را داشتیم و دیگر رقابت‌ها کنسل شد، امیدوارم کرونا از بین برود تا مردم به زندگی عادی خود برگردند و در آسایش و آرامش زندگی کنند.

چه کسی را به عنوان الگوی ورزشی قرار دادید؟

الگوی ورزشی خاصی در داوری هندبال ندارم، سعی کردم از تجربه اساتیدم استفاده کنم.

چه آرزویی دارید؟

بزرگترین آرزوی من شادی، سلامتی و موفقیت همه مردم دنیا به خصوص مردم ایران است.

کوبل داوری در هندبال چگونه است؟

کوبل داوری هندبال از دو نفر تشکیل می‌شود که به آن زوج داوری می‌گوئیم.

زوج داوری شما چه شخصی است؟

زوج داوری من در حال حاضر علیرضا موسویان از تبریز است که قبل از او محسن کرباسچی از اصفهان بود، این داور به دلیل اینکه سال ۸۹ سرپرست تیم فوتبال ذوب آهن شد داوری را ادامه نداد و باعث شد المپیک لندن را از دست بدهم.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 484896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.