افزایش ۶۰ درصدی اهدای خون در نوروز ۱۴۰۰

سرپرست انتقال خون استان اصفهان گفت: ذخیره بانک خون استان حدود ۶ روز است و به تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های منفی نیاز داریم، آمار اهدای خون در ایام نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته و از حدود ۴ هزار مراجعه کردند و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان این که آمار اهدای خون در ایام نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: در حال حاضر آمار مراجعه‌ کنندگان برای اهدای خون کاهش یافته است و روزانه حدود ۴۵۰ نفر برای اهدای خون و پلاسما مراجعه می‌کنند که از این تعداد حدود ۳۵۰ نفر موفق به اهدای خون می‌شوند، در ایام نوروز نیز حدود ۴ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: مصرف خون و فرآورده‌های خونی به ویژه برای بیماران تالاسمی یک نیاز همیشگی است و با اطلاع رسانی باید در فرهنگسازی اهدای خون و فرآورده‌های خونی کمک کنیم، نباید فراموش کنیم که در شرایط بحرانی کرونا قرار داریم و مراکز درمانی نیز به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، روند اهدای خون باید مستمر باشد تا با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه نشویم.

سرپرست انتقال خون استان اصفهان با اشاره به این که ذخیره بانک خون استان حدود ۶ روز است، اضافه کرد: ذخیره خون استان باید بیش از ۷ روز باشد، نرمال بودن ذخیره بانک خون استان اصفهان مشروط بر ادامه مراجعه افراد اهدا کننده است و حضور پیوسته آن‌ها سبب حفظ وضعیت مطلوب ذخیره بانک خون می‌شود همچنین به تمام گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های منفی نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: از اهدا کنندگان درخواست داریم تا با مراجعه به وب سایت سازمان انتقال خون استان اصفهان به نشانی esfahan.ibto.ir برای دریافت نوبت اینترنتی، روز و زمان مشخصی برای اهدای خون مراجعه کنند تا از تجمع افراد در بحران کرونا جلوگیری شود، افراد بهتر است به دلیل محدودیت‌های کرونایی در طول روز برای اهدای خون مراجعه کنند.

از ذخایر پلاسمای کوویدی برای بیماران استفاده می‌شود

فتوحی اضافه کرد: مصرف پلاسمای کوویدی در مراکز درمانی استان همچنان وجود دارد و در حال حاضر از پلاسماهای ذخیره شده استفاده می‌شود.

وی با توضیح این که اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، ادامه داد: ممکن است شیوع و تغییر وضعیت کرونا باعث افزایش مصرف پلاسما کوویدی شود.

وی با بیان این که ۹۶ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها ۴ درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند، نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و اگر افراد مراجعه نکنند با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم.

کد خبر 484779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.