وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

بازار سرمایه ایران در سال ۱۴۰۰ بدون توجه به میزان ارزندگی سهم ها و گزارشات منتشر شده از موفقیت برخی از شرکت‌ها در سایه تصمیمات سیاسی گرفته شده و یا تصمیماتی که در آینده گرفته خواهد شد روند نزولی طی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند نزولی شاخص بورس که در ماه‌های پایانی سال ۹۹ آغاز شد در سال جدید نیز ادامه داشته و فقط گاهی نوساناتی در آن مشاهده می‌شود، نوساناتی که پایدار نبوده و در روزهای بعد جبران می‌شود. انتشار اخبار امضای تفاهمنامه مشترک ایران و چین و نیز خبری مبنی بر تشکیل نشست مشترک ایران و ۴+۱ در وین با حضور احتمالی آمریکا نیز تأثیرات بسزایی در بازار سرمایه ایران داشته به طوری که علی رغم ارائه گزارشات ۱۲ ماهه شرکت‌ها و عملکرد موفق آنها شاهد افزایش صف فروش‌ها در بازار سرمایه ایران هستیم.

علاوه بر این موارد در سال ۱۴۰۰ با انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستیم که منجر به تغییرات در روند اقتصاد کشور و در پی آن روند بازار سرمایه نیز خواهد شد، با در نظر گرفتن این عوامل، برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در واقع‌بینانه‌ترین حالت سال ۱۴۰۰ می‌تواند یک سال عادی برای بازار سرمایه ایران باشد به این معنا که انتظارات سرمایه‌گذاران، عملکرد شرکت‌ها، تغییر مقررات و دستورالعمل‌ها و در یک کلام همه بخش‌های بازار کاملاً در جریان عادی و پیش‌بینی پذیرتر حرکت کند.

همچنین برخی معتقدند بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ برای پس گرفتن رکوردهای طلایی سال ۱۳۹۹ همچون شاخص دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی، حجم معاملات خرد ۲۶ هزار میلیارد تومانی و مشارکت کلان در عرضه‌های اولیه به یک سال عادی و به دور از چالش و نوسان نیاز دارد.

در همین رابطه سید علی طباطبایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بورس ایران در سال ۱۴۰۰ نیز روزهای خوب خواهد داشت اما هیچ زمانی بازار تا چهار یا پنج سال آینده نمی‌تواند عملکردی همچون شش ماه ابتدای سال ۹۹ داشته باشد و سرمایه گذاران نباید چنین انتظاری از آن داشته باشند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که تا زمان انتخابات شاخص بورس بازار بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز نوساناتی داشته باشد و برآوردها بر این است که با شروع به کار دولت بعدی و آزادسازی تورم، بازار سرمایه نیز روند صعودی خود را از سر بگیرد.

نقدینگی معضل اصلی بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: لازم است برخی از پول‌های خارج شده از بازار به آن بازگردد زیرا معضل اصلی در شرایط کنونی بازار کمبود نقدینگی بوده و بازار سرمایه ایران از نظر فاندامنتالی و دیجیتالی آمادگی رشد در بین بسیاری از صنایع وجود دارد.

طباطبایی افزود: البته پس از انتخابات ممکن است وقفه‌ای در روند صعود بورس اتفاق افتد و پس از آن پیش بینی می‌شود با شیب ملایمی به روند صعودی خود ادامه دهد.

وی تصریح کرد: رشدی که در روزهای پایانی اسفند ماه شاهد آن بودیم ناشی از این است که صنایعی که شاخص ساز هستند رشد کرده اند و حمایتی از بازار انجام نشده و فقط با برخی از عملیات‌ها از شاخص حمایت کرده اند، این همان شاخص سازی هایی است که در سال ۹۱ و ۹۲ نیز شاهد آن بودیم.

رشدهای اخیر بورس دستوری بوده است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر جریان نقدینگی ایجاد شود، صنایعی همچون کامودیتی ها، فلزی‌ها، برخی از پالایشی های محصول محور داخل مصرف می‌توانند شرکت‌هایی باشند که رشد خواهند کرد همچنین اگر در سال آینده تورم بیش از ۴۰ درصد داشته باشیم صنایع پایین دستی محصول محور همچون گروه غذایی و شوینده‌ها می‌توانند سودآوری داشته باشند.

طباطبایی افزود: رشد مدت اخیر کاملاً دستوری و بر مبنای مثبت کردن شاخص است و محوریتی بر مبنای تعدیل بازار و حرکت آن به سمت رشد صنایع بنیادی نبوده است، تحلیلگران نیز در این مدت فقط آن را مشاهده کرده و بر هیچ صنعتی سوار نشده اند.

شروع به کار بازار سرمایه با فشار فروش در روز ۱۴ فروردین ماه

ایمان کرمی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با بررسی روند طی شده در بورس ۱۴۰۰ اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون، هفته دوم فروردین ماه حجم و ارزش معاملات بسیار پایین بود زیرا در تعطیلات عده‌ای به دلیل وجود تعطیلات و اتفاقات احتمالی اقدام به خرید نمی‌کنند و خریدهایشان را از اولین روز کاری انجام خواهند داد. پیش بینی می‌شد در این هفته فضای حجم معاملات بهبود یابد اما خلاف این انتظار شاهد بودیم که بازار سرمایه در روز ۱۴ فروردین ماه با فشار فروش شروع به کار کرد و در عین ناباوری شاهد جمع نشدن صف‌های فروش و کاهش خریداران بودیم.

وی افزود: روند تحولات اقتصادی و سیاسی کشور در این روند مؤثر بوده است، پیمان ۲۵ ساله ایران و چین که در هفته‌های گذشته منعقد شد به واسطه آنکه می‌تواند روند توسعه ایران را بهبود بخشیده و یا ورود ارز به کشور را تسهیل کند شاید محتمل باشد که موجب کاهش قیمت ارز شود. فعالان بازار سرمایه نیز با دادن این احتمال که منجر به افت بازار سرمایه خواهد شد تمایلی به خرید و فروش در این بازار نشان نمی‌دهند این موضوع باعث شده فشار فروش در بازار افزوده شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: روز جاری نیز این خبر منتشر شد در روز سه شنبه در جمع کشورهای حاضر در برجام که با حضور احتمالی آمریکا برگزار خواهد شد، تصمیم گیری درباره تعهد دو جانبه ای انجام خواهد شد که بر مبنای آن تحریم‌ها در یک زمان مشخص برداشته شده و ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد.

نرخ سهم‌ها در بازار سرمایه ایران همچنان ارزنده است

کرمی افزود: همین موضوع باعث شده که نرخ دلار مجدداً کاهش یابد. در واقع بازار سرمایه آماده است به سمت اتفاقاتی که در آینده و به صورت ناگهانی می‌افتد حرکتی ملایم داشته باشد. سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند مدت‌ها است کاهش قیمت سهم‌ها در بازار را تجربه می‌کنیم و این حجم از فشار فروش با این قیمت‌ها تناسبی ندارد، حتی اگر قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان نیز برسد این نرخ‌ها همچنان برای سرمایه گذاران ارزنده است.

وی تصریح کرد: لازم است که از تحلیلگران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دعوت شود تا به مردم آگاهی بخشیده و فضای همدلی و خوش بینی به بازار سرمایه باز گردد. اکنون بازار سرمایه بین دو رخداد مهم سیاسی قرار گرفته که تأثیرات مثبت اقتصادی در راستای کاهش نرخ دلار خواهد داشت.

عوامل رشد و کاهش قیمت دلار

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ با کسری تراز ۳۱۹ هزار میلیارد تومانی رو به رو است و حجم نقدینگی کشور بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته است که می‌تواند فرایند رشد قیمت دلار را تسریع کرده و این تحولات را در خصوص کاهش قیمت دلار بی اثر کند بنابراین عوامل مثبت قطعی برای افزایش نرخ دلار وجود دارد و از طرفی با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های اخیر به وجود آمده این احتمال وجود دارد که با بسته شدن هر یک از این قراردادها قطعیتی در همکاری این کشورها وجود ندارد.

کرمی تصریح کرد: اکنون کاهش قیمت سهم‌ها از کاهش قیمت دلار پیشی گرفته که روند منطقی نیست، گزارشات ۱۲ ماهه نیز ارائه شد و عملکرد شرکت‌های بزرگ بسیار خوب بوده است، بنابراین در چنین شرایطی صف فروش شدن سهام چنین شرکت‌هایی عقلانی نیست. فضای سیاسی بر فضای بنیادی خوب شرکت‌ها حاکم شده است.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 484651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.