انجام ۱۵ کیلومتر پیاده‌راه سازی در شهر اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در این دوره مدیریت شهری از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۵ کیلومتر در شهر اصفهان معادل ۱۲۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع پیاده‌راه‌سازی شده است.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به شرایط ناشی از شیوع کرونا حوزه معاونت شهرسازی، سیستم شهرسازی الکترونیکی خود را با شعار «در خانه بمانیم» ارتقا داد تا از این طریق مردم بتوانند بخشی از خدماتی که به صورت حضوری دریافت می‌کردند را بدون مراجعه حضوری و از طریق تلفن همراه یا رایانه دریافت کنند.

وی با اشاره به تفاوت‌های شهرسازی قدیم با شهرسازی نوین، افزود: با بررسی برنامه ۵۰ ساله اخیر کشور پی می‌بریم که جمعیت شهرنشینی از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته و تعداد شهرها به عدد ۹۰۰ رسیده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ها و آنالیزها در افق ۱۴۰۰ جمعیت شهرنشینی به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید و تعداد شهرها نیز به یک هزار و ۹۰۰ شهر تبدیل می‌شود.

وی با بیان این که از ۷۰ درصد جمعیت شهرنشین کشور، حدود ۵۰ درصد در کلانشهرها از جمله اصفهان سکونت خواهند داشت، تصریح کرد: با توجه به این مسائل علاوه بر این که باید در حوزه شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری با یک نگاه میانجی گرایانه مباحث پیچیده اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حمل و نقلی، ترافیکی یا زیست محیطی را دنبال کرد، در کلانشهرها این برنامه‌ریزی نیاز عمیق و توجه ویژه دارد.

حسینی‌نیا تاکید کرد: در کنار برنامه‌ریزی، اعتقاد بر این است که صرفاً نباید نگاه کمی باشد بلکه نگاه کیفی که لاجرم ما را در مولفه‌هایی مثل زیباشناختی، نگاه عملکردی و زیستگی هدایت می‌کند، ضرورت دارد تا بر اساس این مولفه‌ها برنامه‌هایی تدوین شود که بتواند همه شمول در اختیار شهروندان باشد.

وی گفت: وقتی از این منظر نگاه می‌کنیم یک بعد ماهوی مسئله که به چیستی مباحث شهری می‌پردازد و یک بعد فرایندی که به محصولات حوزه شهری و شهرسازی از جمله نورپردازی، کف سازی، پیاده‌راه‌سازی‌ها که علاوه بر مؤلفه کیفی، نگاه فرایند محور را دنبال می‌کند باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به تفاوت‌های موجود بین کلانشهر اصفهان با سایر کلانشهرها، اظهار کرد: اصفهان از غنای فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است چرا که سه دوره پایتخت ایران و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی یک دوره پایتخت فرهنگی جهان اسلام بوده است، بنابراین این غنای فرهنگی ایجاب می‌کند که اصفهان به عنوان کلانشهری با هویت، شهری جهانی است.

وی ادامه داد: هرچند اصفهان یک کلانشهر است، اما به واسطه شهر جهانی بودن آن باید به آن در حوزه طراحی شهری، شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری ویژه‌تر نگاه کرد.

حسینی‌نیا تصریح کرد: برنامه محله محوری در رئوس برنامه‌های شهر همچون ادوار گذشته مدیریت شهری دنبال می‌شود و در ابعاد مختلف شهرسازی به بعد کالبدی تأکید دارد، معتقدیم در این دوره مدیریت شهری باید نگاه «باهمستانی» (احساس باهم بودن در یک محیط شهری و توجه ویژه به فضاهای عمومی شهری) را دنبال کرد.

وی ادامه داد: با تاکید بر نگاه باهمستانی و توجه ویژه به مباحث کیفی در حوزه شهرسازی، آنچه که سال گذشته در حوزه شهرسازی دنبال کردیم، تأکید ویژه بر پیاده مداری و پیاده‌راه‌سازی بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در این دوره مدیریت شهری از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۵ کیلومتر در شهر اصفهان معادل ۱۲۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع پیاده‌راه‌سازی شده است که از جمله مصادیق آن چهارباغ عباسی، محورهای فرعی آن، گذر هوانس و همچنین گذر بیت الحسین و موارد مشابه است.

کد خبر 484465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.