دغدغه مشترک فعالان سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

موسم انتخابات نزدیک می‌شود اما فضای سیاسی ایران تحت تاثیر شیوع کرونا، مشکلات معیشتی و فشار تحریم‌های ظالمانه است؛ در چنین شرایطی برای برگزاری انتخابات پرشور چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز شمار موعد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورای های اسلامی شهر و روستا در حالی آغاز می‌شود که همه جریانات سیاسی در تلاشند با ارائه برنامه‌هایی هدفمند زمینه استقبال مردم از انتخابات را فراهم و مشارکت پرشورتری را رقم بزنند.

چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با ضرورت برگزاری انتخابات پرشور تاکید فرمودند: "علاج دردهای مُزمن کشور در پر شور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح و شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است. "

بر همین اساس به نظر می‌رسد حضور پر شکوه مردم پای صندوق‌های رأی، وحدت بین ملت ایران را فارغ از هر مذهب و عقیده‌ای انسجام و استحکام می بخشد.

همه این بایدها و نبایدها در حالی مطرح می‌شود که شیوع کرونا، مشکلات معیشتی و فشار تحریم‌های ظالمانه شرایط زندگی را برای مردم سخت‌تر کرده است؛ با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد حضور پر شور ملت ایران در انتخابات ۱۴۰۰، بهترین راه برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با تهدیدهای دشمنان و رشد و توسعه کشور است.

اما کارگزاران نظام و احزاب، جریانات سیاسی کشور برای برگزاری انتخابات پرشور چه وظایفی دارند؟

انتخابات ۱۴۰۰ از حساسیت زیادی برخوردار است

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه موقعیت ویژه کشور در منطقه و مسائل بین المللی قطعاً این دوره از انتخابات از حساسیت زیادی برخوردار است و بر همین اساس مقام معظم رهبری بارها نسبت به برگزاری انتخابات پرشور تاکید کردند.

به گفته وی امروز اولویت اصلی، حضور پر شور در انتخابات است، بر همین اساس لازم است احزاب و جریان‌های سیاسی کشور از انتخابات استقبال کنند و کاندیداهای مورد حمایت خود را برای حضور در انتخابات معرفی کنند تا مردم نیز بتوانند جریانات مطلوب خود را انتخاب کنند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: مردم باید توجه داشته باشند علی‌رغم اینکه در حال حاضر مشکلات معیشتی و کرونا وجود دارد، عدم مشارکت در انتخابات مشکلات کشور را مضاعف می‌کند، زیرا حضور مردم در انتخابات در عرصه‌های مختلف بین المللی، سیاسی و تجاری تأثیرگذار خواهد بود.

سلیمی ادامه می‌دهد: به نظر من یکی از مهم‌ترین نواقص قانون انتخابات ریاست جمهوری این است که فرصت مردم برای شناخت کاندیداها کمتر از یک ماه است در صورتی که ضرورت دارد ملت شناخت کافی از کاندیداهای ریاست جمهوری داشته باشند، انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی این موضوع را در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری لحاظ کند، در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان حدود یک سال قبل از برگزاری انتخابات کاندیداهای ریاست جمهوری معرفی می‌شوند.

وی می‌گوید: برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید با نظر گرفتن زیرساخت‌ها و منابع کشور وعده بدهند، زیرا وعده‌هایی مانند پرداخت یارانه ۱۰ برابری مشکلات بیشتری برای کشور ایجاد می‌کند.

زمینه‌ی نشاط سیاسی در کشور فراهم شود

علی بختیاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز عقیده دارد: برگزار کنندگان انتخابات ریاست ۱۴۰۰ از جمله وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور و همچنین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به عنوان نهادهای ناظر بر روند انتخابات لازم است زمینه‌ی نشاط سیاسی را در کشور فراهم کنند.

به گفته وی هم اکنون مردم ایران تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارند و برای تأمین معیشت زندگی خود با مشکل روبه‌رو هستند، در حالی که درآمد بخشی از مردم ایران طی ماه‌های اخیر ثابت بوده، قیمت اجناس چندین برابر شده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: متأسفانه امروز مردم فکر می‌کنند که رأی آنها در انتخابات تأثیری نخواهد داشت بر همین اساس نیاز است تمامی کارگزاران نظام در راه حل مشکلات اقتصادی مردم گام بردارند و از هرگونه تقابل و تسویه حساب شخصی بپرهیزند.

خاطرنشان می‌کند: متأسفانه امروز برخی با هتاکی به رئیس جمهور و دولت فشار مشکلات را مضاعف می‌کنند و باعث ایجاد روحیه ناامیدی در جامعه می‌شوند.

مؤثرترین راه برگزاری انتخابات پرشور، حل مشکلات اقتصادی مردم است

حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در مورد برگزاری انتخابات پرشور در سال ۱۴۰۰ اظهار می‌کند: حفظ وحدت و همدلی مسئولان و همچنین پیشگیری از ایجاد تشنج در افکار عمومی از مهمترین وظایف کارگزاران نظام برای برگزاری انتخابات پرشور است.

وی افزود: در حال حاضر مردم ایران در تنگنای معیشتی قرار دارند و قطعاً بهترین و مؤثرترین راه برگزاری انتخابات پرشور، حل مشکلات اقتصادی مردم است؛ متأسفانه مردم برای تأمین کالاهای اساسی زندگی خود با مشکلاتی بسیاری روبه‌رو هستند که این موضوع شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی یادآور می‌شود: در حال حاضر مردم از مشکلات کشور دلخور هستند بر همین اساس لازم است مسئولان راهبردی اساسی برای حل مشکلات معیشتی کشور بیابند.

انواری خاطرنشان می‌کند: احزاب و جریان‌های سیاسی باید مواضع خود را تا پیش از برگزاری انتخابات مشخص کنند و با مردم صداقت داشته باشند و از هرگونه اظهار نظر دو پهلو پرهیز کنند.

کد خبر 484381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.