جهان کودک امروز با کودک دیروز کاملا متفاوت است

کلبه عموپورنگ به کارگردانی احمد درویش‌علیپور و تهیه کنندگی مسلم آقاجان‌زاده، عنوان یک مجموعه طنز کمدی_موزیکال است که از ابتدای نوروز ۱۴۰۰، پخش آن از شبکه دوم سیما آغاز شده است. این سریال، محصولی تازه از گروه همیشگی عموپورنگ و این بار در شکل و شمایلی تازه به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علاوه بر بازیگران ثابت گروه عموپورنگ همچون داریوش فرضیایی، امیرمحمد متقیان، امیر سهیلی و ابراهیم شفیعی، بازیگران دیگری از جمله محمدرضا داوودنژاد، فرهاد بشارتی، سعید امیرسلیمانی، سوسن پرور، سپند امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، رامین ناصر نصیر، آرش نوذری و آرش میراحمدی در این مجموعه حضور دارند.

برخی از این بازیگران تازه کلبه عموپورنگ برای نخستین بار است که در ژانر کودک فعالیت می‌کنند. سپند امیرسلیمانی یکی از همین بازیگران است که حضور در کار کودک را سال‌ها پیش، زمانی که خود کودک بوده در یکی از ساخته‌های زنده عروسکی مرحوم کامبوزیا پرتوی تجربه کرده و بعد از آن از این ژانر فاصله گرفته و حالا در نقش یک کرم در کلبه عموپورنگ ظاهر شده است. به همین بهانه با او به گفتگو نشستیم که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید:

خدا را شکر می‌کنم که ریسک کردنم جواب داد

سپند امیر سلیمانی درباره حضور در کلبه عموپورنگ و اینکه آیا بازی در ژانرکودک برایش نوعی ریسک بوده یا نه به خبرنگار ایمنا گفت: ویژگی کلبه عموپورنگ، استمرار موفقیتی است که این گروه در طول این سال‌ها در عرصه کودک داشته‌اند، برای همین هم کار کردن با آنها ریسک نداشت. شاید برای شخص من ریسک داشت که یک مرتبه وارد دنیای دیگری شوم، اما از نظر حرفه‌ای اصلاً ریسک محسوب نمی‌شد. یکی دیگر از دلایلی که باعث شد این کار را بپذیرم بالا رفتن سنم است. هر چقدر سن بالاتر برود آدم به چیزهایی که متعلق به گذشته است بر می‌گردد و دوست دارد دوباره آنها را تجربه کند. به همین خاطر فکر می‌کنم این مجموعه عوامل دست به دست هم داد تا من بتوام دوباره به سراغ کار کودک بروم. خدا را شکر می‌کنم که اگر هم ریسک کردم جواب داد، البته شاید یکی از دلایلش این باشد که مخاطبان خیلی عادت ندارند من را در یک قالب به خصوص ببینند من همه نوع نقشی را تجربه کرده‌ام.

جهان کودک امروز با کودک دیروز کاملا متفاوت است

وقتی برای بچه‌ها کار می‌کنی باید جهان تازه‌ای بسازی

بازیگر کلبه عموپورنگ یکی از سختی‌های کار کودک را محدود بودن دایره لغات دانست و در این باره توضیح داد: یکی از سختی‌های کار کودک، محدود بودن دایره لغات است. در کار کودک نمی‌شود حرف‌های قلمبه سلمبه زد! دایره لغات بسته می‌شود به ویژه وقتی می‌خواهی بداهه‌پردازی کنی. در کشور ما هم که همه آماده اعتراض کردن هستند. وقتی برای بزرگترها کار می‌کنی بزرگسالان اعتراض می‌کنند وقتی هم برای بچه‌ها کار می‌سازی دوباره بزرگترهایشان اعتراض می‌کنند.

امیرسلیمانی ادامه داد: جهان کودکان، جهان متفاوتی از جهان ما است و تو ممکن است آن جهان را فراموش کرده باشی و اگر هم فراموش نکرده باشی، جهان کودک امروز با جهان دوران کودکی ما خیلی فرق می‌کند به همین خاطر این جهان را باید بسازی و خلق کنی و تفاوتش با کار رئال همین است. وقتی افراد مختلفی که جهان تازه‌ای برای کودکان می‌سازند همه با هم به یک هماهنگی برسند آن زمان، اتفاق درست افتاده است.

متن و قصه عمو پورنگ کارش را درست انجام می‌دهد

بازیگر باخانمان در پاسخ به این سوال که چقدر در کلبه عموپورنگ بداهه‌پردازی نقش دارد و چقدر به متن وفادار هستند اظهار کرد: به دلیل این که این گروه، سال‌ها است برای کودک کار می‌کنند و قالبشان شکل گرفته است خیلی کم پیش می‌آید که وارد بداهه‌پردازی شویم. بداهه‌ها در حد کلمات است نه بیشتر. خود من خیلی از کلمات و اصطلاحات روزی که در جامعه رواج دارد را در کار می آورم. هر شخصیتی که می‌سازی و قالبی یرای آن طراحی می‌کنی، ویژگی‌هایی پیدا می‌کند که وارد متن می‌شود، چه رفتاری و چه گفتاری. من در این مدت شاید در مجموع، ۲-۳ کلمه از متن حذف کرده باشم. خود متن و قصه کلبه عموپورنگ در این قالب خوب است و کارش را درست انجام می‌دهد.

جهان کودک امروز با کودک دیروز کاملا متفاوت است

بخشی از جامعه هدف کلبه عمو پورنگ، بزرگترها هستند

امیرسلیمانی با تاکید بر اینکه بخشی از جامعه هدف کلبه عمو پورنگ، بزرگترها هستند گفت: ما اصلاً در تیتراژ کارمان هم آورده‌ایم که لطفاً این کار را خانوادگی تماشا کنید، یعنی بخشی از هدف این ماجرا، بزرگترها هستند. کلبه عموپورنگ فقط مخصوص کودک نیست و برای همین حرف‌هایی زده می‌شود که برای بزرگترها هم هست و بزرگترها باید برای بچه‌ها آن را توضیح بدهند و این اتفاق دارد به درستی می‌افتد.

بعد از این همه سال کارکردن دیگر خیلی از ذوق‌زده‌گی‌ها در ما وجود ندارد

بازیگر سریال کامیون درباره حس کارکردن در این مجموعه در کنار پدر و خواهرش به خبرنگار ایمنا گفت: کار کردن به شکل خانوادگی بامزه است، اما خیلی ماجرای خاصی نیست. بیش از ۶۰ سال پدرم، ۴۰ سال کمند و ۳۰ و خرده‌ای سال من، یعنی جمعاً نزدیک صد و خرده‌ای سال است که ما داریم کار می‌کنیم. بعد از این همه سال کار کردن، دیگر یک سری از ذوق‌زده‌گی ها در درون آدم نیست و سعی می‌کنیم خیلی حرفه‌ای‌تر به ماجرا نگاه کنیم. من در این کار با پدرم بیش از دیگران بازی دارم و گاهی پیشنهادهایی برای بهتر شدن کار به هم می‌دهیم. در هر حال ما چه با هم کار کنیم یا کار نکنیم، حرف‌هایی دراین باره زده می‌شود مثل حالا که برخی از دوستان گفته‌اند چرا اسم کار را گذاشته‌اند کلبه عمو پورنگ؟ بگذارند کلبه امیرسلیمانی ها!

جهان کودک امروز با کودک دیروز کاملا متفاوت است

در کلبه عموپورنگ محیط کار عجیب و غریبی داریم

امیرسلیمانی با اشاره به آرامشی که در فضای کاری کلبه عموپورنگ وجود دارد، گفت: در کلبه عموپورنگ، محیط کاری عجیب و غریبی داریم. در پشت صحنه این کار به قدری همه چیز آرام و با احترام است، به قدری احساس آرامش و امنیت وجود دارد که با وجود همهذسختی‌های کار و گریم و لباس‌های سخت و عجیبذو استرسی که به دلیل کرونا وجود دارد، ما باز هم یک قسمت از پخش جلو هستیم. همه ما آرامش خیلی خوبی از کارگردان و تهیه کننده می‌گیریم و این خیلی خوب است. این جمع سال‌ها است که با هم کار می‌کنند و همچون یک خانواده بزرگ هستند که با هم زندگی می‌کنند. خیلی سال بود که من چنین آرامش و هماهنگی را در محیط کارمان تجربه نکرده بودم.

کد خبر 484377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.