آینده اصفهان باید هوشمند و دارای حمل‌ونقل پاک باشد/ انتقاد از عملکرد صداوسیما در قبال شهر

"اقداماتی که در کشور چه در سطح کلانشهرها چه در سطح شهرهای کوچکتر و روستاها انجام می‌شود باید توسط رسانه ملی بازگو شود چون صداوسیما رسالت اطلاع‌رسانی دارد اما هر همکاری که تاکنون با مدیریت شهری شده، پول آن گرفته شده است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالی که گذشت، بحران‌های مشابهی را به شهرهای کشور تحمیل کرد که علت اصلی آن شیوع کرونا بود. بسیاری از پروژه‌های شهری به دلیل از رونق افتادن اقتصاد شهرها، کاهش درآمدهای شهرداری و افزایش قیمت‌ها از کار افتاد و مدیران شهری اذعان می‌کردند همین که هزینه‌های جاری را مدیریت کرده و خدمات شهری به حد رضایت‌بخشی انجام می‌شود، عملکرد شهرداری مطلوب است.

البته در بعضی شهرها، روند توسعه شهری اگرچه با فراز و فرود مواجه بود اما متوقف نشد و سیاست‌های مالی و فعالیت‌های عمرانی به‌جای توقف، منعطف‌تر شد تا سال سخت ۹۹ که سال برداشت هر آنچه مدیریت شهری دوره پنجم کاشته بودند نیز بود، به بهترین نحو بگذرد.

اصغر برشان، عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، آنچه در این یک سال بر مدیریت شهری گذشته را تشریح کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

سال ۹۹ را برای مدیریت شهری اصفهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم سال ۹۹ را ملاک قضاوت در مورد مدیریت شهری قرار داده و فارغ از دو یا سه سال قبل از آن در دوره پنجم ارزیابی کنیم، باید بگویم اتفاقاتی که در شهر افتاد، در نهایت مظلومیت اقتصادی و اجتماعی بود چون ما هر هفته شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی در نقاط مختلف شهر بودیم اما نمی‌توانستیم به دلیل شیوع کرونا مانور و تبلیغاتی به‌صورت فیزیکی روی آن انجام دهیم و تبلیغاتی هم اگر می‌شد، محدود و در حد درج در رسانه‌ها انجام شد.

به نظرم در ادوار شورای شهر، سال ۹۹ مظلومانه‌ترین سال برای شورا بود؛ از طرفی چالش‌هایی مانند ناآرامی‌های آبان ۹۸ نیز ضربه‌های سختی به شهر زده بود و تبعات آن در گذشته گریبان‌گیر مدیریت شهری شد.

از طرفی سال با وجود تمام دیدگاه‌ها و سلایقی که وجود دارد، همدلی خوبی میان شورا و شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته بود که یقیناً این همدلی عامل به ثمر رسیدن اقدامات بوده است.

در سال ۹۹ با وجود تمام تنگناها، ابرپروژه‌های از قبل باقی مانده مانند سالن اجلاس، نمایشگاه بین‌المللی و مترو با سرعت بیشتری پیش رفت؛ پروژه قطار شهری به‌جای آنکه به تبع مشکلات اقتصادی کندتر شود، در خط دو براساس کنترل سیستمی و به اذعان کارشناسان فنی نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است.

سایر پروژه‌های نیمه‌کاره تا حد امکان با برنامه‌ریزی خوبی با پایان رسید یا تا پایان دوره پنجم می‌رسد؛ سالن گلستان شهدا پس از یک دهه بهره‌برداری شد، ساماندهی اطراف گلستان شهدا نیز جدی‌تر دنبال شده که تنها گوشه‌ای از این پروژه‌هاست.

در حوزه ترافیک نیز اتفاقات بزرگی افتاد، پروژه‌هایی که در شورای پنجم برای این امر آغاز شده بود، یکی پس از دیگری درحال افتتاح شدن است، پل آفتاب، خیابان تابان و آسمان و مجموعه تقاطع‌ها و پل‌های شهید سلیمانی که همگی آغاز و پایانشان در این دوره بود، یا بهره‌برداری شده‌اند یا به‌زودی این اتفاق می‌افتد.

همواره گفته‌ایم که در یک اقدام جسورانه و با همه تنگناها، مدیریت شهری جرأت ورود به حلقه ترافیکی را پیدا کرد تا آینده شهر از تنگناها ترافیکی نجات پیدا کند؛ حدود ۴۶ کیلومتر آن در کلانشهر اصفهان بوده و بخشی از آن بهره‌برداری شده است. تمام همت شورا بر این بوده که برای تکمیل رینگ چهارم، مشارکت سایر شهرهای ذی‌نفع را جدی پیگیری کند تا شهرهای دیگر نیز مشغول به فعالیت شوند.

اکنون ادعا می‌کنیم که شهر به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده و عدالت فضایی و توزیع متوازن منطقه‌ای در سال ۹۹ به شکل چشمگیری در شهر نمایان شده است؛ در اصفهان دیگر مناطق محروم نداریم و مناطق کم‌برخوردار نیز به سمت برخورداری از امکانات درحال حرکت هستند. منطقه ۱۴ که روزی از همین دسته مناطق بود، با پروژه‌هایی مانند مترو و حلقه حفاظتی، از محرومیت فاصله گرفته و خواهد گرفت. در سال گذشته بخش‌هایی از منطقه دو و ۱۱ نیز تا حد امکان شاهد توسعه شهری بودند.

در حوزه بودجه‌ریزی، سال ۹۹ چه دستاوردهایی برای شهرداری داشت؟

در این خصوص، سال ۹۹ سال متفاوتی بود؛ برای اولین‌بار سازمان‌های شهرداری دارای ردیف اعتبار پایدار و مصوب شدند و برای آزادسازی‌ها در ناژوان، توسعه و تجهیز آتش‌نشانی و فضای سبز، کارهای شایسته‌ای با مصوبات شورا در بودجه‌ریزی انجام شد.

برای سازمان زیباسازی از درآمد ناشی از دکل‌های مخابراتی ردیف اختصاصی تعیین شد و با وجود آنکه شهرداری برای توسعه پارکینگ‌ها درآمدهای تعریف شده داشت اما به دلیل آنکه کنترل لازم بر تخصیص آن نمی‌شد، ردیف‌های اختصاصی مربوط به پارکینگ‌سازی تعیین شد و شهرداری صرفاً حق دارد این اعتبار را در محل معین‌شده هزینه کند. اختصاص این ردیف بودجه باعث شد شاهد جهش در زمینه پارکینگ‌سازی باشیم.

بودجه شرکت‌هایی که شهرداری در آن‌ها سهام دارد نیز برای نخستین‌بار در بودجه تصویبی شورا آمد و بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۰ مصوب شد شامل شهرداری سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته است.

سیاستی که در بودجه ۱۴۰۰ به‌طور جدی‌تر دنبال می‌شود این است که برای پروژه‌های محلی با نظر معتمدین محل، بخشی از اعداد اختصاص یافته و هزینه شود که این اقدام نیز درخور توجه است.

حوزه حمل‌ونقل عمومی در یک سال گذشته چه وضعیتی داشت؟

شیوع کرونا باعث شد درآمد اتوبوسرانی یک سوم شود ولی اتوبوس‌ها تا حد امکان کم نشد تا ناوگان حمل‌ونقل عمومی به نحو مطلوبی خدمت‌رسانی کند. هزینه‌های گذشته باقی مانده، درآمدها کم شده و هزینه‌های جدیدی برای مقابله با کرونا به حمل‌ونقل عمومی تحمیل شد اما در سال گذشته خدمات کاهش نیافت.

اقدامات در زمینه بهبود وضعیت محیط زیست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خرسندیم که قسمت عمده بودجه ۱۴۰۰ شهرداری صرف موضوعات زیست‌محیطی و توسعه حمل‌ونقل پاک می‌شود. البته اقدامات زیست‌محیطی صرفاً به این موضوع محدود نمی‌شود. مصرف بهینه آب و آبیاری مدرن در سال پیشرو جدی‌تر دنبال می‌شود به سمت استفاده بهینه از آب خاکستری می‌رویم. در حوزه فضای سبز، پروژه‌های متعدد با وجود مشکلات موجود انجام شد و فضای سبز، به حد مطلوبی حفظ و نگهداری و تا حد ممکن توسعه یافته است.

ساماندهی و کنترل اقدامات در حوزه به‌صورت سیستماتیک پیش می‌رود به‌طور مثال پروژه ایجاد کمربند سبز در بختیاردشت که یکی از پروژه‌های آخر سال ۹۹ بود، پیش از آنکه آغاز شود، استفاده بهینه از آب برای آن تعریف شد و سپس روند توسعه این فضای سبز آغاز شد.

در سال گذشته شاهد انتقادات مردمی درخصوص احداث خطوط بی‌آرتی و مسیرهای دوچرخه بودیم، شورا تا چه اندازه برای تبیین این موضوعات ضرورت آن را برای مردم اعلام کرد؟ آیا این انتقادات را بحق می‌دانید؟

هر جریانی که ایجاد می‌شود، قطعاً واکنش‌های مثبت و منفی درپی دارد؛ وقتی خط بی‌آرتی در نقاط مختلف شهر ایجاد می‌شود، ناچاریم بخشی از مسیر خیابان را بگیریم اما در عوض جریان تردد بهتری با توسعه و تردد حمل‌ونقل عمومی ایجاد می‌شود.

این اتفاق را در خیابان‌های باهنر یا جی شاهد بودیم و در هشت‌بهشت که درحال اجراست نیز شاهد خواهیم بود؛ بالاخره ابتدای اجرای هر پروژه‌ای، نارضایتی‌هایی نیز ایجاد می‌شود اما باید برآیند آن پروژه دیده شود. باید ببینیم آیا بی‌آرتی باید حذف شود؟ یا مشکلات پیرامونی آن حذف شود؟ یقیناً باید مشکلات موجود را حل کرد.

درخصوص توسعه مسیرهای دوچرخه، نیز به همین شکل است. اصفهان از قدیم شهر دوچرخه‌ها بوده و اگر قرار به احیای آن است باید مسیر ایمن برای آن ایجاد شود و برای این مسیر ایمن ناچاریم دست به جداسازی مسیر بزنیم و برای پارکینگ حاشیه‌ای محدودیت ایجاد کنیم. نباید صورت مسئله حذف شود بلکه باید محدودیت‌هایی که اجرای پروژه به‌وجود آورده، با کارشناسی حل شود.

یکی از خودروسازان بزرگ دنیا چندی پیش ادعا کرده بود رقبای او در آینده دیگر خودروسازان نیستند بلکه علاقه مردم به نرم‌افزاری شدن امکانات و استفاده از وسایل نقلیه‌ای است که از سوخت فسیلی کمتر استفاده کرده و به سمت سوخت پاک حرکت می‌کنند.

این رویکرد باید در اصفهان نیز اجرا شود؛ استفاده از دوچرخه و هوشمندسازی برای خدمت‌رسانی بهتر باید برای آینده شهر در اولویت باشد هرچند که هرکدام، در ابتدای مسیر خود مشکلاتی هم ایجاد می‌کند.

با این وجود انتقادات شهروندان از راه‌های مختلف، به اعضای شورای شهر منتقل می‌شود و نسبت به آن بی‌توجه نیستیم. اگر قبول داریم که توسعه مسیرهای دوچرخه خوب است، باید این خوب را به خوب‌تر تبدیل کنیم و موانع را برطرف کنیم.

به نظر شما این حد از اطلاع‌رسانی کافی بوده و مردم از آنچه در شهر رخ داده، ضرورت پروژه‌ها و مواضع مدیریت شهری در اجرای آن به طور کامل آگاه شدند؟

در این خصوص صداوسیما آنگونه که باید، به وظیفه خود در قبال اقداماتی که شهر رخ می‌دهد، عمل نکرد و باید بیشتر از این به حق شهروندان برای آگاهی از آنچه رخ داده توجه کند.

اقداماتی که در کشور چه در سطح کلانشهرها چه در سطح شهرهای کوچک‌تر و روستاها انجام می‌شود باید توسط رسانه ملی بازگو شود چون صداوسیما رسالت اطلاع‌رسانی دارد اما هر همکاری که تاکنون با مدیریت شهری شده، پول آن گرفته شده است.

شیوع کرونا اگرچه برای شهرداری محدودیت ایجاد کرده اما این اتفاق برای صداوسیما نیفتاده و باید در سال گذشته در شهر کاوش بیشتر و از مدیریت شهری درباره اتفاقاتی که افتاده سوال و انتقاد می‌شد.

باید اتفاقات شهر در رسانه ملی منتشر می‌شد درحالی که مردم بخش محدودی از عملکرد شهرداری و شورا را در رادیو و تلویزیون دیدند و آنچه انجام شده، به‌خاطر آن بوده که شهرداری هزینه آن را پرداخت کرده است.

در ماه‌های پایانی شورای پنجم، زمان انتخابات فرا می‌رسد و اعضای شورا برای حضور در رسانه‌ها محدودیت دارند؛ بدین سبب وظیفه عام رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هاست که با توجه به شرایط کنونی، فعالیت خود را بیشتر کرده و این نقصان‌ها در اطلاع‌رسانی را براساس یک رسالت شهروندی تا حد امکان مرتفع کنند.

با این حساب به‌طور کلی چه نمره‌ای به عملکرد مدیریت شهری در سال گذشته می‌دهید؟

بدیهی است که قطاری که حرکت می‌کند، سنگ می‌خورد و املای نانوشته است که غلط ندارد؛ اگر مردم منصفانه قضاوت کنند، نمره قبولی خواهند داد. البته نقاط ضعفی نیز وجود داشته است که شهروندان باید با مراقبت‌هایی که می‌کنند، زمینه‌ای که در این دوره فراهم شده است را ادامه دهند.

اقداماتی که در زمینه شهر هوشمند و توسعه سامانه ۱۳۷ و افزایش سطح ارتباطات مردمی در کمیته‌های نظارتی شده، برای افزایش ارتباط مستقیم با شهروندان بوده است؛ مردم از این طریق
نقاط ضعف را مطرح کنند تا با یک تعامل و همدلی مرتفع شود

در سال انتخابات قرار داریم، تلاش و سعی اعضای شورا و شهرداری بر این است که تا آخرین روزهای کار شورا، تمامی اعضا و مدیریت شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته در راستای اجرا و تحقق بودجه بر مبنای پروژه‌های تدوین‌شده حرکت کنند.

در سه سال و نیم گذشته نیز تمامی تلاش شورای پنجم این بود که تا حد امکان با ثبات مدیریت و اجتناب از حرکت‌های سیاسی، در راستای اجرا و تحقق خواسته‌های ضروری شهر براساس اولویت‌بندی‌ها اقدام کند.

زمینه بهتر زیستن برای شهروندان، فضای سبز و نظافت، روان سازی ترافیک و حفظ سلامت شهروندان تا حد زیادی فراهم شده و با ادعا می‌گویم که از این لحاظ کلانشهر اصفهان در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، شرایط بهتری از سایر شهرها دارد.

اگر این زیست مطلوب در شهر به دست آمده، حاصل رعایت عمومی شهروندان و عزم و اراده مجریان در شهرداری و تصویب کنندگان این برنامه‌ها در شورای شهر بوده است.

کد خبر 484173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.