افزایش احتمال تولید واکسن‌های مؤثرتر برای کرونا

با توجه به یافته‌های دانشکده پزشکی Duke-NUS، واکنش اولیه عملکرد خاص سلول‌های T کووید-۱۹ ممکن است از بروز عفونت شدید پیشگیری کند که بهره‌گیری از این نکته می‌تواند احتمال تولید واکسن‌های مؤثرتر در برابر کرونا را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T، گروهی از اجزای سیستم ایمنی بدن انسان هستند که برای مقابله با عفونت‌های ویروسی به‌طور مستقیم وارد عمل می‌شوند و سلول‌های آلوده را از بین می‌برند. یکی از جدیدترین مطالعات انجام‌گرفته توسط دانشمندان دانشکده پزشکی Duke-NUS در سنگاپور، نشان می‌دهد که حضور زودهنگام سلول‌های T خاص کرونا، به احتمال زیاد از شدت گرفتن بیماری پیشگیری می‌کند که این امر نقش چشمگیری در مدیریت بالینی بیماران کووید -۱۹ دارد.

ایمنی سازشی، سامانه‌ای در بدن مهره‌داران است که به واسطه آن مولکول‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های بیگانه در بدن شناسایی می‌شوند و مورد واکنش قرار می‌گیرند. این واکنش با تولید مجموعه بزرگی از پادتن‌ها (آنتی‌بادی‌ها) انجام می‌گیرد که هر یک به‌طور بالقوه دارای یک محل خاص اتصال است. این ایمنی در دو حالت هومورال و سلولی برای مقابله با عوامل بیماری‌زا وارد عمل می‌شود. در ایمنی هومورال، آنتی‌بادی‌ها و در ایمنی سلولی، سلول‌های T به مقابله با عوامل بیماری‌زا در بدن می‌پردازند.

در مطالعه مذکور چگونگی عملکرد این مکانیسم‌های ایمنی با ویروس کرونا و نحوه اثر آن‌ها روی کنترل بیماری مورد بررسی قرار گرفت. پیش از این نقش آن‌ها در کنترل ویروسی یا پاتوژن‌های بیماری به‌طور کامل شناسایی نشده و تنها در چند مطالعه روی بیمارانی که در مرحله حاد عفونت بودند مطالعه شده بود. به منظور رفع این شکاف دانشی، تیم محققان Duke-NUS تغییرات پارامترهای ویروسی و ایمنی را در ۱۲ بیمار مبتلا به عفونت حاد کووید -۱۹ از ابتدای بیماری تا بهبودی یا مرگ بررسی کردند و دریافتند بیمارانی با علائم خفیف عفونت ناشی از کرونا، با ورود زودهنگام سلول‌های T خاص ترشح‌کننده IFN-γ مواجه هستند در حالی که میزان واکنش هومورال در آن‌ها نقشی در پیش‌بینی میزان شدت کووید -۱۹ ندارد. علاوه بر این در این مطالعات مشخص شد که سلول‌های T خاص کرونا نقش مهمی در کنترل سریع عفونت ویروسی و نابودی نهایی بیماری دارند. این یافته‌ها از نتایج مطالعات پیشین تیم تحقیقاتی در رابطه با واکنش سلول T خاص در دوران نقاهت پشتیبانی کرد.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که لازم است زمینه‌های نظارت کامل روی سلول T در جهت به دست آمدن درکی جامع از پاسخ ایمنی در برابر کرونا فراهم شود. یافته‌ها همچنین حاکی است که حضور جامع هر دو عامل دفاعی، هم آنتی‌بادی‌ها و هم سلول‌های T، باعث افزایش میزان اثر واکسن‌ها خواهد شد. این تحقیقات با افزایش درک محققان از واکنش ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا، تأثیرات مفید و گسترده‌ای در طراحی واکسن کووید -۱۹ و نظارت‌های بعدی روی واکنش‌های رخ داده نسبت به آن خواهد داشت. لازم به ذکر است که تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

این مطالعه در Cell Reports منتشر شده است.

کد خبر 483910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.