نظرات سلبریتی‌ها در فضای مجازی باعث آشوب در جامعه می‌شود

یک روانشناس اجتماعی گفت: برای اینکه افراد درگیر حواشی‌ها و نظریه‌های متفاوت سلبریتی‌ها قرار نشوند باید یاد بگیرند هر خبری می‌بینند و می‌شنوند به خوبی تحلیل کنند و هر مسئله‌ای را از متخصص همان حوزه بشنوند و تحت تأثیر هیجان‌های مختلف قرار نگیرند چرا که فضای مجازی محل مناسبی برای برخی تعاملات نیست.

احسان کاظمی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حواشی شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و نظریه‌های متفاوت سلبریتی‌ها در این فضا، اظهار کرد: در حال حاضر در فضای مجازی شاهد این هستیم که سلبریتی‌ها درباره موضوعی که اصلاً آگاهی، مهارت و تخصص لازم ندارند اظهار نظر می‌کنند، برنامه «فالور جمع کردن»، «من را ببین» و «من هم هستم» آنها را وادار می‌کند که در همه زمینه‌ها بدون مهارت و تخصص لازم نظر بدهند.

وی اضافه کرد: سلبریتی‌هایی که با درآمدهای میلیونی و میلیاردی زندگی می‌کنند، چطور می‌توانند در مورد یک کودک فقیر و خانواده آسیب پذیر اجتماع نظر بدهند، چرا همیشه انسان‌ها فکر می‌کنند اگر داد بزنند مسائل حل می‌شود؟ قطعاً مطرح کردن موضوعات سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی نیازمند تخصص است.

این روانشناس اجتماعی، تصریح کرد: حواشی برای ذهن جهان سوم خوشایندتر است به دلیل اینکه بیشتر در مورد آن می‌توانند صحبت کنند، در حال حاضر و در روزهای کرونایی بسیاری از افرادی که فضای مجازی مانند اینستاگرام را چک می‌کنند باید سعی کنند در این شرایط درگیر حواشی این شبکه اجتماعی نشوند.

کاظمی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بعد سواد رسانه‌ای برای مردم این است که به آنها یاد دهیم اینقدر از رسانه و فضای مجازی استفاده نکنند، در فضای مجازی همه چیز وجود دارد دلیلی وجود ندارد که افراد همه مسائل زندگی روزمره را از فضای مجازی بردارند به خصوص اخبار و اطلاعاتی که بیشتر آن کذب است.

سلبریتی‌ها در اینستاگرام مسائل را بزرگنمایی می‌کنند

این روانشناس اجتماعی و خانواده درمانگر، اظهار کرد: اینستاگرام هم از شبکه‌های اجتماعی است که در حال حاضر کاربران زیادی دارد، مردم سرگرمی جدیدی ندارند و در شرایط کرونایی این شبکه مجازی سرگرمی بسیاری از افراد جامعه شده است، از سوی دیگر بسیاری از مسائل جامعه را سلبریتی‌ها بزرگنمایی می‌کنند و در مورد همه موضوع‌ها نظر می‌دهند.

وی ادامه داد: هنر پیشه‌ای که عمده نقش‌های ارزشی سینما و تلویزیون را دارد، در شبکه‌های ماهواره‌ای می‌بینیم که بارها اسم او نام برده می‌شود که در اینستاگرام به موضوع‌های مختلف واکنش نشان داده است، این اتفاق‌ها یعنی عدم انسجام اجتماعی و جامعه‌ای که شهروندان آن بهزیستی اجتماعی ندارند به طور یقین بهزیستی روانشناختی آنها به هم می‌ریزد و به دیگران آسیب وارد می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه افراد عادی در شرایط کرونایی بیشتر از شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام استفاده می‌کنند، افزود: برای اینکه افراد درگیر حواشی‌ها و نظریه‌های متفاوت سلبریتی‌ها قرار نشوند، بهترین کار این است که یاد بگیرند هر خبری را می‌بینند و می‌شنوند، آن را به خوبی تحلیل کنند و هر مسئله‌ای را از متخصص همان حوزه بشنوند و تحت تأثیر هیجان‌های مختلف قرار نگیرند و فضای مجازی را محل مناسبی برای این نوع تعاملات قلمداد نکنند.

این روانشناس اجتماعی، اظهار کرد: معتقدم نقش سلبریتی‌ها در جامعه می‌تواند مثبت‌تر باشد، آنها می‌توانند در جامعه کنش‌گری اجتماعی داشته باشند، اما نه به این روشی که در شرایط فعلی در فضای مجازی شاهد آن هستیم، به دلیل اینکه این شیوه اظهار نظر سلبریتی‌ها در زمینه مسائل مختلف باعث ایجاد آشوب در جامعه می‌شود.

وی تاکید کرد: در حقیقت اظهارنظر سلبریتی‌ها درباره موضوعات مختلف به جای اینکه جامعه را به انسجام برساند، دچار از هم گسیختگی و آشوب می‌کند، سلبریتی‌ها می‌توانند در بهزیستی اجتماعی نقش مثبتی داشته باشند و دانستن شیوه مطلوب اظهارنظر در این زمینه حائز اهمیت بالایی است.

کد خبر 483804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.