نقش رنگ‌ها در برند سازی منظر شهری چیست؟

طراحی متناسب منظر شهری علاوه بر اینکه از اغتشاشات بصری جلوگیری می‎‌کند، می‌تواند به عاملی برای توسعه گردشگری شهرها تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیفیت منظر یک شهر به عوامل مختلفی وابسته است. این عوامل می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر ذهنیت شهروندان اثر بگذارد و از شهر تصویری مطلوب یا نامطلوب ارائه دهد. شهروندان و بازدیدکنندگان بسته به پیش زمینه‌های فرهنگی و ویژگی‌های ذاتی مختص به خود، برداشت‌های متفاوتی از محیط شهر دارند اما بازدید از برخی شهرها و بعضی مناظر شهری، احساسات مشترکی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. این احساسات مشترک نشان از کیفیت بالای منظر شهری دارد. احساسات و عواطف آنان به شهر هویت می‌دهد و می‌تواند آن را در سطوح مختلف منطقه‌ای، ملی و حتی جهانی مطرح کند. امروزه بسیاری از شهرهای دنیا به همین واسطه در سطح جهانی برند هستند، از این طریق جذب گردشگر می‌کنند و درآمدزایی خوبی دارند. در این بین رنگ‌ها نقش بسزایی در تعیین کیفیت منظر شهری و توسعه گردشگری شهرها دارند. در این زمینه گفت‌وگویی را با" حامد اخگر"، دکترای شهرسازی انجام داده‌ایم. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

اهمیت برند سازی منظری شهری چیست؟

امروزه در جهان توسعه یافته، شهرها به صورت شرکت‌های رقیب عمل می‌کنند و تلاش دارند تا سهم بیشتری از بازار سرمایه استعدادهای برجسته و توجه جهانی را به خود اختصاص دهند. برای رسیدن به این منظور توجه به مباحث برند سازی شهری و منظر شهری پایدار از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است. یافته‌های حاصل از بررسی تأثیرات برند سازی شهری بر منظر شهری پایدار نشان می‌دهد که برند سازی شهری لزوماً موجب شکل‌گیری مناظر پایدار شهری نخواهد شد، بلکه ایجاد مناظر شهری پایدار است که چهره ویژه‌ای برای شهرها ایجاد و امکان برند سازی شهری را بیش از پیش فراهم می‌کند.

منظر شهری چه نقشی در توسعه گردشگری دارد؟

منظر شهری مهم‌ترین بخش رونق گردشگری است و مفهوم برند سازی در منظر شهری به لحاظ توریستی بودن شهرها اهمیت دارد. شهرها به موجب تصویری که در گام نخست در ذهن بیننده به جا می‌گذارند، اهمیت دارند بدین معنا که هرچه تصویر شهر در ذهن گردشگر مطلوب‌تر باشد، آن شهر در رسیدن به هدف گردشگری و جذب گردشگر خاص‌تر و موفق‌تر است و از همین رو منظر شهری مهم‌ترین بخش برای مدیران و مسئولان شهری برای رونق گردشگری است. یکی از مهم‌ترین عناصر شهری که نقش مهمی در شکل‌گیری ذهنیت اولیه گردشگران دارد، استفاده مناسب از رنگ‌ها است.

اهمیت استفاده از " رنگ" در منظر یک شهر چیست؟

رنگ، بیان‌کننده احساس شهر است. رنگ‌ها احساسات و عواطف شهروندان و بازدیدکنندگان از شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اهمیت رنگ‌ها به حدی است که آن را جز عوامل و مؤلفه‌های هویت‌بخشی به شهر محسوب می‌کنند که موجب تلطیف روحیه شهروندان، خاطره‌سازی و در پی آن، احساس تعلق به شهر می‌شود. «رنگ» بیان‌کننده احساس شهر است و می‌تواند مردمان یک شهر را سرد یا سرزنده نشان دهد. حتی امروزه متخصصان منظر شهر، رنگ‌آمیزی را در کاهش جرم و جنایت در شهرها مؤثر می‌دانند.

رنگ به واسطه نقش پررنگی که در زیباسازی، خلق جذابیت بصری فضا و تأثیر عمیق بر عاطفه و احساس فرد دارد، می‌تواند انتخاب شایسته برای برند گردشگری یک شهر و حتی یک کشور باشد. دشت گل هوکایدو در ژاپن، خیابان ال کامینیتو در بوینس آیرس، شفشاون در مراکش، لاس پالمیتاس در مکزیک، مانارولا و جزیره بورانو در ایتالیا، سالوادور در برزیل، روکلا در لهستان و لوپینگ در چین، همه مناطقی در جهان هستند که در آنها رنگ‌ها به‌عنوان یک برند و هویت، آنها را تبدیل به مقاصد گردشگری در دنیا کرده است.

استفاده از رنگ در شهرهای ما تا چه اندازه مورد توجه بوده است؟

رنگ‌آمیزی‌های بدون هدف عامل بی‌هویتی شهر است اما با این وجود اهمیت این موضوع در شهرهای ما جدی گرفته نشده و وجود رنگ‌آمیزی‌های بدون هدف در مکان‌ها و مناظر، خود به عاملی برای بی‌هویتی در سطح شهرها تبدیل شده است. بدرنگی تهدیدکننده آرامش شهر است و امروزه تأثیر رنگ‌ها بر روح و روان شهروندان یک واقعیت شناخته شده و انکارناپذیر است. بر همین اساس در شهرها، رنگ‌های خاص را به عنوان برند انتخاب می‌کنند. رنگ شهر به ویژه در بحث حیات شبانه اهمیت دارد. شب، این ظرفیت را در اختیار ما قرار می‌دهد که نازیبایی‌ها را نبینیم و بر زیبایی‌ها بیشتر تأکید کنیم. از همین رو، مطمئناً مسئله رنگ و نور در شب ظرفیت بیشتری برای کار دارد، همان‌گونه که بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

انتخاب رنگ در شهرهای ما سلیقه‌ای است و برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده از آن انجام نشده است در حالی که با انجام مطالعات بیشتر و درک اهمیت موضوع می‌توان انتخاب‌های درست‌تری برای استفاده از رنگ در شهرها داشت تا هم شهروندان احساس بهتری داشته باشند و هم در زمینه برندینگ شهری، شهرها رنگ اصلی خود را انتخاب کنند. در سطح جهانی نیز بسیاری از شهرها، رنگ مشخصی را برای خود انتخاب کرده‌اند به عنوان مثال فلورانس در ایتالیا، رنگ یک‌دست قرمز را برای سقف‌ها استفاده می‌کند یا در برزیل استفاده از رنگ‌های تند و شاد را ملاک رنگ‌آمیزی شهر قرار داده‌اند. در لندن مبلمان شهری به رنگ‌های خنثی درآمده است، حتی تاکسی‌ها را جز مبلمان شهر به‌حساب آورده و به آن رنگ مشکی داده‌اند. کاربرد همه این رنگ‌ها و ترکیب و تضاد آن باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که ضمن ایجاد آرامش بصری و ایجاد هارمونی میان عناصر مبلمان و جداره‌های شهری، تضمین کننده جذابیت شهر نیز باشد.

کد خبر 483775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.