دومین بهار کرونایی؛ آرامش قبل از طوفان

بی‌توجهی مسافران نوروزی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شده تا وضعیت اکثر شهرها به نارنجی و قرمز سوق متمایل شود و در آستانه ورود به موج چهارم بیماری قرار بگیریم؛ این در حالی است که تنها نیمی از تعطیلات نوروزی گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با وجود اینکه در پایان سال گذشته، افزایش کنترل‌ها و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سبب کاهش موارد ابتلاء به کرونا در اکثر استان‌های کشور شد، اما اکنون مسافرت‌های نوروزی و افزایش ترددها سبب شده تا بار دیگر این زخم سرباز کند و موارد ابتلاء تنها با گذراندن نیمه ابتدایی تعطیلات نوروزی، افزایش یابد. در سال گذشته با راه‌اندازی کمپین "در خانه بمانیم" در ایام نوروز مردم کمتر به سفرهای نوروزی رفتند، اما امسال نه تنها هیچکس به شعار در خانه بمانیم اعتقادی نداشت، بلکه به راحتی با هواپیما، قطار و اتوبوس به شهرهای قرمز و نارنجی سفر کردند.

این بی‌توجهی‌ها شرایط سختی را در آینده‌ای نزدیک برای کشور رقم خواهد زد. در سال گذشته با رعایت تمام موارد، خیزهای متعددی از بیماری کووید ۱۹ را تجربه کردیم، حال آنکه رعایت پروتکل‌ها در ایام نوروز ۱۴۰۰ و در مسافرت‌ها به شدت کاهش یافته است و معلوم نیست شرایط تا چه حدی بحرانی خواهد شد، اما مشخص است که کنترل مجدد بیماری و رسیدن به شرایط کاهشی سخت‌تر از قبل خواهد بود و این موضوع کار را برای همه بویژه کادر درمان مشکل می‌کند.

سفرهای نوروزی تنها در نیمه ابتدایی تعطیلات، کشور و اکثر استان‌ها از جمله استان اصفهان را عملاً به خیز چهارم بیماری وارد کرده و شهرستان‌ها را یکی پس از دیگری به وضعیت نارنجی و قرمز رسانده است، به طوری که تاکنون بیش از ۱۷ شهر در کشور با وضعیت قرمز و بیش از ۴۲ شهر با وضعیت نارنجی در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که برخی مسئولان بدون توجه به دغدغه‌های وزارت بهداشت و کادر درمان تنها به مسائلی از جمله اقتصاد و گردشگری می‌اندیشند، حال آنکه باید دید در ترازوی زندگی کفه سلامتی باید سنگین‌تر باشد یا کفه توجه به اوقات فراغت و مسائل اقتصادی و گردشگری.

مثبت شدن ۵۰ درصد تست‌های کرونا تنها در یک روز زنگ هشدار خیز چهارم است

طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تغییر وضعیت رنگ بندی استان اصفهان در ایام نوروز به خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: شهرستان‌های استان اصفهان به سمت وضعیت نارنجی و قرمز در حال تغییر است، افراد باید دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا را با جدیت تمام رعایت کنند و از تجمع در مکان‌های شلوغ و سر بسته و دورهمی‌ها به شدت پرهیز کنند و مسئولیت خود را اینگونه به جا آورند.

وی ادامه می‌دهد: امروز از یک هزار و ۳۰۰ تست پی سی آری که در استان انجام شده است، حدود ۵۰ درصد از تست‌های انجام شده مثبت بوده است و این اتفاق نشان از یک زنگ هشدار جدی و شروع یک خیز قریب‌الوقوع بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افراد نباید ماسک زدن و عدم ترددهای غیرضروری را فراموش کنند، خاطرنشان می‌کند: مسئولان استان نیز باید وظیفه خود را در قبال اجرای محدودیت‌هایی که مطابق با دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا است، انجام دهند، در شرایط شکننده فعلی نباید هیچکس مسئولیت خود را بر عهده دیگری بگذارد، چرا که ممکن است با شرایط بحرانی و شیوع شدید کرونا ویروس در استان مواجه شویم.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای کنترل بیماری کووید ۱۹ در استان انجام شده است، تصریح می‌کند: برنامه‌ها و دستورات لازم ابلاغ شده، اما اجرای برنامه‌ها در زمینه‌های مختلف کوتاهی‌هایی وجود دارد، به طور مثال وزیر بهداشت بارها و بارها قبل از ایام نوروز درخواست کردند که افراد از رفتن به مسافرت در ایام نوروز خودداری کنند، اما اکنون شاهد خلاف این موضوع هستیم و همه به مسافرت می‌روند.

افزایش بیماران بستری در اصفهان تا حدود ۷۰۰ نفر در ایام نوروز

چنگیز اضافه می‌کند: این مسافرت‌ها و عدم تعهد به سلامتی خود و دیگران باعث می‌شود تا با خیز شدید بیماری روبرو شویم، همانطور که امروز مجموع تعداد بیماری بستری شده کرونا در استان به حدود ۷۰۰ نفر رسید، در حالی که سال را با ۴۰۰ بیمار بستری تحویل کردیم و این ناشی از عدم مراعات‌ها در دو هفته آخر اسفند ماه و هفته اول فروردین ماه است.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه شیوع کرونا ویروس با جهش انگلیسی در شهرهای مختلف استان مشاهده کرده‌ایم، تردد و مسافرت‌های درون و برون استانی و پذیرش مسافر در استان می‌تواند وضعیت شیوع کرونا ویروس و افزایش موارد بستری را بدتر و بیشتر کند و جان افراد را به خطر بیندازد.

نوروزی به قیمت جان!

عملاً وارد موج چهارم شده‌ایم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: در اغلب شهرستان‌های استان تعداد تست‌های مثبت کرونا رو به افزایش است، دلیل عمده این افزایش‌ها نیز بی‌احتیاطی، مسافرت‌ها، تجمع‌ها و ترددهای غیرضروری است که در آخر اسفند ماه انجام شده است و در هفته اول فروردین نیز دید و بازدیدها، مسافرت‌ها و تجمعات ادامه داشته و این موارد وضعیت افزایش بیماری را شدیدتر کرده و ادامه این روند می‌تواند منجر به افزایش مرگ‌ومیر در هفته‌های پایانی فروردین شود.

وی با تاکید بر اینکه اولین مدافع سلامتی هر فردی خود او است، می‌افزاید: ساده‌ترین راه دفاع از خود استفاده از ماسک، خودداری از تجمع به ویژه در محیط‌های سربسته است، در هفته‌های اخیر بیشتر موارد ابتلاء، ابتلای خانوادگی است، همچنین ممکن است با یک انفجار شدید بیماران مبتلا به کرونا روبرو شویم و باید بدانیم عملاً وارد موج چهارم شده‌ایم.

مسافران نوروزی باعث تغییر وضعیت رنگ‌بندی شهرها و افزایش آمار شده‌اند

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مسافرت‌های نوروزی به خبرنگار ایمنا، می‌گویند: امسال حجم مسافر نسبت به سال‌های گذشته تا حدودی بیشتر است، همچنین با توجه به اینکه مردم به وضعیت رنگ‌ها حساس شده‌اند و تصورشان این است که اگر زرد باشد مشکلی نیست و می‌توانند به آن منطقه سفر کنند، بر افزایش مسافرت‌های غیرضروری دامن زده است، باید بدانیم ورود و خروج‌ها باعث تغییر رنگ‌ها می‌شود، همانطور که از نیمه دوم اسفند ماه شهرستان گلپایگان قرمز شد، چرا که گلپایگان و خوانسار یا نائین و نطنز، اهالی در خود شهرستان‌ها ساکن نیستند و در بیشتر شهرها از جمله تهران هستند و در این ایام به شهر خود بازمی‌گردند و اکنون خوانسار هم قرمز شده و بستری‌ها بالا رفته است.

وی ادامه می‌دهد: در پنج شهرستان دیگر هم خیلی آرام آمارها رو به افزایش است و امیدوارم افراد اصول بهداشتی را رعایت کنند، گاهی همه دست در دست هم می‌دهند تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم، اما کمی که می‌گذرد و وضعیت خوب می‌شود مردم بی‌خیال می‌شوند و این موضوع باعث قرمز شدن شهرها مثل گلپایگان، خوانسار یا لنجان می‌شود و در فلاورجان نیز آرام آرام آمار بالا می‌رود، افراد باید رعایت‌ها را به شدت دنبال کنند تا واکسیناسیون انجام شود.

نوروزی به قیمت جان!

مسافرت‌های ایام نوروز زمینه را برای خیز جدید بیماری مهیا می‌کند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص باز شدن راه‌ها می‌گوید: در این زمینه دو موضوع ایجاد می‌شود، یک طرف خستگی مردم، مشکلات اقتصادی، تاب آوری و روحیه مردم است و موضوع دوم مخالفت شدید وزارت بهداشت و همه ارکان این وزارت خانه با سفرها است، چرا که توانستیم با مشکلات مقابله کنیم و اگر بی‌خیالی حاکم شود، این بیماری بیشتر می‌شود و مسافرت‌های ایام نوروز زمینه را برای خیز بیماری مهیا می‌کند.

وی با بیان اینکه جلساتی در این شهرستان‌ها با وضعیت نارنجی و قرمز داشتیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم، تصریح می‌کند: توسط ستاد مقابله با کرونا در استان جلساتی با فرمانداران، بسیج و نیروی انتظامی برگزار شد تا در تعطیلات عید نوروز حساسیت‌ها کمرنگ نشود و در شهرستان‌هایی با وضعیت نارنجی و قرمز جدی‌تر بر خورد شود تا بتوان از گسترش و افزایش بیماری کووید ۱۹ در سطح استان جلوگیری کنیم.

حیدری با اشاره به اهمیت واکسینه شدن افراد پر خطر، خاطرنشان می‌کند: افراد باید بدانند که مسائل روحی و اقتصادی را می‌توان جبران کرد، اما مسائلی از جمله سلامتی و یا فقدان عزیزان را نمی‌توان جبران کرد، بنابراین باید در قبال سلامتی یکدیگر احساس مسئولیت کنیم و حتی اگر راه‌ها باز است، رفتن به سفرهای غیرضروری را در این ایام کنترل کنیم.

در اواخر فروردین با شرایط بدتری روبرو می‌شویم

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره ارتباط موج چهارم کرونا و سفرهای نوروزی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: حجم مسافرت‌ها را پیش‌بینی می‌کردیم و نسبت به سال قبل سفرهای نوروزی افزایش داشته، اما نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است، اما همین مقدار هم باعث تغییراتی در روند بیماری کووید ۱۹ شده است و اکثر شهرستان‌های استان و کشور را به سمت وضعیت نارنجی و قرمز سوق داده است.

وی ادامه می‌دهد: قبل از تعطیلات تا حدودی افزایش تجمعات در مراکز خرید و کاهش رعایت پروتکل‌ها را داشتیم که به مرور باعث شد روند کاهشی این بیماری متوقف شود و کم کم به سمت افزایش مثبت شدن تست‌های کرونا ویروس پیش رفتیم، تا جایی که برخی شهرستان‌ها نه تنها در استان بلکه در کشور قرمز شد.

نوروزی به قیمت جان!

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می‌کند: در هر اپیدمی اولین چیزی که نشان می‌دهد، بیماری رو به افزایش است، افزایش تعداد بیماران خواهد بود، همانطور که به مرور و از اوایل اسفند ماه تعداد بیماران از ۱۳ درصد شروع به افزایش کرد و در این دو هفته به سه برابر شدن بیماران رسیدیم و تعداد بستری‌ها دو برابر شده و این نشان می‌دهد که ما عملاً با موج چهارم روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت برخی از شهرستان‌ها در استان و کشور به مراتب بدتر است، تصریح می‌کند: گلپایگان و خوانسار در وضعیت قرمز قرار گرفتند، اما سایر شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی و زرد هستند، اما باید بدانیم وضعیت آن‌ها نیز بسیار شکننده است و احتمال دارد که در اواخر فروردین ماه با شرایط بدتری مواجه شویم.

با آزاد شدن راه‌ها در ایام نوروز بیماری افزایش می‌یابد

نجیمی در خصوص رنگ‌بندی و وضعیت شهرستان‌های استان اصفهان، می‌گوید: دو شهرستان قرمز، چهار شهرستان نارنجی، دو شهرستان آبی و سایر شهرستان‌های استان زرد هستند و در فاصله کوتاهی به تعداد شهرستان‌ها با وضعیت نارنجی و قرمز اضافه می‌شود که نشان از عدم رعایت‌ها و کنترل‌ها دارد.

وی با اشاره به ارزیابی امکان رفتن به سفرهای نوروزی در شیوع بیماری کووید ۱۹، اضافه می‌کند: از یک طرف بحث سلامتی روحی و روانی و تاب‌آوری جامعه و از طرف دیگر افزایش کرونا را به دلیل کاهش رعایت‌ها در ایام نوروز و رفتن به سفرها داریم، اما از طرفی نیز واضح بود و می‌دانستیم که با آزاد شدن راه‌ها در ایام نوروز بیماری افزایش می‌یابد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه از نظر کادر درمان و وزرات بهداشت که به سلامت اهمیت می‌دهم، بحث عدم مسافرت‌ها مطرح بوده و خواهد بود، می‌افزاید: اما این جنبه را هم باید در نظر داشته باشیم، مسئولانی که تصمیم‌گیری می‌کنند، علاوه بر سلامت مسائل روحی، تاب‌آوری جامعه و اصناف و گردشگری را نیز مورد توجه می‌دهند و بعد تصمیم‌گیری می‌کنند، از دید سلامت و دانشگاه علوم پزشکی اولویت با این است تا جایی که می‌توانیم محدودسازی داشته باشیم، زیرا پیش‌بینی می‌شد، با افزایش ترددها رنگ شهرها نیز تغییر کند.

با افزایش مسافرت‌ها رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است

وی با بیان اینکه با افزایش مسافرت‌ها رعایت پروتکل‌ها کاهش یافته است، می‌گوید: این وضعیت در حالی است که می‌توانستیم با مسافرت‌های محدود و عدم تجمع در جاهای سربسته و زدن ماسک شرایط بهتری داشته باشیم، در حال حاضر رعایت پروتکل‌ها در استان به کمتر از ۶۰ رسیده است و این یک زنگ هشدار برای افزایش و شدت بیماری کووید ۱۹ است.

نجیمی با اشاره به رصدهای روزانه شهرستان‌های استان اصفهان در شرایط فعلی می‌گوید: در نوروز رصد روزانه انجام می‌شود، این رصدها هم از طرف دانشگاه‌ها و هم از طرف وزارت بهداشت است و نشان می‌دهد که کدام شهرستان‌ها از نظر افزایش موارد ابتلاء در وضعیت انفجاری و شدت موارد بستری هستند و کدام شهرستان‌ها اینگونه نیست، در نتیجه این رصدها انجام می‌شود تا در صورت مواجهه با شرایط بحرانی غافل‌گیر نشویم، رنگ‌بندی‌ها را هم به صورت روزانه اعلام می‌کنیم و هر تغییر رنگی که مشخص می‌شود، محدودیت‌های لازم به آن شهر هم اعلام می‌شود و این باعث می‌شود در پایان تعطیلات با شرایط بحرانی روبرو نشویم و یا احتمال ورود به خیز بیماری کاهش یابد.

نوروزی به قیمت جان!

روند افزایش بیماری کووید ۱۹ به صورت انفجاری است

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر روند افزایش بیماری به صورت انفجاری زیاد می‌شود و شیب ملایم افزایشی دیده نمی‌شود و شیب بیماری کووید ۱۹ به شدت انفجاری و افزایشی است و با توجه به این افزایش احتمال دارد که در هفته آینده یا حتی آخر همین هفته با شهرستان‌های نارنجی بیشتری روبرو شویم و به طور اتوماتیک هر شهرستانی که نارنجی شود محدودیت‌ها برایش اعمال خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می‌کند: اگر این شرایط ادامه پیدا کند، در پایان فروردین ماه با شرایطی روبرو می‌شویم که شاید از موج سوم در آذر ماه بسیار بسیار فراتر رویم و کنترل دوباره بیماری و خاموش کردن آن کار ساده‌ای نخواهد بود، اتفاق مهمی که در سفرها اتفاقاتی می‌افتد، این است که تعدادی از افرادی که از یک خانواده نیستند کنار هم جمع می‌شوند و در فضاهای کوچک یا تجمع می‌کنند و یا در رستوران‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و این موارد همراه می‌شود با عدم استفاده از ماسک و همه این‌ها فاکتورهایی هستند که باعث افزایش بیماری خواهند شد، همچنین اگر حتی در نظر بگیریم که تا الان ویروس کرونا هیچ تغییر ژنتیکی نداشته است، باید بدانیم این رفتارها باعث می‌شود تا از مقدار کم این بیماری به مقدار زیادی آن برسیم.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایطی که در اروپا و آمریکا بود، شرایط ما به شرایط خیلی خوبی رسیده بود و مدیریت خوبی می‌شد، اما اگر این شرایط ادامه یابد، با شرایطی روبرو می‌شویم که کمتر کشوری در این شرایط قرار گرفته است.

نوروزی به قیمت جان!

لزوم کوتاه شدن سفرها و بازگشت سریع

نجیمی تاکید کرد: توصیه‌ای که دارم این است که آنهایی که به سفر نرفتند، دیگر نروند و آنهایی که به سفر رفتند، سفرشان را کوتاه کنند و به شهر خود بازگردند، چون شرایط به هیچ وجه مهیا برای سفر نیست و باز بودن راه‌ها دلیل بر سفر رفتن نمی‌شود و بهترین گزینه‌هایی که درباره پیشگیری وجود دارد، خود مردم هستند و باید برای سلامتی خود ارزش قائل باشند

وی در خصوص عدم رعایت‌ها در هتل‌ها و مسافرخانه و مکان‌هایی که مسافران اسکان دارند، می‌گوید: همکاران ما رصد کردند و هتل‌ها یا مسافر خانه‌هایی هم بوده که قوانین را رعایت نکردند و اخطار دریافت کردند، یا پلمب شدند.

مسافران نوروزی اصفهان را ترک کنند

همچنین حجت‌الله غلامی سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان از مسافران نوروزی که در استان اصفهان اقامت دارند درخواست کرد تا به دلیل شرایط شکننده‌ای که استان با آن مواجه است، هر چه سریع‌تر به سفر خود پایان دهند و از استان خارج شوند و تاکید کرد که مبادی ورودی استان به شدت کنترل می‌شود تا از ورود مسافران به ویژه از مناطق قرمز و نارنجی جلوگیری شود.

گزارش از فهیمه نظری خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 483774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سعید IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    0 0
    ای کاش مردم چشم‌هاشونو باز می‌کردن بعد از عید بیمار که به بیمارستان ‌ها سرازیر میشه
  • سپیدار IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    0 0
    واقعا درک نمی‌کنم چه واجبیه رفتن به سفر، خدا خودش رحم کنه
  • احمد محمدی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    0 0
    وای امروز هم اصفهان نارنجی شده
  • صادق لو IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    0 0
    خودمون به خودمون ظلم میکنیم، دلم به حال کادر درمان میسوزه
  • احسان IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    0 0
    یه دقیقه خوش گذرونی به چه قیمتی اخه