واکسن‌ کرونا برای زنان باردار خطر دارد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونای مدرنا و فایزر برای زنان باردار و مادران شیرده ایمن و موثر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر واکسن‌های فایزر و مدرنا بر زنان باردار و مادران شیرده، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها داده‌های سلامت ۸۴ زن باردار، ۳۱ مادر شیرده و ۱۶ زن دیگر که باردار نبودند و واکسن فایزر یا مدرنا را دریافت کرده بودند، ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان داد سطح آنتی‌بادی موجود در بدن سه گروه از افراد شرکت کننده در مطالعه، به اندازه برابر افزایش پیدا کرده و تفاوت قابل ملاحظه‌ای با یکدیگر نداشت. علاوه بر این زنان باردار و مادران شیرده پس از دریافت واکسن کرونا هیچ عوارض جانبی خاصی را تجربه نکردند.

همچنین میزان آنتی‌بادی موجود در بدن زنان باردار که واکسن کرونا را دریافت کردند، در مقایسه با زنان بارداری که از بیماری کووید -۱۹ بهبود یافتند، به میزان قابل توجهی بیشتر بود. سطح آنتی‌بادی نیز در بدن زنانی که واکسن مدرنا دریافت کردند، بیشتر از آنتی‌بادی موجود در بدن زنانی بود که واکسن فایزر را تزریق کردند.

به گفته محققان آنتی‌بادی تولید شده ناشی از دریافت واکسن کرونا در همه نمونه‌های بند ناف و شیر مادر وجود داشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که زنان باردار و مادران شیرده می‌توانند آنتی‌بادی مورد نظر را به جنین و نوزادان خود منتقل کنند.

طی انجام این مطالعه پژوهشگران متوجه آنتی‌بادی‌های خنثی کننده در خون زنان باردار شدند. این نوع آنتی‌بادی می‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد. البته آنتی‌بادی خنثی کننده در نمونه‌های بند ناف کمتر بود. بنابراین باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود که آیا نوزادان هنگام تولد در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن هستند و بدن آن‌ها دارای آنتی‌بادی کافی است یا خیر.

پژوهشگران در آینده تأثیر دیگر واکسن‌های کرونا مانند آسترازنکا و جانسون اند جانسون را بر زنان باردار و مادران شیرده بررسی خواهند کرد.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Obstetrics & Gynecology منتشر شده است.

کد خبر 483759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.