بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

سال گذشته با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، شرایط برای برگزاری لیگ های ورزشی مخلتف بخصوص بانوان سخت بود و اتفاقات مهم زیادی در دنیای ورزش زنان رخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و درگیری تمام کشورها با شیوع این ویروس سال سختی از نظر بهداشتی و اقتصادی بود، لیگ‌های ورزشی در تمام دنیا تحت تأثیر تبعات شیوع این بیماری قرار گرفتند و با مشکلات زیادی مواجه شدند. ورزش ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود البته که ورزش زنان و لیگ‌های بانوان لطمه‌های مهلک تری دید.

سال ۹۹ با چند لیگ ناتمام از سال ۹۸ آغاز شد اما به دلیل شرایط نامساعد، پرونده این لیگ‌ها ناتمام بسته شد. در نیمه ابتدایی سال، ورزش زنان و لیگ‌های بانوان به دلیل شرایط موجود عملاً خوابیده بود تا اینکه در نیمه دوم سال با وجود مشکلات زیادی که وجود داشت لیگ‌ها کم‌کم شروع به فعالت کردند. در لیگ‌های مختلف زنان بودند تیم‌هایی که به دلیل ابتلای بازیکنان به کرونا با مشکل مواجه شدند اما در انتها لیگ‌ها با سلامتی بازیکنان به انتها رسید.

در سال گذشته شاهد اتفاقات شیرینی همچون پخش زنده مسابقات لیگ بسکتبال بانوان به صورت مجازی و چند مسابقه از لیگ‌های دیگر بودیم اما اتفاقاتی همچون حذف از رنکینگ جهانی یا سقوط به پله‌های پایین رنکینگ جهانی تیم‌های ملی و خداحافظی بازیکنان بزرگ از ورزش حرفه‌ای، سال تلخی را برای ورزش زنان ایران رقم زد.

در ادامه به تفصیل اتفاقات مهم هر رشته ورزشی زنان را در سالی که گذشت بررسی می‌کنیم.

هندبال

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

عدم حضور تیمی از ایران در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا

بر اساس اعلام کنفدراسیون هندبال آسیا، رقابت‌های هندبال زنان باشگاه‌های آسیا به دلیل ادامه همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد و در فروردین ۱۴۰۰ در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود. هیچ تیمی از ایران به علت عدم توانایی مالی برای حضور در این رقابت‌ها ثبت نام نکرد.

عدم حضور تیم کیش ایر در لیگ

کیش ایر سال ۹۸ در لیگ برتر هندبال تیمی موفق و شگفتی ساز بود اما در عین ناباوری این تیم به علت نبود حامی مالی به لیگ ۹۹ نرسید. مشکلات اقتصادی و کرونا باعث شد که هواپیمایی کیش ایر تمایلی برای ادامه اسپانسری این تیم نداشته باشد و هیچ ارگان و سازمان دیگری نیز برای اسپانسری اعلام آمادگی نکرد.

آغاز لیگ برتر هندبال بانوان

لیگ برتر هندبال بانوان با حضور ۸ تیم در دو گروه و به صورت متمرکز به میزبانی تهران شروع شد. تیم‌های سنگ آهن بافق، فولاد مبارکه سپاهان، شهید شاملی کازرون، ذوب آهن، اشتاد سازه مشهد، پرسپولیس بهبهان، تأسیسات دریایی و کربنات سدیم فیروز آباد در این دوره از رقابت‌ها حاضر بودند.

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

تعویق دور برگشت لیگ هندبال

در حالی که قرار بود دور برگشت، از ۳۰ آبان برگزار سازمان لیگ هندبال، با درخواست باشگاه‌های لیگ برتری هندبال زنان برای تعویق لیگ، موافقت کرد و فدراسیون هندبال اعلام کرد دور برگشت لیگ برتر هندبال بانوان از ۹ آذر در مشهد پیگیری شود.

دومین قهرمانی تیم اشتادسازه مشهد

در دیدار نهایی مسابقات لیگ هندبال، تیم اشتادسازه مشهد با برد ۲۹ بر ۲۶ مقابل شهید شاملی کازرون قهرمان لیگ شد. تیم سپاهان سوم شد و تأسیسات دریایی تهران در جایگاه چهارم ایستاد.

سقوط ذوب آهن به دسته یک

دیدار پرسپولیس بهبهان و ذوب آهن اصفهان با وجود اینکه سقوط این دو تیم به لیگ دسته یک هندبال بانوان قطعی شده بود و باید برای تعیین مقام هفتم و هشتم برگزار می‌شد به علت انصراف دو تیم برگزار نشد.

تعداد بالای ابتلای بازیکنان به کرونا

با آغاز رقابت‌های لیگ برتر هندبال بانوان تست چهار بازیکن و سه نفر از کادر تیم هندبال سپاهان مثبت شد و قبل از شروع مرحله دوم نیز تست چهار بازیکن دیگر هم مثبت شده. در ادامه تست ۵ بازیکن و سرمربی تیم ذوب آهن قبل از بازی مقابل تیم بافق مثبت شد.

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

کرونای فیروز آباد و غیبت تیم

به دنبال ابتلای ۳۵ درصد تیم فیروز آباد این تیم مجبور به عدم حضور شد. رئیس هیأت هندبال فارس در خصوص غیبت تیم هندبال زنان فیروزآباد اظهار کرد: تیم فیروز آباد مشکل مالی نداشت حتی ما هتل شرکت نفت را هم رزرو کرده بودیم و بلیت برای بازیکنان رزرو کردیم، اما بازیکنان ما در فیروز آباد رعایت نکردند و ۳۵ درصد اعضای تیم تست شان مثبت شد.

بینی شکستن در لیگ

دیدار دو تیم شهید شاملی کازرون و سنگ آهن بافق در جریان لیگ برتر هندبال زنان با نتیجه ۲۴ بر ۱۶ به سود شهید شاملی به پایان رسید. در این بازی به گفته سرمربی تیم شهید شاملی بینی دو بازیکن شکست.

خداحافظی شیدا فلاحی

شیدا فلاحی بازیکن ملی پوش هندبال ایران با قهرمانی تیمش (اشتادسازه مشهد) از بازیکنی هندبال خداحافظی کرد.

والیبال

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

انصراف باریج اسانس از حضور در لیگ

محمدرضا واعظ درباره انصراف باشگاه باریج اسانس کاشان از حضور در فصل جدید لیگ برتر والیبال بانوان گفت: تصمیم هیئت مدیره باشگاه باریج اسانس از تیرماه برای حضور در فصل جدید لیگ برتر والیبال بانوان ۹۹ ابلاغ شد و تمرینات را با حضور حدود ۱۵ بازیکن در کاشان با بهترین امکانات و زیر نظر نسرین خزانی شروع کردیم. اما غیبت در لیگ صحبت به علت مأموریت باریج اسانس در زمینه حفظ سلامت مردم است و حضور در لیگ را مغایر با این رویکرد می‌دانیم. ما قادر نیستیم سلامت بازیکنان و عوامل را به خطر بیندازیم و به همین دلیل در فصل ۹۹ والیبال زنان حضور نخواهیم داشت.

شروع لیگ

با اعلام کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون والیبال، قرار بود لیگ برتر بانوان ایران از روز اول آبان‌ماه با حضور ۸ تیم آغاز شود اما به علت شیوع کرونا برنامه مسابقات عقب افتاد و مسابقات در روزهای ۲۹ آبان‌ماه، یکم و سوم آذرماه به میزبانی تهران در سالن کمپ تیم‌های ملی والیبال بانوان واقع در مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد و مسابقات هفته نخست گروه دوم نیز روزهای ۶، ۸ و ۱۰ آذرماه در سالن ملت اصفهان پیگیری شد.
تیم‌های سایپا، ذوب‌آهن، پیکان، سرو قامتان بابل، ستارگان فارس، اکسون، شهرداری قزوین و خجسته اسلامشهر در لیگ ۹۹ حاضر بودند.

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

تغییر سیستم برگزاری لیگ برتر والیبال بانوان

مرحله سوم دور مقدماتی لیگ برتر والیبال زنان با تصمیم مسئولان این فدراسیون و درخواست تیم‌ها حذف شد. در ابتدا قرار بود مرحله مقدماتی در ۳ هفته به‌صورت متمرکز برگزار شود اما با این تصمیم، دیگر خبری از پلی‌آف و فینال نبود و مرحله نهایی لیگ برتر بانوان نیز همچون لیگ مردان پیگیری شد.

سایپا قهرمان لیگ برتر والیبال بانوان شد

سایپا با هدایت شاگردان مریم هاشمی در مسابقه فینال مقابل شهرداری قزوین سه بر صفر و با امتیازهای ۲۵ بر ۷، ۲۵ بر ۱۲ و ۲۵ بر ۱۷ به پیروزی رسید و با کسب پنجمین برد متوالی در مرحله نهایی لیگ برتر والیبال بانوان، عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد. تیم ذوب آهن نایب قهرمان لیگ برتر والیبال بانوان شد و تیم خسته پیکان در جایگاه سوم ایستاد.

ورزش معلولان

مهتاب نبوی در صدر رنکینگ جهانی پا را تکواندو

سیده مهتاب نبوی نخستین دختر پاراتکواندوکار کشور، مدال آور آسیا، با ۸۲.۵۰ امتیاز همچنان در رده نخست وزن ۵۸- کیلوگرم (K41) قرار دارد.

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

سپاهان قهرمان لیگ برتر والیبال نشسته بانوان

در آخرین روز از مرحله نهایی والیبال نشسته، تیم‌های سپاهان و ذوب آهن، دربی اصفهان را در تهران برگزار کردند، سپاهان ۳ بر ۲ پیروز این مسابقه شد و جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برد.
تیم والیبال نشسته هیئت همدان و هیئت هرمزگان به ترتیب سوم و چهارم شدند.

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

زهرا نعمتی برنده جایزه نسل جوان کمیته بین‌المللی پارالمپیک شد

در میان برگزیدگان بانوان برای روز جهانی زن در سال ۲۰۲۱ از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک، زهرا نعمتی ، ملی پوش پرافتخار کشورمان و دارنده دو نشان طلای پارالمپیک، در بخش فرد پیشگام در نسل جوان IPC و بتول مشرف جوادی نیز در بخش موسسین به عنوان نامزد معرفی شدند و در نهایت زهرا نعمتی فرد برگزیده در بخش پیشگام در نسل جوان IPC اعلام شد.

شطرنج

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

مسابقات شطرنج جوانان آسیا

در مسابقات دور مقدماتی شطرنج جوانان آسیا به صورت آنلاین و غیر متمرکز برگزار شد، مبینا علی نسب ۵ امتیاز کسب کرد و برای قرار گرفتن در سکوی سوم، یک و نیم امتیاز کمتر از نفر سوم به دست آورد و روی سکوی هشتم آسیا قرار گرفت. آناهیتا زاهدی فر و میترا اصغر زاده در این مسابقات با امتیاز مشابه ۴.۵ به ترتیب در رده‌های یازدهم و دوازدهم ایستادند.

حضور غزل حکیمی فرد شطرنج باز ایرانی با پرچم سوئیس در مسابقات

غزل حکیمی فرد که برای ادامه تحصیل به سوئیس مهاجرت کرده بود و چند سالی در تیم ملی حضور نداشت، در صفحه شخصی اینستاگرامش گفت به دلیل اینکه می‌خواهد در مسابقات شطرنج اروپایی شرکت کند مجبور بوده به عنوان ورزشکاری از اتحادیه شطرنج سوئیس در لیست مسابقات ثبت شود اما تابعیت خود را تغییر نداده است.
متن منتشر شده در صفحه شخصی غزل حکیمی فرد به شرح زیر بود:
“اینجانب غزل حکیمی‌فرد استاد بزرگ شطرنج بانوان و فارغ‌التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی در رشته مهندسی کامپیوتر می‌باشم. به مدت سه سال جهت ادامه تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک (ETH) در کشور سوئیس اقامت دارم و موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس از این دانشگاه شده‌ام و در حال حاضر به عنوان Research Assistant در این دانشگاه مشغول به کار می‌باشم.
اینجانب در طی سالیان متمادی بدون هرگونه حاشیه‌ای افتخار عضویت در تیم ملی شطرنج کشورمان در تمامی رده‌های سنی از نونهالان تا بزرگسالان را داشته‌ام و افتخاراتی در سطح آسیا و جهان برای‌کشورم کسب کرده‌ام.
متأسفانه ادامه تحصیل من در کشور سوئیس با آئین‌نامه‌های قهرمانی کشور مغایرت داشته و بازیکنانی که در خارج از کشور اقامت دارند امکان حضور در تیم ملی را ندارند. من استاد بزرگ و بازیکن حرفه‌ای شطرنج هستم و در این مدت امکان حضور در تیم ملی کشورم را نداشته‌ام. تغییر پرچم در فدراسیون جهانی شطرنج به منزله تغییر تابعیت نیست بلکه امکانی برای حضور حرفه‌ای من در مسابقات شطرنج اروپا است.
لذا اینجانب تاکید می‌کنم که تابعیت ایرانی داشته و هرگونه اظهار نظر در مورد تغییر تابعیت خویش به دلایل سیاسی و غیره را تکذیب می‌نمایم.”

بر ورزش زنان در سال ۹۹ چه‌ گذشت؟

جایزه بزرگ شطرنج سریع زنان و چهارمی سارا خادم الشریعه

سومین مرحله مسابقات شطرنج سریع جایزه بزرگ زنان که به صورت آنلاین برگزار شد و سارا خادم الشریعه با شکست در مسابقه رده بندی چهارم شد. وی در مسابقه رده بندی برابر الکساندرا کاستنیوک از روسیه نتیجه را ۷ بر ۴ واگذار کرد و بعد از ۲ پیروزی و ۲ شکست در این تورنمنت حذفی به رتبه چهارم رسید.

ایران در جایگاه سوم در رقابت‌های شطرنج دانشجویان دختر آسیا

رقابت‌های شطرنج دانشجویان دانشگاه‌های آسیا از ۲۴ آذر با همکاری فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران به صورت آنلاین پیگیری شد. وصال حامدی نیا، نیکی نادر نیا، کیانا عرب و کیمیا قاضی الشریف در این مسابقات به رقابت پرداختند. در رده بندی تیمی، مغولستان با کسب ۲۰ امتیاز قهرمان مسابقات شد، اندونزی با ۱۸ امتیاز به نایب قهرمانی رسید و تیم دختران ایران با ۱۶ امتیاز سوم شد.

سارا خادم الشریعه در رده ۱۴ رنکینگ جهانی

در رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج در ماه نوامبر ۲۰۲۰ اعلام شد سارا خادم الشریعه با ریتینگ ۲۴۹۴، به طور مشترک با حریف روسی خود در رده ۱۴ جهان قرار دارد. همچنین هویفان با ریتینگ ۲۶۵۸ همچنان در رده اول بهترین شطرنج‌بازان جهان ایستاده است.

کد خبر 483641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.