واکنش ها به امضای سند همکاری‌های ایران و چین

روز گذشته وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین سند همکاری‌های ۲۵ ساله را امضا کردند که واکنش های مقامات جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین که روز گذشته (شنبه) و همزمان با سفر وانگ یی وزیر امور خارجه چین به تهران انجام شد، در رسانه‌های مطرح کشورهای جهان بازتابی گسترده پیدا کرد و واکنش مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت که در ادامه بخشی از آنها را مرور می‌کنیم:

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در صفحه توئیتر خود با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین نوشت: از خوش‌آمدگویی به وانگ یی دوست و همتای چینی‌ام در تهران خرسندم. تبادل نظر عالی در خصوص گسترش همکاری‌های جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه در قالب مشارکت جامع راهبردی‌مان که با امضای یک نقشه راه راهبردی ۲۵ ساله به اوج رسیده است.

محمد کشاورز زاده، سفیر ایران در پکن در این خصوص نوشت: امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین ظرفیت‌های همکاری دو کشور به ویژه در حوزه‌های فناوری، صنایع، حمل و نقل و انرژی را شناسایی می‌کند. این برنامه یک افق روشنی را برای عملیاتی کردن مشارکت جامع راهبردی دو کشور ترسیم می‌کند و علیه کشور ثالثی نیست و صرفاً بر اساس منافع متقابل تدوین شده است.

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در واکنش به امضای سند ۲۵ ساله ایران و چین نوشت: نمونه‌ای از دیپلماسی موفق؛ سندی مهم برای همکاری بلند مدت در پایان یک دوره طولانی از مذاکره و کار مشترک؛ ایران می‌تواند تدوین و توافق بر چنین اسنادی را با همسایگان خود نیز در دستور کار قرار دهد. قدرت یک کشور توان حضور در ائتلاف‌ها است نه ماندن در انزواها.»

حسین امیر عبداللهیان مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: با درایت و دور اندیشی مقام معظم رهبری، در چارچوب اراده رهبران عالی دو کشور و روابط راهبردی تهران و پکن، سند چشم‌انداز جامع همکاری‌های ربع قرن ‎ایران و ‎چین، به امضای وزرای خارجه رسید. این سند چند وجهی و مهم، همزمان با پنجاهمین سالگرد روابط نوین دیپلماتیک ۲ کشور در تهران امضا شد.

چانگ هوآ سفیر چین در ایران در رشته توییتی با اشاره به انعقاد سند ۲۵ ساله ایران و چین نوشت: چین و ایران شرکای استراتژیک جامع هستند.

سفیر چین در توییتی دیگر با اشاره به گشوده شدن نمایشگاه اسناد روابط ایران و چین به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، نوشت: اسناد مربوطه شاهدی بر تاریخ مبادلات دوستانه بین چین و ایران است.

هوآ همچنین روابط دو کشور را بر پایه دوستی و همکاری توصیف کرد.

سید عباس موسوی، سفیر‬ ایران در باکو در توییتی نوشت: ‏با امضا "سند برنامه همکاری‌های جامع (۲۵ ساله) ایران و چین" که نقشه راه روابط همه جانبه دو قدرت مهم جهانی در شرق و غرب آسیاست، روابط ۵۰ ساله ایران و چین که به سطح "مشارکت جامع راهبردی" ارتقا یافته بود، وارد مرحله تازه‌ای به نفع دو کشور می‌شود.

حسین غریبی سفیر ایران در برزیل پیرامون این موضوع با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: ایران و چین سند راهبردی همکاری ۲۵ ساله را که در آن منافع طولانی مدت اقتصادی منعکس شده امضا کردند. این سند نمونه‌ای از یک تعامل سازنده برای خدمت به مردم به عنوان طرف‌های ذینفع است. سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در دوران همه‌گیری کووید -۱۹، نماد شکست اخلاقی طرفداران آن بشمار می‌رود. شراکت چین و ایران می‌تواند نظم جدید جهان را پایه گذاری کند که برای ارزش‌های شرق احترام زیادی قائل است. برخلاف معیارهای شکست خورده فعلی که به گفته «غریبی» در سال‌های اخیر بشدت پرخاشگرانه و ایدئولوژیک شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، با انتشار تصاویری از گزاره برگ در خصوص "برنامه همکاری جامع ایران و چین" که روز گذشته به امضا وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین رسید، اظهار کرد: مشارکت جامع راهبردی ایران و ‎چین از امروز وارد مرحله جدیدی شد.

رضا زبیب مدیر کل شرق وزارت امور خارجه در یک رشته توییت با عنوان‏ «‎برنامه همکاری جامع با چین چه چیزی نیست!؟» به یک سری سوالات و ابهامات در مورد سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین پاسخ گفت. متن این رشته توییت به شرح زیر است:

«‏‎برنامه همکاری جامع با چین چه چیزی نیست!؟

ابعادی از این برنامه توسط وزارت خارجه و کارشناسان توضیح داده شده یا می‌شود. اما پرسش‌ها و نگرانی‌ها چیست؟

۱- امتیاز مشخص و احیاناً بزرگی واگذار شده؟
۲- تجربه سریلانکا و … تکرار می‌شود؟
۳- چرا متن منتشر نمی‌شود؟

‏دو سوال اول، با ذهنیت و برداشت "قرارداد" از این سند مطرح می‌شود. اما اصولاً این سند، ماهیت و حتی شکل قرارداد / موافقتنامه ندارد بلکه صرفاً یک نقشه راه و چارچوب روابط بلندمدت است. آنچه اکنون به صورت غیر مدون بین دو کشور وجود دارد، با یک افق بلندمدت تثبیت و تقویت شده است.

همکاری‌ها کشورها به ۲ شکل آغاز و گسترش می‌یابد :۱) توافق کلان سیاسی می‌کنند تا حوزه‌های ممکن برای همکاری اجرایی را پیدا کنند ۲) برای دستیابی به توافق اجرایی مهم، به دنبال وجود بستر سیاسی می‌گردند. این سند، هر ۲ کار را کرده: اراده سیاسی را به نمایش گذاشته و حوزه‌های همکاری را هم مشخص کرده.

‏بنا بر این، اصولاً امتیازی مبادله نشده و لذا جای نگرانی از ناحیه آنچه غربی‌ها "تله بدهکاری" می‌گویند، و سریلانکا را مثال می‌زنند، وجود ندارد. آنچه پایه شکل‌گیری این سند بوده، مواضع همسوی ۲ کشور در سطح بین‌المللی و منافع متقابل از همکاری اقتصادی است. چنین سندی سود اجرایی و عینی دارد؟

‏سود فوری چنین سندی، تنوع بخشی به گزینه‌های ملی-بین‌المللی‌ و سپس، تبدیل به قراردادهای اجرایی است. ظرفیت چنین سندی، امضای ده‌ها و بلکه صدها قرارداد است.

چرا منتشر نمی‌شود؟ انتشار موافقتنامه ها، الزامی قانونی دارد، اما انتشار اسناد غیر تعهدآور چندان متداول نیست. تحریم هم مانع دوچندان است.»

کد خبر 483526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.