تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی؛ پیشنهادی برای انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰

یک اقتصاددان گفت: لازم است آن چارچوب ضد تولید و خام فروشی که قبل از انقلاب، آمریکایی‌ها طراحی کرده بودند از بین برود و برای این مهم به انقلابی در عرصه اقتصاد نیاز است.

حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توئیت آزادی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی پیشنهادی است به دولت برای انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰؛ به این دلیل که اگر خواهان حل مشکلات اقتصادی کشور تحقق جهش تولید باشیم احتیاج به انقلاب اقتصادی است که در دوره ۴۲ ساله پس از انقلاب به آن توجهی نشده است.

وی افزود: چرا که در این سال‌ها در چارچوب نظامات قبل از انقلاب حرکت کرده‌ایم و اکنون لازم است آن چارچوب ضد تولید و خام فروشی که از انقلاب، آمریکایی‌ها طراحی کرده بودند از بین برود و برای این مهم به انقلابی در عرصه اقتصاد نیاز است.

این اقتصاددان ادامه داد: باید انقلابی در بخش‌های مختلف چون بانکداری، خدمات، نفت، کشاورزی و غیره اتفاق بیافتد که یکی از اجزای آن آزادسازی کاربری زمین‌های کشاورزی است؛ به این معنا که کشاورزان اجازه تغییر کاربری داشته باشند و بتوانند زمین‌های کشاورزی خود را برای دامداری، فعالیت صنعتی و ساخت و ساز و غیره نیز استفاده کنند؛ اقدامی که می‌تواند جهش تولید را به دنبال داشته باشد البته گرچه پیشنهاد عجیبی به نظر می‌رسد.

عبدالملکی تاکید کرد: چنین اظهاراتی در حد پیشنهاد و طرح موضوع است و با قوانین فعلی مجوز چنین اقدامی وجود ندارد؛ چه بسا اجرای آن به قانون‌گذاری و لایحه‌ای از سوی دولت نیازمند است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: قطعاً در این مسیر مخالفان زیادی هم وجود دارد زیرا دلیل این افراد آن است که با چنین مجوزی اراضی کشاورزی از بین می‌رود؛ چون منافع ویلا سازی و ساخت و ساز زیاد است و این موضوع باعث می‌شود که به تدریج زمین‌های کشاورزی نابود شوند.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد آن است که بازار مسکن و ساخت و ساز کشور ظرفیت بیش از یک درصد از این اراضی را ندارد؛ به این دلیل که در کل دارای ۲۳ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور هستیم و با فرض بدترین حالت که کل یک درصد از زمین‌های کشاورزی ساخت و ساز شود، سرمایه بسیار بالایی را می‌طلبد که هرگز امکان چنین سرمایه‌ای در حوزه ساخت‌وساز کشور وجود ندارد.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: اگر فرض کنیم در این یک درصد اشاره شده ساخت و سازی هم انجام گیرد، این اقدام عملاً در طول ۵ سال، باعث افزایش تولید خواهد شد؛ این گونه که با تفکیک این میزان زمین، حدود ۱۰ میلیون واحد ۱۰۰ متری ساخته می‌شود که به افزایش تولید ناخالص داخلی معادل با ۵۵ درصد تولید ناخالص در ایران می‌انجامد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: این میزان از ساخت و ساز به طور مستقیم و غیرمستقیم ۲۴ میلیون فرصت شغلی را در طی ۵ سال ایجاد می‌کند؛ به این ترتیب اثر فوق‌العاده‌ای هم بر رفع بیکاری خواهد داشت.

وی افزود: از طرفی کشاورز با فروش زمین خود شاید درصدی از زمین کشاورزی‌اش کم شود اما سرمایه‌ای به او تزریق می‌شود که می‌تواند بخشی از آن را خرج ۹۹ درصد باقی‌مانده زمین‌های کشاورزی خود کند که در نهایت به افزایش بهره‌وری کشاورزی منجر خواهد شد. به‌طوری‌که در طول ۵ سال، ۵۰ درصد میزان تولید کشاورزی بالا می‌رود.

این اقتصاددان اظهار کرد: اگر دولت فقط ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را از این طریق، دریافت کند، نقدینگی قابل توجهی را به دست خواهد آورد که ۶ برابر بودجه بخش کشاورزی خواهد بود و می‌تواند آن درآمد را در بخش کشاورزی هزینه کند. از این رو دولت نیز می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد.

عبدالملکی گفت: با این اوصاف شاید با اجرای این طرح، یک درصد از زمین‌های کشاورزی کاسته شود اما پیامدهای مثبتی چون رشد نرخ اقتصادی، اشتغال‌زایی و رونق بخش کشاورزی را در پی خواهد داشت.

کد خبر 483491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    8 1
    عالی بود لطفا پیگیری شود چون خانه دار شدنه مردم هم آسان تر میشود
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
    6 1
    اگر عملی شود ، بسیاری از مردم از مستأجری خلاص میشوند ، خیلی از اراضی اصلا قابلیت کشت ندارند و چسباندن نام کشاورزی به آن ستم به مالک است
  • یک کشاورز مستاجر IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    5 0
    باعرض سلام واقعا چقدرخوب میشداین اتفاق می افتاد البته یک پیسنهادداشتم،که کشاورزی که خانه نداردبجای اینکه کل زمین رابه کسی بفروشدکه خریدارقصدش ازخرید خشکاندن زمین وتبدیل غیرقانونی ان به مسکونی وازبین بردن کشاورزی بشود_بیایندویک درصدی نسبت به زمین شخص رااجازه ساخت بدهند که هم کشاورزی ازبین نرود وهم صاحب زمین صاحبخانه شود،باتشکر
  • وظیفه IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    12 0
    طرح خوبی هستش ،چون اکثر زمینها شور هستش و غیر قابل کشت وان را جز زمین کشاورزی میدانند ایده خوبی هستش اگر بزارند