ساعت زمین؛ فرصتی برای تماشای زیبایی های آسمان

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: پویش ساعت زمین علاوه بر اینکه گوشزدی به انسان‌ها برای کاهش مصرف انرژی است، فرصت مناسبی برای رصد اجرام آسمانی و تماشای زیبایی های آسمان محسوب می‌شود.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های علم نجوم و ستاره شناسی، وجود آلودگی نوری است که به دلیل استفاده نامناسب از نورهای مصنوعی در طبیعت و محیط زیست ایجاد می‌شود و به نوعی هدر رفت نور در طبیعت محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر اینکه آلودگی نوری به صورت مستقیم بر محیط زیست و به خصوص جانداران تأثیرات منفی دارد و موجب بروز اختلال‌هایی در زندگی زیستی آنها می‌شود، اثر قابل توجهی نیز بر زیبایی آسمان شب دارد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: آلودگی نوری در پس زمینه تاریک آسمان، نور مزاحم ایجاد کرده و بر بینایی چشم انسان نیز تأثیرات منفی می‌گذارد و موجب کوچک شدن کوتاه مدت مردمک و تأثیر منفی بر سلول‌های گیرنده نوری چشم می‌شود.

ساعت زمین؛ فرصتی برای تماشای زیبایی های آسمان

رصد اجرام آسمانی در رویداد جهانی ساعت زمین

بارونی ادامه داد: مجموع این عوامل موجب شده تا انسانی که تحت تأثیر آلودگی نوری قرار می‌گیرد، نتواند آنچه را که در آسمان تاریک وجود دارد به خوبی مشاهده کند. انبوه ستاره‌های مختلف، نوار کهکشان راه شیری و اجرام کم نوری که در آسمان تاریک و بسیار زیبا قرار دارد، تحت تأثیر آلودگی نوری و تأثیرات آن از چشم انسان پوشیده می‌شود.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: همه ما شاید حداقل یک بار آسمان تاریک را تصور کرده یا آن را در مستندهای مختلف دیده باشیم حتی چنانچه برق قسمتی از شهر برای مدتی قطع شود، چشم ما به تاریکی عادت می‌کند و می‌توانیم به تفاوت آسمان تاریک، با آسمانی که هرشب تحت تأثیر آلودگی نوری قرار دارد، پی ببریم.

بارونی با تاکید بر اینکه پویش ساعت زمین از منظر نجومی بسیار حائز اهمیت است، گفت: با استفاده مناسب از نورهای مصنوعی علاوه بر اینکه زندگی توأم با رفاه و آرامش خود را تضمین می‌کنیم اثرات مخرب زیست محیطی این نورها را کاهش می‌دهیم، آسمان مناسبی نیز برای رصد اجرام آسمانی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: افزایش نورهای مصنوعی، نه تنها موجب شده مردم شهرها نتوانند زیبایی آسمان را ببینند، بلکه تأثیر بسیار گسترده‌ای نیز بر رصد آسمان شب در چند صد کیلومتری شهرها داشته است و حتی با چند صد کیلومتر فاصله گرفتن از شهرها نیز اثرات آلودگی نوری بر آسمان شب مشهود است.

ساعت زمین؛ فرصتی برای تماشای زیبایی های آسمان

آلودگی نوری مناطق مناسب رصد را کوچک‌تر می‌کند

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: آلودگی نوری تأثیر زیادی بر فعالیت‌های حرفه‌ای رصدگران داشته است و مناطق مختلفی از دنیا و به خصوص ایران را تحت تأثیر قرار داده است پیشروی آلودگی نوری مناطق تاریک و مناسب رصد را کوچک و کوچک‌تر می‌کند. رصدگاه‌های زیادی به واسطه این آلودگی از بین رفته یا در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. این پدیده فعالیت‌های اصلی و حرفه‌ای رصدی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: به همین منظور بعضی کشورها به فکر تدارک پارک‌هایی طبیعی با آسمان تاریک برای مباحث نجومی حرفه‌ای و آماتوری و مباحث رصدی هستند. در بسیاری از کشورهای دنیا پارک‌های آسمان تاریک ایجاد شده است تا به نوعی با جدا کردن بخش‌هایی از محیط زیست که خالی از نورهای نامناسب است، آسمان تاریک را در بعضی مناطق حفظ کند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: با استفاده مناسب از نورهای مصنوعی و بهینه کردن سیسستم‌های روشنایی، می‌توان آلودگی نوری را کاهش داد. در این راستا باید در فضاهایی که ضرورت دارد، به اندازه نیاز نور ایجاد کنیم تا علاوه بر استفاده از نعمت برق و روشنایی، اثرات آلودگی نوری را نیز کاهش دهیم.

بارونی تاکید کرد: پویش ساعت زمین علاوه بر اینکه گوشزدی به انسان‌ها برای کاهش مصرف انرژی است، به صورت مستقیم و با خاموش شدن لامپ‌ها، اثر خود را بر آسمان شب نشان می‌دهد تا مردم با تاریکی آسمان و رصد آسمان در شب، بیشتر آشنا شوند.

کد خبر 483409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.