بر ورزش زنان در سال ۹۹  چه‌ گذشت؟

سال گذشته با توجه به همه گیری ویروس کرونا، شرایط برای برگزاری لیگ های ورزشی مخلتف بخصوص بانوان سخت بود و اتفاقات مهم زیادی در دنیای ورزش زنان رخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و درگیری تمام کشورها با شیوع این ویروس سال سختی از نظر بهداشتی و اقتصادی بود، لیگ‌های ورزشی در تمام دنیا تحت تأثیر تبعات شیوع این بیماری قرار گرفتند و با مشکلات زیادی مواجه شدند. ورزش ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود البته که ورزش زنان و لیگ‌های بانوان لطمه‌های مهلک تری دید.

سال ۹۹ با چند لیگ ناتمام از سال ۹۸ آغاز شد اما به دلیل شرایط نامساعد، پرونده این لیگ‌ها ناتمام بسته شد. در نیمه ابتدایی سال، ورزش زنان و لیگ‌های بانوان به دلیل شرایط موجود عملاً خوابیده بود تا اینکه در نیمه دوم سال با وجود مشکلات زیادی که وجود داشت لیگ‌ها کم‌کم شروع به فعالت کردند. در لیگ‌های مختلف زنان بودند تیم‌هایی که به دلیل ابتلای بازیکنان به کرونا با مشکل مواجه شدند اما در انتها لیگ‌ها با سلامتی بازیکنان به انتها رسید.

در سال گذشته شاهد اتفاقات شیرینی همچون پخش زنده مسابقات لیگ بسکتبال بانوان به صورت مجازی و چند مسابقه از لیگ‌های دیگر بودیم اما اتفاقاتی همچون حذف از رنکینگ جهانی یا سقوط به پله‌های پایین رنکینگ جهانی تیم‌های ملی و خداحافظی بازیکنان بزرگ از ورزش حرفه‌ای، سال تلخی را برای ورزش زنان ایران رقم زد.

در ادامه به تفصیل اتفاقات مهم هر رشته‌ی ورزشی زنان را در سالی که گذشت بررسی می‌کنیم.

بر ورزش زنان در سال ۹۹  چه‌ گذشت؟

فوتبال:
شروع لیگ برتر فوتبال زنان

۷ لیگ برتر فوتبال بانوان از ۷ آذر در دو گروه آغاز شد. تیم‌های شهرداری بم کرمان، سپاهان اصفهان، هیأت فوتبال البرز، ذوب آهن اصفهان، همیاری آذربایجان غربی، نماینده خوزستان گروه اول و تیم‌های وچان کردستان، شهرداری سیرجان، ملوان بندرانزلی، پالایش گاز ایلام، زاگرس شیراز و نماینده بوشهر گروه دوم را تشکیل داده بودند. تیم‌های شهرداری بم کرمان و وچان کردستان که در فصل ۹۸ به قهرمانی و نایب قهرمانی لیگ رسیدند به عنوان سرگروه این دو گروه انتخاب شدند.

سهمیه سوزی استان خوزستان در لیگ برتر فوتبال زنان

باشگاه آویسا خوزستان در مردادماه سال ۹۸ توانست با قهرمانی در لیگ دسته یک فوتبال بانوان، اجازه حضور در لیگ برتر زنان را به دست آورد و در سال ۹۸ رقابت‌های لیگ برتر تیم‌داری کرد.

این باشگاه خصوصی است و با شیوع کرونا متحمل ضررهای مالی شد، برای یک فصل امتیاز خود را به اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان واگذار کرد تا امتیاز حضور در لیگ برتر فوتبال زنان با تصمیم اداره‌کل در اختیار یکی از تیم‌های خوزستانی قرار گیرد و سهمیه لیگ برتری استان خوزستان حفظ شود.

در ادامه اداره کل ورزش و جوانان با یک مربی صحبت کرد و حتی بازیکنان بومی و غیر بومی مورد نظر مربی را جذب کرد اما در تماسی از سمت این سازمان، اعلام شد که پول و بودجه لازم وجود ندارد و تیم‌داری خوزستان در لیگ برتر فوتبال زنان منتفی است.

بر ورزش زنان در سال ۹۹  چه‌ گذشت؟

خداحافظی کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان از فوتبال ملی

سارا قمی، کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان ایران که نقش کلیدی در پیروزهای تیم ملی در مسابقات مختلف داشت با انتشار پستی در اینستاگرام خود از فوتبال ملی خداحافظی کرد. قمی ۱۳ سال پیراهن تیم ملی فوتبال زنان ایران را به تن کرد و ۵۳ بازی رسمی و دوستانه انجام داد و توانست ۲۱ گل به ثمر برساند.

قمی در خصوص خداحافظی از سطح ملی، گفت: این تصمیم را در بازی‌های مقدماتی انتخابی المپیک گرفتم و می‌خواستم خداحافظی کنم اما مربی‌ام با من صحبت کرد و به دلایلی ماندم و اکنون خداحافظی می‌کنم. حدود دو سال است که می‌خواهم از فوتبال خداحافظی کنم، تصمیم من برای تیم ملی جدی بود اما خانم کتایون خسرویار، مریم جهان نجاتی و شهرزاد نصیری مجابم کردند در تیم ملی بازی کنم اما بعد از مرحله دوم انتخابی المپیک و بازگشت از قطر می‌خواستم، خداحافظی کنم.

خروج تیم ملی فوتبال زنان ایران از رنکینگ فیفا

فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) رده‌بندی تیم‌های فوتبال زنان را اعلام کرده است که بر اساس آن تیم ملی زنان ایران هیچ جایگاهی ندارد و برای دومین بار از رنکینگ خارج شده است.

این رده‌بندی بر اساس رویدادها و تورنمنت‌هایی بود که در ماه‌های مختلف برگزار شد و تیم‌های ملی کشورهای مختلف در آنها حضور داشتند اما تیم ملی زنان ایران پس از بازگشت از مرحله دوم انتخابی المپیک در فروردین ۹۸، به طور کامل تعطیل شد. در این رده‌بندی تیم ملی آمریکا در جایگاه نخست قرار داشت و آلمان و فرانسه نیز در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

دومین قهرمانی شهرداری سیرجان در لیگ برتر

پس از به اتمام رسیدن دور اول این رقابت‌ها تیم‌های شهرداری بم و سپاهان از گروه الف، شهرداری سیرجان و وچان کردستان از گروه به مرحله بعدی لیگ رسیدند و به شکل یک لیگ چهار تیمی باهم رقابت کردند.

در انتها تیم شهرداری سیرجان قهرمانی لیگ برتر فوتبال بانوان را به دست آورد و برای دومین بار جام را به سیرجان برد. تیم شهرداری سیرجان دوم و سپاهان سوم شدند.

بر ورزش زنان در سال ۹۹  چه‌ گذشت؟

شهره موسوی رئیس فوتبال بانوان ایران شد

در ۲۷ بهمن ماه، پس از مشخص شدن ریاست فدراسیون فوتبال و رسیدن شهاب‌الدین عزیزی خادم به صندلی ریاست فدراسیون، شهره موسوی با اکثریت آرا به نایب رئیسی بانوان دست یافت.

موسوی مدیرعامل باشگاه بادران است و توانست ۷۰ رأی از ۸۷ رأی مجمع را به نام خود ثبت کند و جایگزین لیلا صوفی زاده شود.

فوتسال:

شروع لیگ برتر فوتسال

مراسم قرعه کشی رقابت‌های لیگ برتر فوتسال بانوان فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با حضور آرش جابری، شهرزاد نصیری، نادره درودیان و نمایندگان باشگاههای لیگ برتر فوتسال بانوان در ۶ دی ماه در سالن اجتماعات روابط عمومی فدراسیون برگزار شد. این رقابت‌ها در دو گروه ۷ تیمی به صورت رفت و برگشت از ۲۶ دی‌ماه برگزار شد.

تهران، ملی حفاری ایران، نامی نو، تیم‌های دختران کویر کرمان، پویندگان فجر شیراز، شهروند ساری و هیأت فوتبال رودان در گروه اول و تیم‌های مس رفسنجان، هیأت فوتبال خراسان رضوی، پالایش نفت آبادان، رهیاب تهران، پارس آرا شیراز، هیأت فوتبال اصفهان و کیمیای اسفراین در گروه دوم قرار گرفتند.

بر ورزش زنان در سال ۹۹  چه‌ گذشت؟

مادری در بین دو نیمه مسابقه فوتسال

در هفته اول لیگ برتر فوتسال بانوان، تیم هیأت فوتبال خراسان رضوی در سالن شهید بهشتی مشهد ۱۰ بر ۳ برابر تیم کیمیای اسفراین به پیروزی رسید.

در بین دو نیمه این راحله محمدی دروازه‌بان ذخیره تیم کیمیای اسفراین روی سکوها رفت و دخترش را در آغوش گرفت تا به دخترش شیر دهد. موسوی نشان داد که بین مسئولیت‌های خانوادگی و ورزش مانعی نیست و می‌توان هم یک ورزشکار حرفه‌ای بود هم یک مادر مسئولیت پذیر.

لژیونر شدن اعظم آخوندی

اعظم آخوندی، دروازه‌بان تیم فوتسال سایپا و بازیکن سابق تیم پالایش نفت آبادان به تیم فوتسال بانوان الزورا عراق پیوست. آخوندی در فصل ۹۸ با تیم سایپای تهران در لیگ برتر فوتسال زنان حضور داشت و همراه با تیم سایپا به نایب قهرمانی لیگ رسید. لازم به ذکر است نسیمه غلامی و فرشته کریمی نیز در لیگ کویت بازی می‌کنند.

بسکتبال:

بر ورزش زنان در سال ۹۹  چه‌ گذشت؟

خداحافظی سعیده علی از بسکتبال

سعیده علی چهره برجسته بسکتبال ایران و کاپیتان تیم ملی در ۱۷ مهر با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از دنیای بسکتبال خداحافظی کرد. سعیده علی متولد گنبد کاووس در استان گلستان است و ورزش حرفه‌ای خود را از تیم (الکترو رضا) در گنبد شروع کرد، در ادامه به تیم شهرداری گرگان رفت و سپس در قزوین، گاز تهران و گروه بهمن بازی کرد. وی سال ۹۸ همراه با تیم گروه بهمن قهرمان لیگ برتر بسکتبال زنانرا به دست آورد. سعیده علی از بازیکنان وفادار تیم گروه بهمن در سال‌های اخیر در لیگ برتر بود. وی در تیمش فراتر از یک بازیکن به عنوان یک رهبر اثربخش و تعیین کننده شناخته می‌شد.

سعیده علی از زمان به رسمیت شناخته شدن حجاب زنان بسکتبالیست در میادین بین‌المللی، در تیم ملی بسکتبال ۳ نفره ایران افتخار کسب کرد و در مسابقات غرب آسیا نیز یکی از چهره‌های شاخص بود.

تعویق شروع لیگ برتر بسکتبال زنان

قرار بود لیگ برتر بسکتبال زنان در دو گروه و از ابتدای آبان ماه به صورت متمرکز به میزبانی تهران و در سالن‌های بسکتبال آزادی و دانشگاه آزاد حکیمیه برگزار شود اما به دلیل ممنوعیت رفت و آمد و ترددهای بین شهری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت، فدراسیون بسکتبال شروع این مسابقات به ۱۵ آبان ماه موکول کرد.

تیم‌های گروه بهمن تهران، نامی نو اصفهان، ستاد شرکت ملی گاز تهران، مهرام تهران، پاز تهران، سینام مشهد، نارسینا تهران در گروه اول و تیم‌های بانوان شهر گرگان، پالایش نفت آبادان، مولتی کافه مشهد، شورا و شهرداری قزوین، سپهرداد تهران، کنکودر گروه دوم قرار داشتند.


بر ورزش زنان در سال ۹۹  چه‌ گذشت؟

قهرمانی دختران بهمن

تیم بهمن با هدایت فریناز طایرپور با واگذاری یک بازی به تیم مهرام با هدایت نیکا بیک لیک لی و دو پیروزی مقابل این تیم به قهرمانی لیگ برتر بسکتبال زنان رسید و برای دومین بار پیاپی جام را بالای سر برد.
تیم نارسینا با پیروزی بر پالایش نفت آبادان مقام سوم لیگ ۹۹ را از آن خود کرد همچنین تیم گاز با دو شکست و کسب یک امتیاز به لیگ دسته یک سقوط کرد و تیم‌های مولتی کافه مشهد و سینام مشهد به ترتیب با چهار و سه امتیاز در لیگ برتر ماندنی شدند.

پخش زنده مسابقات لیگ برتر بسکتبال زنان

پخش زنده اینترنتی مسابقات لیگ با تصویربرداری حرفه‌ای با چند دوربین و همراه گزارش هاله یارمحمدی و فاطمه میعادفر رخدادی قابل توجه و افتخارآمیز برای فدراسیون بسکتبال بود. با وجود یک سری مسائل و سختی‌هایی که برای پخش زنده مسابقات وجود داشت، فدراسیون بسکتبال تمام قد پای پخش مسابقات بانوان ایستاد و حقوق دختران بسکتبالیست را حفظ کرد.

حضور گسترده بازیکنان خارجی در لیگ برتر بسکتبال

حضور بازیکنان خارجی در لیگ بسکتبال ۹۹ نسبت به سال‌های قبل رشد چشم گیری داشت. لیگ بسکتبال زنان هرگز تا این حد بازیکن خارجی نداشت و به اعتقاد جامعه بسکتبال این حضور، به کیفیت لیگ کمک کرد.

با حضور تیلر دیر، آنا بهشتیان، سوشا آفاناسیه وا، الکساندرا بگنیسیچ، شوماری هریس، ایجه ئوما آجمبا، هادلی جوی و ماریا آوجی همچنین کاترینا چاتزیداکی رقابت‌ها در لیگ داغ‌تر شد و حضور آنان لیگ ۹۹ را جذاب کرد.

بر ورزش زنان در سال ۹۹  چه‌ گذشت؟

هشت پله سقوط تیم ملی بسکتبال ایران در رنکینگ جهانی

در سال ۹۹ فدراسیون جهانی بسکتبال، رنکینگ تیم‌های بسکتبال زنان را اعلام کرده که بر اساس آن تیم ملی ایران در جایگاه ۸۱ جهان قرار گرفته است. تیم ملی بسکتبال زنان ایران نسبت به رنکینگ قبلی خود هشت پله سقوط داشت و با ۷۶.۲ امتیاز در جایگاه پایین‌تری قرار گرفت. تیم ایران در آسیا در جایگاه ۱۴ قرار دارد. در این رده‌بندی آمریکا، استرالیا، اسپانیا، کانادا، فرانسه، بلژیک، ترکیه، صربستان، چین و ژاپن در جایگاه اول تا دهم جهان قرار گرفته‌اند.

کد خبر 483319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.