گشتی در روستای چشمه‌های جوشان

طبیعت را هنرمند بی نظیری ترسیم کرده است. کوه‌های برافراشته، دشت‌های گلگون و چشمه‌های جوشان همه آثار دل انگیز و با شکوه این هنرمند است که با خلاقیت تمام خلق شده اند. روستای اورازان از این نظر، در ردیف آثار هنری زیبا قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دلیل وجود چشمه‌های جوشان نامش را اورازان یا آب ریزان گذاشته‌اند. اورازان روستایی کوهستانی است که در قسمت شرقی کوهپایه‌های طالقان قرار گرفته و مناظری زیبا و چشم‌نواز دارد. با فرا رسیدن فصل بهار رویش لاله‌های وحشی در دامنه کوه‌های اطراف این روستا آغاز می‌شود و فضایی هنری به آن می‌بخشد.

در ورودی این روستا تپه‌ای وجود دارد که قدمت آن را چهار هزار سال تخمین زده‌اند و در مرکز آن چشمه‌ای دیده می‌شود که حتی در زمان خشکسالی نیز پرآب مانده است و به همین دلیل مردم این روستا احترام خاصی برای آن قائل هستند. آبشار اورازان از دیگر چشم اندازهای دل انگیز این منطقه است که تا کنون علاقمندان بسیاری را به خود جذب کرده است.

دور شدن از فضای غبار آلود شهری و پناه بردن به طبیعت، یکی از مهم‌ترین علل سفر به مناطق بومی و روستایی است، اما فارغ از جاذبه‌های طبیعی و بصری، گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی یک منطقه نیز در جذب گردشگر مؤثر هستند. اورازان از این نظر نیز یک مقصد گردشگری مهم به شمار می‌رود. چراکه محل تولد جلال آل احمد است.

گشتی در روستای چشمه‌های جوشان

آل احمد یکی از نویسندگان شاخص زبان فارسی و پسر عموی آیت الله طالقانی است. او علاوه بر ترجمه در چند حوزه دیگر از جمله ژورنال نویسی و تک نگاری نیز فعالیت داشته است. کتاب "اورازان" یکی از تک نگاری‌های این نویسنده است که در آن از موقعیت جغرافیایی، وضع عمومی، مسائل مذهبی، آب و آبیاری، تشریفات، مرگ و میر، غذا و لباس اهالی، مراسم عروسی، تشکیلات اجتماعی، فرهنگ، لالایی، بازی و قصه‌های محلی اورازان سخن گفته است.

زبان مردم این روستا فارسی و لهجه آنها تاتی است. آل احمد در بخش نهم و دهم این کتاب که می‌توان آن را یک سفرنامه کوتاه با نثری سلیس و روان محسوب کرد، برخی از اصطلاحات و مَثَل های مردم این روستا را معرفی کرده است. خانه این نویسنده که از قدمتی صد ساله برخوردار است در این روستا قرار دارد.

اورازان علاوه بر دارا بودن هوای مطلوب یکی از زیباترین و پرآب‌ترین مناطق شهرستان طالقان محسوب می‌شود. همین پرآبی منجر به ایجاد باغ‌های گسترده گردو در این منطقه شده است. همچنین به دلیل کوهستانی بودن منطقه این روستا می‌توان پوشش گیاهی متنوعی از جمله زرشک کوهی، ریواس، تره کوهی، کاسنی و گیاه آویشن را در آن یافت.

علاوه بر این وجود آرامگاه سیدعلاء الدین و سید شرف الدین، نوادگان امام محمد باقر (ع) فضایی فرهنگی و معنوی در این روستا ایجاد کرده و باعث شده است که عده‌ای برای زیارت مقبره این دو امامزاده به اورازان سفر کنند. قدمت بنای زیارتگاه‌های آن نیز به اواخر دوره صفویه و اوایل زندیه بازمی‌گردد.

گفته می‌شود که دین مردم طالقان تا حدود قرن سوم هجری زرتشتی بوده است. با ظهور اسلام و روی آوردن مردم مناطق اطراف به مذهب شافعی و مالکی مذاهب جدید در میان آنها رونق پیدا کرد. به دلیل اینکه سادات طالقان پیرو زید بن علی بن حسین ابن علی بودند، برای مدتی آئین زیدیه رواج پیدا کرد که با روی کار آمدن صفویه از گسترش و نفوذ آن کاسته شد و مذهب اثنی‌عشری رواج پیدا کرد. اورازان نیز به عنوان یکی از روستاهای طالقان از این سیر تحولات آئینی به دور نبوده است. ۴۵ نویسنده و کاتب قرآن از این روستا سر برآورده‌اند و گفته شده که بسیاری از اهالی این روستا سید هستند.

بی شک اورازان که اکنون نامش در فهرست آثار ملی قرار دارد، به دلیل برخورداری از ویژگی‌های محیطی و فرهنگی خاصی، علاوه بر علاقمندان به فضاهای بکر طبیعی، دوستداران فرهنگ را نیز به سوی خود می‌خواند.

کد خبر 483174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.