۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
مدیون «عباس کیارستمی» هستم

همایون ارشادی با بیان این‌که وارد شدنش به سینما شدم را مدیون عباس کیارستمی است، گفت: خیلی از کارهایی را که در سینما پذیرفتم به خاطر رفاقت بوده است و اگر می‌خواستم از روی حرفه‌گری انتخاب کنم شاید در برخی ها بازی نمی‌کردم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، همایون ارشادی با بیان اینکه از کودکی با سینما آشنا بوده است، گفت: در کودکی آبادان زندگی می‌کردم، همان‌طور که می‌دانید شرکت نفت آبادان در آن سال‌ها سینمایی داشت که از مجهزترین سینماهای ایران بود و بیشتر در آن فیلم‌های مصری نمایش داده می‌شد، اما یک شانس هم داشتیم که به خاطر سینما تاج آبادان فیلم‌هایی به زبان اصلی هم نمایش داده می‌شد و با توجه به اینکه در آن زمان تفریح زیادی نداشتیم بیشتر به سینما می‌رفتیم، یادم می‌آید که جمعه صبح‌ها هر هفته برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌رفتیم بدین ترتیب از کودکی با سینما آشنا بودم.

وی ادامه داد: اوج آشنایی من با سینما در دوران دانشجویی‌ام در ایتالیا اتفاق افتاد در زمان انقلاب فرهنگی فرانسه که فیلم‌ها بیشتر فرهنگی- سیاسی بود و ما اغلب هفته‌ای سه یا چهار بار برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌رفتیم و حُسن سینمارفتن ما در آن زمان‌ها این بود که بعد از سینما درباره فیلم‌ها بحث می‌کردیم.

ارشادی در پاسخ به سوال زنده یاد زاون قوکاسیان مبنی بر اینکه شنیده شده اولین بار در سینما با فیلم تهمینه میلانی ایفای نقش داشتید، افزود: با محمد نیک بین در خیابان گرگان همسایه بود و اتفاقی در آمریکا هم دیگر را دیدیم و یک روز باهم با یک پرواز به ایران برگشتیم و زمانی که محمد نیک بین با تهمینه میلانی ازدواج کردند من یکی از شاهدان ازدواج آنها بودم، بعد از چندماه یک روز خانم میلانی به من زنگ زد و گفت یک فیلم دارم به نام «کاکادو» برای بازی می‌آیی من هم رفتم و درآن فیلم با محمد نیک بین همبازی شدیم.

بسیاری از نقش‌ها را به خاطر رفاقت پذیرفتم

وی درباره همکاری‌اش با زنده یاد «‌عباس کیارستمی» نیزاضافه کرد: وارد شدنم به سینما شدم را مدیون عباس کیارستمی هستم و ماندن من در سینما درواقع با فیلم ایشان بود. خیلی‌ها با فیلم‌های ایشان وارد سینما شدند اما کارشان را ادامه ندادند و همان یک نقش را ایفا کردند.

ارشادی خاطرنشان کرد: خیلی از کارهایی را که در سینما پذیرفتم به خاطر رفاقت بوده است و اگر می‌خواستم از روی حرفه‌گری انتخاب کنم شاید در برخی‌ها بازی نمی‌کردم.

پرویز پرستویی از بهترین بازیگران سینما است

وی با بیان اینکه بازیگر کسی است که بتواند همه نقش‌ها را ارائه دهد، گفت: از نظر من بازیگری یک علم است. در مورد نقش‌هایی که ایفا می‌کنم ابتدا به این موضوع فکر می‌کنم که آن نقش باید در وجودم باشد تا بتوانم آن را اجرا کنم، درغیر این صورت از عهده آن بر نمی‌آیم، به عنوان مثال اگر به من می‌گفتند باید نقش یک آدمکش را بازی کنی من قطعاً نمی‌توانستم و به نظر من پرویز پرستویی یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است زیرا از عهده همه نقش‌ها به خوبی برمی‌آید.

ارشادی با اشاره به اینکه کارش را در سینما به شکل حرفه‌ای با فیلم «طعم گیلاس» شروع کرده است، تصریح کرد: در ابتدا انتظار نداشتم در سینما باقی بمانم همانطور که می‌دانید در فیلم‌های آقای کیارستمی اغلب نابازیگرها ایفای نقش می‌کردند و آنها معمولاً همان یک بازی را داشتند و دیگر ادامه نمی‌داند، به همین دلیل من هم تصور می‌کردم با همان یک فیلم حضورم در سینما تمام می‌شود، اما بعد از آن ادامه‌دار شد در فیلم‌های عشق گمشده، درخت گلابی و … نیز حضور داشتم.

وی ادامه داد: در ابتدا نقش‌ها کمی کلیشه‌ای بود و بیشتر نقش یک روشنفکر یا مهندس را به من می‌دادند و بعدها نقش‌های دیگری هم پیشنهاد شد، من از آن دسته بازیگرهایی بودم که برایم خیلی مهم نبود که کارگردان بعدی که می‌خواهم در فیلمش ایفای نقش داشته باشم چه کسی باشد اینکه از من خواسته بود تا در فیلمش بازی کنم برایم اهمیت داشت، زیرا تصورم این بود که من را لایق دانسته تا نقش مورد نظر را بازی کنم.

جنگ همیشه تنفر نیست

ارشادی درباره حضورش در فیلم «ملکه» ساخته محمدعلی باشه آهنگر، گفت: در فیلم ملکه در نقش یک افسر عراقی در خاک عراق بودم و داستان درباره یک دیده‌بان بود، بدین شکل که در سکانسی دیده‌بان باید می‌گفت که من کجا هستم تا با موشک من را بزنند، اما او با فاصله بیشتری آدرس می‌دهد تا موشک به من نخورد و این نشان می‌دهد که جنگ همیشه تنفر نیست.

وی با اشاره به اینکه عشق به سینما او را در سینما نگه داشت، گفت: در سینما بیشتر از روی علاقه کار کردم البته گاهی هم جنبه‌های مادی آن برای گذران زندگی نیز مطرح بوده، اما من درحدود ۱۵ فیلم کوتاه برای جوان‌ها کار کردم و حتی از جیب خودم هم برای آنها گذاشتم، زیرا به این کار عشق داشتم و می‌دانستم جوانی که از من خواسته تا در فیلمش بازی کنم اولین کارش است و برایش اهمیت دارد، بنابراین حضورم به احترام کسی بوده که وارد این حرفه شده و برایم جنبه مادی آن مهم نبوده است.

ارشادی در پایان خاطرنشان کرد: همیشه از اینکه یکی از آن ارکان کوچکی باشم که به جوانی که می‌خواهد وارد سینما شود کمک کنم، لذت برده‌ام و اینکار را ادامه می‌دهم.

گفت‌وگوی تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران با «همایون ارشادی» در سال ۱۳۹۰ انجام وضبط شده است و اجرای آنرا زنده یاد زاون قوکاسیان بر عهده داشته است. این گفت‌وگو امروز ۵ فروردین سال ۱۴۰۰ همزمان با زادروز هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون «همایون ارشادی» برای اولین بار منتشر شده است.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند، انتشار این مطالب به معنای تأیید و یا رد نظر اشخاص نیست و صرفاً جنبه پژوهشی و ضبط تاریخ شفاهی داشته وهدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.

کد خبر 483092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.