ورود مدیریت شهری به حفظ آثار تاریخی مشکل قانونی ندارد

سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: ورود مدیریت شهری به عرصه حفظ آثار تاریخی مخالفان جدی دارد و این موضوع را وظیفه ذاتی سازمان میراث و بر عهده بودجه عمومی دولت می‌دانند اما با وجود یک بند قانونی و لحاظ اینکه راهبری فنی و تخصصی عملیات به عهده سازمان میراث باشد، بلااشکال است

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مزروعی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان‌های عمومی و مساجد و غیره.”

این عبارت، متن بند ۲۲ از ماده ۵۵ قانون شهرداری هاست در مقام بیان وظایف شهرداری. این قانون مصوب تیرماه ۱۳۳۴ است. این بند از قانون شاید به دلیل ایجاد سازمان میراث فرهنگی-اخیرا وزارت-مهجور مانده است.

مداخله و ورود مدیریت شهری به عرصه حفظ آثار تاریخی مخالفان جدی دارد و این موضوع را وظیفه ذاتی سازمان میراث و بر عهده بودجه عمومی دولت می‌دانند اما با وجود بند قانونی پیش گفته و لحاظ اینکه راهبری فنی و تخصصی عملیات به عهده سازمان میراث باشد و مدیریت شهری با رویکرد ”تشریک مساعی” که می‌تواند شامل پرداخت بخشی از هزینه‌های حفظ و مرمت یا در اختیار نهادن امکانات پشتیبانی و … باشد، ورود کند، بلااشکال است. این روش متضمن حفظ ماهیت تخصصی دو نهاد شهرداری و سازمان میراث و مراعات قانون است.

ناگفته نماند این رویکرد گاهی و کم و بیش اجرا شده است و اخیراً در رابطه با “تپه اشرف” شاهد آن بوده ایم اما هیچگاه روشمند و مستمر نبوده است اما ورود مؤثر مدیریت شهری به این عرصه -البته در حد بضاعت-نیاز به نگاه جدی تر دو نهاد دارد.

از این رهگذر می‌توان شاهد روزهایی بود که آثار تاریخی بیشمار اصفهان از حصار چندین ساله داربست‌ها و ناشناخته و مهجور ماندن‌ها رها شود."‌‌‌‌‌‌‌

کد خبر 482942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.