آب؛ حیات‌بخشی که در معرض خطر است

حیات آب، عنصری که حیات کل کره زمین به آن وابسته است، امروزه بیش از پیش در معرض خطر قرار دارد؛ تا جایی که هرچند دسترسی نامحدود به آب سالم و تمیز در بسیاری از نقاط جهان امری بدیهی تلقی می‌شود، اما کمبود آب نگرانی فزاینده‌ای در سراسر جهان به حساب می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای زندگی روی زمین، هیچ عنصری به اندازه آب حاوی اهمیت و ارزش نیست. آب، عنصری بسیار گران‌بها و ارزشمند که دسترسی آسان باعث شده است بسیاری از مردم قدر آن را ندانند، آب برای افراد و اماکن مختلف معنای متفاوتی دارد. برای مثال در خانه‌ها، مدارس و محل کار می‌تواند به معنای سلامتی، بهداشت و بهره‌وری باشد، در مکان‌های فرهنگی، مذهبی و معنوی به معنای ارتباط با خلقت، اجتماع و خویشتن و در فضاهای طبیعی به معنای صلح، هماهنگی و حفظ بقا است.

با این حال واقعیتی بسیار تلخ و غم‌انگیز این است که در حال حاضر بین ۷۸۵ تا ۸۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان به آب تمیز دسترسی ندارند (یعنی تقریباً یک نفر از هر ۱۰ نفر که البته پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که تا سال ۲۰۵۰ این تعداد به یک از هر چهار نفر خواهد رسید)، همچنین بیش از دو میلیون و ۵۰۰ نفر همواره از امکانات بهداشتی و حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از دسترسی به سرویس بهداشتی محروم هستند. افرادی که همواره در تلاشند تا آب کافی و با کیفیت لازم برای رفع نیازهای آشامیدن، پخت و پز، استحمام و پرورش مواد غذایی خود را به دست آورند.

فقدان دسترسی به آب برای تأمین این دو نیاز اساسی بشر (آب تمیز و امکانات بهداشتی) فاجعه‌ای بزرگ به حساب می‌آید که باعث شده است بسیاری از مردم سراسر جهان به دنبال راهکاری برای رفع مشکل و مدیریت بهتر منابع آبی، خصوصاً برای جوامع مستضعف باشند؛ چراکه این جوامع علاوه بر الزام برای پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت به منظور به‌دست‌آوردن آب که آن‌ها را از بسیاری از فعالیت‌های روزانه هم‌چون رفتن به مدرسه یا اشتغال مفید بازمی‌دارد، باعث ابتلاء به مشکلات و بیماری‌های جدی در آن‌ها نیز می‌شود. علاوه بر این نبود دسترسی به امکاناتی هم‌چون سرویس بهداشتی در کشورهایی از جمله هند مشکلات سلامتی و امنیتی بسیاری خصوصاً برای زنان و دختران ساکن در مناطقی با این مشکل به وجود آورده است.

آب؛ حیات‌بخشی که در معرض خطر است

آب، عنصری گرانقدر و کمیاب

آب، این عنصر حیاتی و ارزشمند در دنیای امروز با تهدیداتی جدی هم‌چون جمعیت در حال رشد، افزایش تقاضاهای کشاورزی و صنعت برای آب و بدتر از همه تأثیرات شدید تغییرات آب‌وهوایی مواجه است. استفاده بیش از حد، افزایش تقاضای روزافزون، آلودگی، مدیریت ضعیف، کمبود زیرساخت‌های مناسب و تغییرات محسوس در الگوی آب و هوا به دلیل گرم شدن کره زمین عوامل اصلی استرس زا در این زمینه برای بسیاری از کشورها و شهرهای بزرگ جهان، چه ثروتمند و چه فقیر، محسوب می‌شوند که روی دسترسی به آب شیرین تأثیر می‌گذارند. در یک کلام، قرن ۲۱ با کمبود شدید آب و افزایش روزافزون این کمبود مواجه است.

امروزه بسیاری از شهرهای بزرگ جهان در معرض خطر بحران آب قرار دارند. بحرانی که با فشار آوردن روی منابع آب شیرین، چه سفره‌های زیرزمینی و چه آب‌های سطحی و با وجود ضعف شدید مدیریتی موجود در این بخش در بسیاری از نقاط دنیا به اکوسیستم‌ها آسیب می‌زند، بحران آب منطقه‌ای ایجاد و ثبات منطقه‌ای و رشد اقتصادی آینده را تهدید می‌کند تا جایی که پیش‌بینی می‌شود افزایش استرس آبی در دهه‌های آینده احتمال مهاجرت اجباری را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد سایر موارد اضطراری انسانی می‌گردد. علاوه بر این، مسئله در دسترس بودن آب تنها یک مشکل انسانی نیست و بهره‌گیری‌های انسانی از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و جویبارها می‌تواند به طور چشمگیری به اکوسیستم‌ها و فرایندهای طبیعی نیازمند به آب آسیب برساند.

بحران آب و مقابله با آن

بحران آب یک بحران سلامتی است. سالانه تقریباً یک میلیون نفر به دلیل مسائل مربوط به آب، فاضلاب و بیماری‌های مرتبط با بهداشت و هر دو دقیقه یک کودک بر اثر بیماری‌های مربوط به آب می‌میرد که این آمار با دستیابی به آب سالم یا سرویس بهداشتی قابل کاهش است. دسترسی به آب سالم و بهداشت باعث بهبود سلامتی و جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی می‌شود که این امر به معنای کاهش میزان مرگ و میر کودکان و مادران، همچنین کاهش آسیب‌های جسمی ناشی از بلند کردن مداوم و حمل ظرف‌های سنگین آب است. در حال حاضر نیز که دنیا با بحران همه‌گیری کووید -۱۹ مواجه و دسترسی به آب سالم بیش از هر زمان دیگری برای سلامت خانواده‌های سراسر جهان بسیار اهمیت دارد، این امر به وضوح قابل درک است.

روزی برای بزرگداشت آب

روز آب، مصادف با بیست و دومین روز از ماه مارس، یک رویداد سالانه است که به بررسی مسائل جهانی مربوط به دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی می‌پردازد، آب را گرامی می‌دارد، در تلاش است تا سطح آگاهی از بحران جهانی آب را افزایش دهد و تمرکز اصلی آن حمایت از دستیابی به ششمین هدف توسعه پایدار (SDG۶) یعنی "آب و بهداشت برای همه تا سال ۲۰۳۰" است. روز جهانی آب فرصتی است که می‌توان طی آن درباره افراد و مکان‌هایی اندیشید که هنوز نیاز به آب در آن‌ها مشکلی مهم و اساسی به حساب می‌آید و به دنبال همکاری برای یافتن راه‌حل این معضل بود.

آب؛ حیات‌بخشی که در معرض خطر است

در روز جهانی آب همچنین رویدادهایی آموزشی و نمایشی برای حمایت از مدیریت پایدار منابع آب شیرین، برجسته کردن اهمیت استفاده از آب و تأثیرات آن روی تغییرات آب‌وهوایی، نقش آب در کاهش سیل، خشکسالی و آلودگی، همچنین حفاظت از سلامتی و حیات زمینی برگزار می‌شود. در مراسم این روز همچنین گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد شامل توصیه‌هایی برای جهت‌دهی سیاسی به تصمیم‌گیرندگان مربوطه نیز ارائه می‌شود.

این روز برای نخستین بار سال ۱۹۹۲ طی کنفرانس محیط‌زیست و توسعه سازمان ملل متحد در ریودوژانیرو برگزار شد و دسامبر همان سال مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای با محوریت اصلی اطمینان از دسترسی هر جامعه به منابع آب تمیز، ۲۲ مارس هر سال را روز جهانی آب نامید. بدین ترتیب روزی برای تمرکز روی دسترسی همگانی به آب و امکانات بهداشتی مناسب متولد شد، بدین امید که بتواند کمکی مؤثر در راستای مبارزه با بحران نبود آب تمیز و بهداشتی در سراسر جهان واقع شود و مواردی هم‌چون حفاظت از سیستم‌های زیست محیطی آبزی محلی را نیز مد نظر قرار دهد. روز آب همچنین بر این موضوع متمرکز است که چگونه افراد عادی می‌توانند به دیگران در جوامع آسیب دیده کمک کنند تا آبرو و حیثیت خود را بازیابند و در عین حال از طریق دسترسی به آب سالم و تمیز، سلامتی طولانی‌مدت خود را بهبود بخشند.

موضوعات روز جهانی آب

سازمان ملل هر سال یک موضوع را برای این روز و فعالیت‌های آن مشخص می‌کند. در سال گذشته نیز روز آب روی پیوند بین "آب و تغییرات آب‌وهوایی"، همچنین چگونگی ارتباط این دو با هم متمرکز بود چرا که به گفته سازمان ملل "سازگاری با اثرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی روی آب، محافظت‌کننده سلامتی و نجات‌دهنده زندگی است. "

موضوع روز جهانی آب در سال ۲۰۲۱ که طی یک رویداد آنلاین بزرگ داشته می‌شود " ارزش‌گذاری آب" است و فراتر از موضوعات قیمت‌گذاری روی ارزش‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی مردم برای آب تمرکز دارد. باید توجه داشت که ارزش آب بسیار بیشتر از قیمت آن است. این عنصر حیاتی برای خانوارها، غذا، فرهنگ، بهداشت، آموزش، اقتصاد و یکپارچگی محیط طبیعی زندگی بشر و سایر جانداران کره زمین دارای ارزش بسیار زیاد و پیچیده‌ای است و بی‌توجهی به هر یک از وجوه ارزشی آن، خطر بسیار سهمگین سوءمدیریت این منابع محدود و غیرقابل تعویض را افزایش می‌دهد. حال آنکه بدون داشتن درکی جامع از ارزش واقعی و چند بعدی آب، نمی‌توان از این منبع حیاتی به نفع همه محافظت کرد.

کد خبر 482866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.