راه سخت نتانیاهو برای تصاحب کرسی نخست وزیری

شهروندان اسرائیل روز سه‌شنبه برای چهارمین بار در دو سال گذشته به پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان کنست را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مردم اسرائیل در حالی روز گذشته برای چهارمین بار در دو سال گذشته پای صندوق رأی رفتند که طی هفته‌های گذشته تظاهرات‌های گسترده‌ای علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم برگزار شده و بسیاری از معترضان خواستار برکناری او از این سمت بودند.

اما اکنون و بر اساس نظرسنجی‌های محلی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ۷۱ ساله حزب لیکود که حدود ۱۲ سال است عالی‌ترین مقام سیاسی رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد، شانس زیادی برای پیروزی در این انتخابات دارد؛ خود نتانیاهو نیز اعلام پیروزی زودرس کرده که البته بنی‌گانتس، سخنگوی کنست به شدت آن را رد کرده است.

در حالی که در سه انتخابات قبلی رژیم صهیونیستی، امکان تشکیل دولت در این کشور روشن نشد، برخی از ناظران سیاسی، این انتخابات را رفراندومی برای بنیامین نتانیاهو توصیف کرده‌اند.

دولت ائتلافی اسرائیل در دسامبر سال گذشته پس از بالا گرفتن اختلافات میان نتانیاهو و بنی‌گانتس منحل شده و موجب برگزاری انتخابات زودرس شد. پس از آن نتانیاهو از سوی مردم اسرائیل به فساد و رشوه خواری متهم شد و بر همین اساس دادگاهی در اورشلیم پرونده نخست وزیر را تحت پیگرد قرار داد؛ نتانیاهو اما تمامی این اتهامات را رد کرد و تشکیل پرونده علیه خود را سیاسی دانست.

در قسمت دیگر، صلح اسرائیل با شماری از کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین و سودان که با وساطت دولت قبل آمریکا انجام گرفت از جمله دستاوردهای مهم نتانیاهو در این انتخابات بود؛ همچنین پیمان صلح ابراهیم با کشورهای عربی بیش از هر زمان دیگری باعث خروج رژیم صهیونیستی از انزوا شد.

با وجود این دستاوردها، بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود در دو سال گذشته زیر آتش تند انتقاد احزاب ملی‌گرا و راست افراطی اسرائیل قرار گرفتند تا آنجا که نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشانگر آن است که لیکود به سختی حد نصاب ۶۱ کرسی کنست را برای تشکیل دولت ائتلافی کسب خواهد کرد.

اکنون به نظر می‌رسد مسیر نتانیاهو برای کسب مجدد کرسی نخست وزیری رژیم صهیونیستی هموار نیست؛ زیرا علاوه بر چالش‌های داخلی، نتانیاهو اختلاف نظرهای گسترده‌ای با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دارد، حال باید دید نخست وزیر اسرائیل بار دیگر می‌تواند در جایگاه نخست وزیر، دولتی ائتلافی تشکیل دهد؟

جو بایدن نظر مثبتی نسبت به نتانیاهو ندارد

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو به دلیل شرایط داخلی امروز رژیم صهیونیستی، مسیر سختی را برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارد و با مشکلات سیاسی بسیاری مواجه است.

به گفته وی، تاکنون چهار دوره از انتخابات کنست اسرائیل برگزار شده، اما طی سال‌های اخیر، حزب لیکود نتوانسته اکثریت پارلمان را به دست آورد و مجبور شده به تشکیل دولت ائتلافی تن دهد.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، با توجه به شکست‌های سیاسی پی در پی بنیامین نتانیاهو، اختلافات سیاسی در حزب لیکود به اوج خود رسیده و در صورتی که حزب مطلوب بنیامین نتانیاهو پیروز این انتخابات شود، دولت وی ناپایدار خواهد بود و همچنین اگر در انتخابات شکست بخورد و از چرخه قدرت کنار رود، قطعاً رهبر این جریان با اتهام فساد مالی تحت پیگرد قرار می‌گیرد.

به عقیده هانی زاده، حزب لیکود و بنیامین نتانیاهو نمی‌توانند اکثریت پارلمان را به دست آورند و مجبور هستند با مابقی احزاب سیاسی در این کشور ائتلاف کنند. دولت آمریکا و به ویژه جو بایدن نیز نظر مثبتی به پیروزی حزب لیکود در در انتخابات اسرائیل ندارد و معتقد است که بنیامین نتانیاهو باید از چرخه قدرت خارج شود.

وی خاطرنشان می‌کند: بنی‌گاتنس رقیب قدرتمندی برای نتانیاهو در انتخابات است که رهبری حزب سفید و آبی را بر عهده دارد و به نظر می‌رسد بنی‌گاتنس کابینه آینده اسرائیل را تشکیل دهد؛ زیرا مهره مورد تأیید جو بایدن و دولت ایالات متحده است.

اسرائیل از نداشتن رابطه با کشورهای اسلامی رنج می‌برد

جعفر قناد باشی، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز می‌گوید: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد حزب لیکود برای کسب اکثریت پارلمان کنست راه سختی در پیش دارد؛ بر همین اساس بسیاری از فعالان سیاسی، نخست وزیری مجدد نتانیاهو را منتفی می‌دانند.

به گفته وی، تا پیش از برگزاری انتخابات، نتانیاهو سعی کرد با برگزاری مانورهای سیاسی تبلیغاتی نتیجه انتخابات را به سود خود تغییر دهد؛ البته باید توجه داشت که به دلیل تعصبات تند برخی احزاب این رژیم، جابه‌جایی رأی در انتخابات‌ها بعید است.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، نتانیاهو برای جذب رأی در انتخابات، شعارهای جدیدی از جمله عادی سازی روابط ریاض و اسرائیل و همچنین ایجاد خط هوایی مکه و بیت‌المقدس را مطرح می‌کند و به دنبال حل کردن اختلافات بین قوم یهود و مسلمانان است.

قناد باشی خاطرنشان می‌کند: شعارهای انتخاباتی امروز احزاب رژیم صهیونیستی عمدتاً بر مبنای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل است؛ زیرا این رژیم همواره از انزوا و نداشتن رابطه با کشورهای اسلامی رنج برده و بر همین اساس ممکن است اینگونه شعارهای انتخاباتی باعث جذب رأی برای نتانیاهو شود.

کد خبر 482855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.