پلیس ترکیه ۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش را بازداشت کرد

پلیس ترکیه ۱۵۰ نفر از نیروهای ارتش را به اتهام ارتباط با «فتح الله گولن» رهبر مذهبی مخالف دولت ترکیه و دست داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ بازداشت کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، بازداشت‌های اخیر بخشی از عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در ۵۳ منطقه برای پاکسازی شبکه‌های مرتبط با گولن واعظ منتقد رئیس جمهوری کنونی این کشور است که در حال حاضر در ایالت متحده به سر می‌برد.

این خبرگزاری افزود: دادستان‌های ترکیه دستور دستگیری ۱۸۴ مظنون از جمله ۱۲۳ نفر از آنها را که در حال حاضر در ارتش خدمت می‌کنند، صادر کردند. نیروهای امنیتی همچنین مظنونین را در شمال قبرس، محل استقرار ارتش ترکیه، هدف قرار داده‌اند. پلیس در تلاش برای دستگیری دیگر مظنونان از جمله ۲ سرهنگ، ۷ سرگرد، ۱۰ سردار و ۲۲ ستوان است.

مقامات ترکیه گولن را که در ایالات متحده اقامت دارد، طراح اصلی کودتای نافرجام در اواسط ژوئیه ۲۰۱۶ در این کشور می‌دانند. ترکیه سازمان گولن را به عنوان سازمان تروریستی طبقه بندی کرده است.

ترکیه در جریان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ (تیر- مرداد ۹۵) بسیاری از حامیان گولن را دستگیر کرد و بازداشت مظنونان کودتا هنوز در دستور کار نیروهای پلیس این کشور است. حدود ۸۰ هزار نفر زندانی و ۱۵۰ هزار نیروی غیرنظامی، پرسنل نظامی و دیگر افراد دخیل در این رویداد از کار خود اخراج یا تعلیق شده‌اند.

گولن که در پی تبعید به ایالت پنسیلوانیا در آمریکا از سال ۱۹۹۹ (۷۸-۱۳۷۷) در آنجا زندگی می‌کند، مدعی است هیچ گونه دخالتی در این کودتا نداشته است.

این در حالی است که چندی پیش نیز دادگاهی در استانبول نظمی مته جانتورک کارمند کنسولگری آمریکا در این شهر را به اتهام حمایت از گولن و کودتای سال ۲۰۱۶ علیه دولت ترکیه به پنج سال زندان محکوم کرد.

کد خبر 482826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.