ویژگی های یک شهر شهروند مدار چیست؟

یک کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: شهر شهروند مدار یا شهری که به شهروندان خود احترام می‌گذارد، مدیریت شهری آن بر پایه‌ حکمروایی خوب شهری ساخته شده که تمام تلاشش در جهت برقراری نظم، عدالت اجتماعی و کاهش فقر خواهد بود.

یاسر قلی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نخستین ویژگی شهر دوستدار شهروند این است که مدیران شهری در همه حوزه‌هایی که به شهر و زیست شهری مربوط است، شهروندان را به رسمیت بشناسند.

وی با اشاره به تمایز شهر شهروند مدار با یک شهر معمولی افزود: در شهری که به شهروند مداری معروف باشد، مدیران شهری در تفویض وظایف، قدرت را به محله‌ها و مناطق شهری و به سطح خانواده می‌رسانند.

این کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: ویژگی دیگر چنین شهری این است که حاکمیت قوانین شهروندی در مناطق و محله‌ها یکسان باشد و عدالت فضایی در سطح شهر ایجاد شود.

قلی پور با بیان اینکه مدیران شهری باید شفافیت در عملکرد داشته باشند، گفت: همچنین به بخش خصوصی به عنوان یک عامل تأثیر گذار در ارتقای مدیریت شهر توجه کنند و به سازمان‌های غیر دولتی اجازه دهند تا در امور شهری دخالت کنند و ساز و کار لازم را در بخش‌های مختلف شهر اعمال کنند.

وی تاکید کرد: شهر شهروند مدار یا شهری که به شهروندان خود احترام می‌گذارد، مدیریت شهری آن بر پایه حکمروایی خوب شهری ساخته شده که تمام تلاشش در جهت برقراری نظم، عدالت اجتماعی و کاهش فقر در شهر خواهد بود.

این کارشناس برنامه ریزی شهری با بیان اینکه شهروند مداری علاوه بر مدیریت شهری صحیح به مدیریت مردمی نیز نیازمند است، گفت: شهروندان ضمن مشارکت و مسئولیت پذیری در امور شهری به مدیران شهری و نظران کارشناسانه آن‌ها باید اهمیت دهند.

قلی پور خاطر نشان کرد: شهروندان در چنین شهری، حس تعلق مکانی به شهر خود دارند و می‌توان شهری را که دسترسی به امکانات، خدمات شهری، منابع و توزیع ثروت را در تمام محلات و فضاهای کوچک یکسان تقسیم کرده باشد و به شهروندان بر ملاک انسان بودن ارزش می‌دهد، شهر دوستدار شهروند نامید.

کد خبر 482568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.