مهم ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: سال ۱۴۰۰ شاهد پدیده‌های نجومی متفاوتی هستیم که شرایط خوبی را برای رصدگران و علاقه مندان به علم نجوم فراهم می‌آورد.

سارا سرشوق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ۱۱ مرداد ماه سال ۱۴۰۰، بهترین زمان برای رصد سیاره زحل است. در این تاریخ این سیاره در بهترین موقعیت خود نسبت به زمین قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: رویدادهای نجومی هفته دوم تیرماه ۱۴۰۰+ جزئیات

وی افزود: ۱۴ آبان ماه سال پیش رو نیز زمان مناسبی برای رصد سیاره اورانوس است که این سیاره در موقعیت مقابله نسبت به خورشید قرار گرفته و موقعیت زمانی بسیار مناسبی را برای رصد و عکاسی از این سیاره فراهم می‌کند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۰ دو پدیده ماه گرفتگی و دو خورشید گرفتگی کامل خواهیم داشت، اما متأسفانه هیچکدام از این چهار رویداد نجومی در ایران قابل رؤیت نیست.

سرشوق به مهم‌ترین بارش‌های شهابی سال ۱۴۰۰ اشاره و تصریح کرد: شب سوم و بامداد چهارم اردیبهشت ماه، اوج بارش شهابی شلیاقی را خواهیم داشت، اما تعداد شهاب‌های این بارش شهابی کم و حدود ۲۰ بارش در ساعت است.

مهم ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

وی اضافه کرد: بعضی مواقع در این بارش شهابی، ردپای بارش‌هایی پر نور ایجاد می‌شود که ممکن است تا چند ثانیه در آسمان باقی بماند. چهارم و پنجم مردادماه ۱۴۰۰ نیز بارش شهابی دلسای دلوی را خواهیم داشت و نهایتاً بارش ۲۰ شهاب در یک ساعت را شاهد هستیم.

سرشوق افزود: در تاریخ ۲۱ و ۲۲ مردادماه سال ۱۴۰۰، اوج بارش شهابی برساوشی است و در این بارش شهابی حدود ۱۰۰ شهاب در ساعت را شاهد خواهیم بود. این بارش شهابی پرنور بوده و برای عموم قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ شاهد بارش شهابی جباری هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این تاریخ پدیده ماه کامل را نیز خواهیم داشت، محدودیت‌هایی برای مشاهده شهاب‌های بارش شهابی جباری وجود دارد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: ۲۳ و ۲۴ آذرماه نیز بارش شهابی جوزایی را خواهیم داشت. شهاب‌های این بارش اغلب سفید و روشن بوده و تعداد آنها از بارش شهابی برساوشی بیشتر است.

سرشوق اضافه کرد: آخرین بارش شهابی سال ۱۴۰۰، یعنی بارش شهابی ربعی نیز ۱۴ دی ماه رخ خواهد داد. در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۴۰۰، سیاره زهره در دورترین حالت نسبت به خورشید قرار می‌گیرد که این سیاره بعد از غروب خورشید و در سمت جنوب شرقی آسمان قابل رؤیت خواهد بود.

مهم ترین رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان در توضیح این رویداد نجومی گفت: زهره و عطارد جزو سیارات داخلی هستند و چندان از خورشید فاصله زاویه‌ای نمی‌گیرند، اما چنانچه در دورترین حالت نسبت به خورشید قرار بگیرند، رصد آنها در آسمان آسان‌تر است.

سرشوق با بیان اینکه ۲۷ بهمن ماه، بزرگ‌ترین کشیدگی غربی زهره رخ می‌دهد، تصریح کرد: به موقعیت سیاره زهره نسبت به خورشید، زمانی که با زاویه حدود ۲۰ درجه از آن فاصله می‌گیرد، بیشترین کشیدگی می‌گویند که بهترین زمان برای مشاهده سیاره زهره در آسمان محسوب می‌شود، زیرا در این زمان بیشترین فاصله را از خورشید دارد و می‌توان قبل از طلوع آفتاب، زهره را رصد کرد.

کد خبر 482181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.