انتصاب مدیران زن در شهرداری بر اساس شایسته‌سالاری است

شهردار اصفهان گفت: همواره بر اینکه میدان برای حضور مدیران زن باز شود، تاکید کرده ایم تا زنان براساس مؤلفه‌های شایستگی مانند توان مدیریتی، سوابق و عملکرد خود انتخاب شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی در آئین تجلیل از مدیران و کارکنان زن شهرداری اصفهان با انتقاد از مرزبندی میان زن و مرد برای اختصاص سهمیه مدیریتی در کشور، اظهار کرد: به‌جای آنکه به این مرزبندی‌ها میان زن و مرد اعتقاد داشته باشم، به شایسته‌سالاری معتقدم؛ یک فرد شایسته می‌تواند زن یا مرد باشد، بنابراین هدف از انتصاب دستیار ویژه امور بانوان در شهرداری این بود که زمینه حضور بانوان بر اساس مؤلفه شایسته‌سالاری فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه سنت‌ها و عرف‌های غلط در خصوص زنان باید با یک الگوواره، تغییر کند، افزود: انسان را باید به عنوان انسان، فارغ از جنسیت، قومیت، رنگ، زبان و ملیت ببینیم، زنان هرگاه فرصتی یافته‌اند، اثبات کرده‌اند که می‌توانند همانند مردان اثرگذار باشند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: وقتی دختران در دوران مدارس و زمان کنکور با شرایط برابر در یک آزمون سخت و نفس‌گیر شرکت و به دانشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند، وقتی در تحصیلات از یک شرایط برابر با پسران برخوردار هستند و شایستگی خود را نشان می‌دهند، به این دلیل است که اجازه ورود داشته‌اند و برای موفقیت تمرین کرده‌اند.

وی ادامه داد: زنان در عرصه علمی اثبات کرده‌اند که مانند مردان و گاه برتر از آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند و تفاوت بین زن و مرد تنها یک تفاوت فیزیولوژیک است.

نوروزی با تاکید بر اینکه باید موانع برای ورود زنان شایسته به عرصه‌های مدیریتی مرتفع شود، اضافه کرد: اگر در مدیریت شهری کسی را برگزیدیم به دلیل توانمند بودن او بوده است و عقیده داریم زنان باید به میدان آیند بدون آنکه میان آن‌ها و مردان مرزبندی کنیم، بنابراین اگر روزی زنان برای ۱۰۰ درصد مدیریت‌ها شایستگی داشتند، چرا نباید حضور یابند و اگر توانمند نیستند چرا اصرار کنیم که بر اساس سهمیه به مناصب مدیریتی برسند؟

وی تاکید کرد: یقیناً در کارهایی که دور از شأن زنان است نباید از آن‌ها برای حضور توقع داشت و از سوی دیگر برای حضور زنان در حوزه‌های مرتبط با خصوصیاتشان نباید به واژه‌های غلط متوسل شد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر تعداد مدیران زن در مدیریت شهری معدود است، چون سابقه و عقبه‌ای در این خصوص وجود نداشته است و همچنین بستری برای این موضوع وجود نداشت.

مسیری که از گذشته باید شروع می‌شد

وی تصریح کرد: بدیهی است که برای انتصاب زنان در مناصب مدیریتی با محدودیت مواجه هستیم و اگر ۳۰ سال گذشته، مسیری را که اکنون آغاز شده شروع کرده بودیم چه بسا شهردار کنونی اصفهان نیز یک زن بود.

نوروزی افزود: در شهرهای جهان نمایندگان مجلس و شهرداران زن بسیاری انتخاب شده و زنان نقش مهمی در کشورهای خود داشته‌اند؛ یقیناً این موارد بر اساس شایسته‌سالاری بوده است.

وی گفت: زنان در طول تاریخ مدیریت شهری زمینه‌ای برای کسب مدیریت‌ها نداشته‌اند بنابراین تاکید کرده‌ایم که میدان برای حضور آن‌ها باز شود تا در آینده اینگونه نباشد و زنان بر اساس مؤلفه‌های شایستگی مانند توان مدیریتی، سوابق و عملکرد خود، انتخاب شوند.

شهردار اصفهان افزود: پیش از آنکه مدیران زن فعلی را منصوب کنم، شناخت چندانی از آن‌ها نداشتم اما مولفه‌ها و موضوعات مربوط به هر مسئولیت را مدنظر قرار دادیم و سپس انتخاب کردیم؛ اگر می‌خواستیم کسی که ناآشنا به موضوعات است را منصوب کنیم، آیا مورد اعتراض دیگران قرار نمی‌گرفت؟

نوروزی اظهار امیدواری کرد به روزی برسیم که شاهد همراهی زنان و مردان بوده و چنین جلساتی برای تبادل تجارب میان آن‌ها برگزار شود.

سالی سخت اما خوب را گذراندیم

شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به اتفاقات یک سال گذشته‌ای که در حوزه مدیریت شهری اصفهان رخ داده اشاره کرد و گفت: سال ۹۹، سالی سخت اما خوب بود؛ به اهداف خود اگرچه باور نکردنی بود، رسیدیم.

وی اظهار کرد: شهرداری اصفهان را با بودجه دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی و تحقق ۳۵ درصدی تحویل گرفتیم، بودجه آن سال را به ۹۰ درصد رساندیم و تحقق بودجه در تمام سال‌های بعد بالای ۹۰ درصد شد؛ اکنون بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تا مرز ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش رفته و تحقق بودجه سال ۹۹ نیز تا مرز ۹۵ درصد رسیده است که اگر بخش بزرگی از وصولی‌ها که ابتدای سال دیگر احصا می‌شود را به این رقم اضافه کنیم، تحقق بودجه به ۱۰۰ درصد نیز می‌رسد.

نوروزی اضافه کرد: شهرداران دیگر کلانشهرها می‌پرسیدند چگونه دست به افزایش بودجه می‌زنید این در حالی است که در شرایط فعلی هرکس این کار را نکند اشتباه کرده؛ از تمام کلانشهرها در این خصوص جلوتر هستیم و این موفقیت نتیجه اقدام و تلاش همه زنان و مردان شاغل در شهرداری است.

وی ادامه داد: شیوع کرونا یک هزار میلیارد تومان به شهر خسارت زد و در آبان‌ماه ۹۸، ۳۰۰ میلیارد تومان از تجهیزات مردم در این شهر سوخت، ناوگان اتوبوسرانی از ۵۶۰ هزار سفر به زیر ۲۰۰ هزار سفر روزانه و مترو از ۱۲۰ هزار سفر در مقاطعی به پنج هزار و اکنون به ۴۵ هزار سفر رسیده است، مجموعه‌های باغ گل‌ها، شهر رویاها، ناژوان و صفه همگی تعطیل شد، اما هزینه‌های آن وجود داشت و با تمام این شرایط باید شهر را نگه می‌داشتیم.

حرکت درآمدهای شهرداری به سمت پایدار شدن

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در این سال‌ها تراکم فروشی سیر نزولی داشته و ۴۰ درصد کاهش یافته است، زیرا درآمدهای شهرداری باید پایدار می‌شد که شده است.

وی گفت: در حوزه فرهنگی اخیراً محتواهای آموزشی «کلاس شهر» مصوبه وزارت آموزش و پرورش را گرفته و به عنوان پایلوت برای کلاس‌های اول و ششم و کتاب کار برای معلمان در اصفهان اجرا خواهد شد.

نوروزی افزود: این حرکت آموزشی به کودکان و نوجوانان یاد می‌دهد که در شهرها چگونه زندگی کنند و در مسیر این آموزش زنان نقش بیشتری دارند.

اقدامات عمرانی برای مردم گفته شود

وی با بیان اینکه برای احداث مترو سه شیفت کار می‌شود و این اقدام باید به مردم اطلاع‌رسانی شود، خاطرنشان کرد: در حوزه عمرانی در زیر زمین صدها مهندس و کارشناس، نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان پول مردم را صرف پروژه مترو می‌کنند، مترویی که ۱۷ سال برای خط یک آن زمان صرف شد و ۸۵ درصد پیشرفت داشت، در چهارماه توسط مدیریت فعلی ۱۵ درصد باقی مانده آن تکمیل شد.

شهردار اصفهان گفت: ۵۹ کیلومتر از ۸۰ کیلومتر رینگ چهارم حفاظتی در شهر اصفهان احداث خواهد شد بدین سبب سانتی‌متر به سانتی‌متر آن را آزاد و با مالکان متعدد مذاکره کردیم؛ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای تملک شش کیلومتر آن هزینه شده و در این خصوص با ارتش نیز توافق کردیم.

وی خاطرنشان کرد: پل شهید سردار سلمیانی بزرگترین و بی‌نظیرترین پل در نوع خود است و قول دادیم که تا پایان سال بهره‌برداری شود، می‌گفتند به مردم برای افتتاح آن قول ندهید چون افتتاح آن غیرممکن است، اما گفتیم و شد. بخشی از این پروژه در روزهای پایانی سال در اختیار شهروندان قرار گرفت و افتتاح رسمی آن را به روزهای آینده موکول می‌کنیم.

نوروزی افزود: پل آفتاب و خیابان‌های تابان و آسمان قبل از موعد افتتاح شد، نمایشگاه بین‌المللی آرزوی چندین ساله شهر بود که با ۲۲۰ میلیارد به سرانجام رسید و برای پیشرفت پروژه سالن اجلاس که سال ۹۰ شروع شد و قرار بود ۹۱ تمام شود، رنج‌های زیادی تحمل کردیم.

هیچ‌کس نمی‌تواند نتیجه زحمات را مصادره کند

وی ادامه داد: مالک اصلی این زحمات تک تک زنان و مردان شاغل در شهرداری، حتی نگهبانان و رانندگان هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند نتیجه این زحمات را مصادره کند.

شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اینکه هر قسمت شهر را دست بگذارید، برای اتفاقاتی که در همان نقطه افتاده، مثال‌ها برای گفتن داریم، حاصل دسترنج کارکنان شهرداری است.

وی افزود: این دستاوردها باید از سوی شهرداران مناطق برای مردم گفته شود، زیرا نمی‌خواهم با گفتنم، زحمات را به نام خودم تمام کنم و تنها به پروژه‌هایی که وسعتی فراتر از شهر دارند اکتفا می‌کنم.

نوروزی خاطرنشان کرد: طرح شهروند دیپلمات، گفت‌وگوهایی که هر چهارشنبه با سفیران داریم و رایزنی‌هایی که دوشنبه‌ها با وزا می‌کنیم تنها گوشه‌ای از این اقدامات است.

وی تصریح کرد: این اقدامات تقدیم به مردمی می‌شود که شایسته بیش از این هستند و امیدواریم مورد رضایت خداوند و قبول شهروندان اصفهان باشد و در آینده این نهال جدید و نوجوان را تبدیل به درختی تنومند برای خدمتگزاری به مردم کنیم.

کد خبر 482176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.