ایمپلنت؛ روشی نوین برای جایگزینی دندان

با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های جدیدی در علم پزشکی ابداع شده است، در این بین درمان‌های دندانپزشکی نیز به روز شده‌اند و دیگر مانند گذشته انجام نمی‌شوند، ایمپلنت دندان با آنکه از درمان‌های جدید با قیمت بالاتری است اما نسبت به درمان‌های قدیمی با موفقیت بالایی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جوامع امروزی با توجه به افزایش ارتباطات و حضور افراد جامعه در موقعیت‌های اجتماعی گوناگون، لزوم رعایت بهداشت دهان و زیبایی دندان‌ها بیش از گذشته حس می‌شود؛ علاوه بر این، با توجه به اینکه سلامت عمومی بدن با سلامت دهان و دندان رابطه مستقیم دارد، از این رو سلامت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ای در حفظ و ارتقا سلامت افراد جامعه دارد. هر صبح و شب مسواک زدن تمام مراقبتی نیست که دندان‌ها به آن احتیاج دارند و نباید از تأثیر ترک عادت‌های نامناسب غفلت کرد. نکته مهم دیگر این که کاشت دندان، پایدارترین و کارآمدترین گزینه‌های پروتز دندان است. کاشت دندان پیشرفت قابل توجهی در فناوری دندانپزشکی محسوب می‌شود، خوشبختانه، یکی از بهترین مواردی که در دندانپزشکی به وجود آمده، فناوری جدید دندانپزشکی روش ایمپلنت دندان را بهبود بخشیده و دندانپزشکان به معنای واقعی این روند را به یک علم تبدیل کرده‌اند.

بیماران دیگر مجبور نیستند برای جایگزینی دندان از دست رفته خود چندین ماه متوالی صبر کنند، اکنون کاشت ایمپلنت دندان، پست و روکش دندان تنها در یک مراجعه قابل انجام است، با کاشت ایمپلنت دندانی فوری، دیگر وجود شکاف و جای خالی دندان‌های از دست رفته در ارتباطات روزمره آزار دهنده نیست.

در واکاوی بیشتر این مسئله و تأثیر پوسیدگی دندان در بروز عفونت لثه‌ها، جرم گیری دندان و اقدامات درمانی جایگزین برای دندان‌های از دست رفته با محمد شاه ابویی، متخصص بیماری‌های لثه، فلوشیپ جراحی ایمپلنت و عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

درباره نقش دندان‌های سالم در بدن و عوارض دندان‌های معیوب توضیح دهید؟

حفره دهان و دندان الفبای سلامت بدن است، در تکلم، جویدن، زیبایی، گفتار و ارتباط با دیگران و تلفظ درست الفاظ به سلامت دندان نیاز داریم، دندان نقش کلیدی در روند جویدن دارد و تغذیه از حفره دهان شروع می‌شود، اگر قرار باشد که این حفره دارای مشکل باشد برای کل بدن هم مشکل‌زا می‌شود بروز سوءهاضمه، مشکلات گوارشی و زخم معده بر اثر وجود دندان‌های معیوب بروز می‌کند چنانن که اگر دندان از دست رفته‌ای جایگزین نشود مشکلات زیادی می‌تواند همراه داشته باشد، مسائل جسمی روی مسائل روحی مؤثر بوده و گفتار را دچار مشکل کرده و باعث کاهش اعتماد به نفس افراد در تعامل با دیگران و انزوای آنها می‌شود.

 ایمپلنت؛ روشی نوین برای جایگزینی دندان

آیا مرتب مسواک زدن می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان می‌شود؟

بهداشت دهان و دندان از اولویت‌های اول است باید فرد به رعایت بهداشت دهان و دندان توجه کند، سازمان بهداشت جهانی ( who) اعلام کرده که افراد چهار مرتبه در روز شب بعد از شام، صبح قبل از صبحانه، بعد از ناهار، بعد از صبحانه مسواک بزنند قبل از صبحانه هم به دلیل رسوبات موجود در حفره دهان فرد هنگام صبح با بد بویی دهان مواجه است و بهتر است مسواک بزند. دفعات مسواک زدن یک مسئله فردی است، اصولی و درست زدن مسواک بسیار مهم است و باید با دندانپزشک معالج در این زمینه مشورت کرد که از مسواک نرم یا متوسط یا سخت استفاده شود و نوع مسواک فرد با توجه به الیاف، قوام و چربی تعیین می‌شود، برای اکثر افراد مسواک نرم یا متوسط تعیین می‌شود.

آیا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان اصول و روش خاص دارد؟

روش مسواک زدن مهم است، بسیاری از افراد اگر مسواک نزنند خیلی بهتر از این است که مسواک بزنند، مسواک را باید با زاویه ۴۵ درجه روی لثه قرار دهند و به صورت ویبره حرکت‌های لرزشی به آن بدهند و به سمت فک بالا و پایین در زاویه ۴۵ درجه حرکت دهند. توصیه می‌شود ماساژ دادن دندان با دو انگشت به صورت ملایم به سمت بالا و پایین روی لثه‌ها صورت بگیرد و بهترین و کم هزینه‌ترین دهان شویه آب نمک است باید بعد از مسواک زدن صورت گیرد. سه کار مسواک زدن، ماساژ دندان و آب نمک زدن برای بهداشت دهان و دندان لازم است، دندان شش سطحی است و با مسواک زدن سه سطح داخل، بیرون و روی دندان تمیز می‌کنیم و بهداشت دو سطح جلو و عقب و بین دندان باید با نخ دندان و سایر کمک‌های بهداشتی بین دندانی صورت بگیرد، باید نخ دندان استفاده شود تا عارضه‌ای بر جای نگذارد، نخ دندان بین دندان‌ها کشیده شود تا دیواره‌های بین دندان را تمیز کند.

وراثت در پوسیدگی دندان‌های فرد تا چه اندازه مؤثر است؟

پوسیدگی دندان زمینه ارثی دارد، از سوی دیگر سهل انگاری در رعایت بهداشت دهان و دندان باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، تعداد دفعات مسواک زدن مهم است اما کیفیت خوب مسواک زدن، اصولی بودن آن، استفاده صحیح از نوع مسواک و روش درست زدن مسواک برای تکمیل کردن بهداشت دهان و دندان ضروری است. مشکلات لثه‌ای و پوسیدگی‌ها از بین دندان‌ها شروع شده و به سمت مینای دندان پیش می‌رود و باید تمیز کردن سطح دندان و نخ کشیدن برای پاک کردن بین دندان‌ها مرتب انجام شود تا از بروز پوسیدگی جلوگیری کند.

 ایمپلنت؛ روشی نوین برای جایگزینی دندان

جرم گیری دندان چه زمانی برای بیمار انجام می‌شود؟

جرم گیری دندان زمانی انجام می‌شود که پلاک‌های میکروبی روی دندان لانه گزینی کرده باشد معمولاً محل پلاک میکروبی را با جرم گیری حذف می‌کنند، موادی که باعث ایجاد این میکروب‌ها می‌شود خرده‌های غذایی یا پلاک میکروبی است و این مواد می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود، با جرم‌گیری دندان فاصله دندان، لثه کاهش پیدا کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌شود.

آیا پوسیدگی دندان باعث عفونت لثه می‌شود و چطور می‌توان از لثه‌ها مراقبت کرد؟

عامل هر دو مشکل پوسیدگی دندان باعث عفونت لثه پلاک میکروبی است. پوسیدگی دندان به نوعی است که مواد غذایی از روی دندان تخمیر شده و اسید ایجاد می‌کند، در نتیجه مینای دندان تخریب شده و به سمت پایین تا عاج دندان پوسیدگی‌ها پیش می‌رود، در اثر بی‌توجهی‌های فرد ممکن است عصب دندان هم درگیر شده و دندان بیمار نیاز به عصب کشی و رفع مشکلات پیشرفته داشته باشد، اما اگر این پلاک میکروبی حذف شود مشکلات کمتر است، رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی‌ها و بیماری‌های دهان، لثه و التهاب‌های دهان و دندان را کاهش می‌دهد.

برای دندان‌هایی که از دست می‌روند، چه اقدامات درمانی جایگزینی وجود دارد؟

پیشگیری مقدم بر درمان است، اگر به دلایلی دندان‌ها دچار مشکل شدند بهتر است مقدمات درمانی برای دندان‌های بیمار با هر نوع امکاناتی که وجود دارد فراهم شده و بازسازی‌ها صورت بگیرد، اگر به هر علتی یک، دو یا همه دندان‌ها را بیمار از دست داد با تیکه گذاری، پل زدن، گذاشتن دسته دندان و موارد دیگر روش‌های قدیمی جایگزینی دندان انجام می‌شود.

 ایمپلنت؛ روشی نوین برای جایگزینی دندان

در خصوص کاشت دندان (ایمپلنت) روش نوین جایگزینی دندان هم توضیح دهید؟

روش نوین دیگر ایمپلنت‌های دندانی (کاشت دندان) است، ایمپلنت از فلز تیتانیوم است که یک پزشک سوئدی با بازیافت پلاک‌های ارتوپدی متوجه شد، گروه‌هایی از پلاک‌ها از جنس تیتانیوم به استخوان جوش می‌خورد و این اتفاق انگیزه‌ای شد تا هر جا استخوان به استخوان اتصال دارد این کار انجام شود، دندان‌ها نیز نوعی استخوان هستند و می‌توان از این فلز استفاده کرد جنس ایمپلنت‌ها از تیتانیوم است و ریشه دندان فرد در آینده را تشکیل می‌دهد، جراح با توجه به فاکتورها و رادیوگرافی نوع ایمپلنت را تعیین می‌کند.

آیا ایمپلنت دندان کار ترس‌ آور و زمان‌ بری است و دندان‌های ایمپلنت هم نیاز به مراقبت دارند؟

ایمپلنت دندان کار سخت و وحشتناکی نیست، نباید بیماران ترس داشته باشند، برای ایمپلنت دندان پایه‌ای کار گذاشته می‌شود باید از مدت زمان گذاشتن این پایه بین سه تا شش ماه بگذرد تا با استخوان جوش خورده و ایمپلنت صورت بگیرد، سپس متخصص پروتز دندانی، محور تاج را ملاک قرار داده و دندان و ایمپلنت دندانی را تراش می‌دهد، بعد از این مرحله رنگ دندان مطابق با دندان‌های مجاور انتخاب می‌شود، بلند و کوتاه بودن ایمپلنت‌های دندانی قابل ترمیم و بازسازی به وسیله متخصص است. نگهداری دندان‌های ایمپلنت مانند دندان‌های معمولی است، باید بهداشت دهان و دندان رعایت شود و پلاک میکروبی باعث تخریب همه دندان‌ها می‌شود، ضروری است دندان‌های ایمپلنت هم مرتب شستشو شده و بهداشت دهان برای جلوگیری از بروز عفونت‌ها رعایت شود.

کد خبر 481965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.