زلزله در قصر تاج و تخت الیزابت

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز آمریکا و اروپا را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی هفته گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

روسیه: ناتو حاضر به کاهش سیستماتیک تنش‌ها نیست

آلکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: ما آماده بحث بر سر مسائل نظامی مربوط به وضعیت امنیت نظامی اروپا هستیم اما ناتو حاضر به دست زدن به کار سیستماتیک در زمینه کاستن از تنش‌ها، جلوگیری از فعالیت‌های نظامی خطرناک و افزایش آگاهی از نیت‌های یکدیگر نیست.

به گفته این دیپلمات ارشد روسیه، ناتو همچنین در بحران دونباس (شرق اوکراین) نقش مخربی ایفا می‌کند.

او به اسپوتنیک تصریح کرد: ناتو میلش را برای بحث بر سر درگیری در جنوب شرق اوکراین پنهان نمی‌کند اما چنین مذاکراتی ارزش افزوده ندارند، در حالی که ناتو نقشی مخرب ایفا کرده و در حقیقت کی‌یف را تشویق به تضعیف توافقات مینسک برای حل بحران دونباس می‌کند.

گروشکو خاطرنشان کرد: کشورهای ائتلاف ناتو میلشان را برای بحث بر سر مناطق درگیر در اوکراین مخفی نمی‌کنند. ما در جریان نشست‌های شورای روسیه-ناتو چندین بار بر سر جنگ در اوکراین بحث کردیم اما این بحث با در نظر گرفتن اینکه ناتو نقشی در حل بحران ایفا نکرده و همه گام‌های اتخاذ شده توسط آن کاملاً مخرب هستند، مطلقاً ارزش افزوده‌ای نداشت.

این دیپلمات روس بیان کرد: کمکی که ناتو به جنگ طلب‌ترین محافل در کی‌یف ارائه می‌کند بر خلاف هدف حمایت از حل و فصل سیاسی وضعیت و اجرای توافقات مینسک است. این ائتلاف در حقیقت مقام‌های کی‌یف را تشویق به از مسیر خارج کردن تدابیر مربوط به توافقات مینسک می‌کند.

آمریکا بزرگترین منبع هرج و مرج در جهان امروز است

شیء جینپینگ، رئیس جمهوری و رهبر حزب کمونیست چین همچنین پشت درهای بسته به مقام‌های کشورش اخطار داد که "روی رقبای ما به ویژه ایالات متحده حساب نکنید." یک مقام دولتی چین به نقل از شیء گفت: بزرگترین منبع هرج و مرج در جهان امروز ایالات متحده است. ایالات متحده بزرگترین تهدید علیه توسعه و امنیت کشور ماست.

رئیس جمهوری چین گفته است، گرچه کشورش در حال قدرت گرفتن است اما هنوز حوزه‌های زیادی وجود دارد که "غرب قدرتمند و شرق ضعیف است."

واکنش ملکه انگلیس به اظهارات مگان: متاسفیم!

الیزابت دوم در نهایت پس از چند روز به مصاحبه جنجالی پسر ولیعهد بریتانیا و همسرش واکنش نشان داد و گفت کل خانواده از شنیدن اینکه این زوج چند سال پر چالش داشته‌اند، رنجیده شده‌اند. به نوشته روزنامه دیلی میل، در بیانیه کاخ باکینگهام از طرف الیزابت دوم، ملکه بریتانیا آمده است: تمام خانواده از فهمیدن اینکه چند سال گذشته چقدر برای هری و مگان چالش‌برانگیز بوده است، متاسف شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مسائل مطرح شده به ویژه درباره نژاد، نگران کننده هستند. در حالی که برخی خاطرات ممکن است متفاوت باشند، اینها را بسیار جدی قلمداد می‌کنیم و از طرف خانواده به صورت خصوصی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. هری، مگان و آرچی همواره اعضای بسیار دوست داشتنی خانواده باقی خواهند ماند.

شاهزاده هری، نوه ملکه بریتانیا و همسرش مگان مارکل، خاندان سلطنتی را به دروغگویی و نژادپرستی متهم کرده‌اند. مگان مارکل در بخشی از مصاحبه خود با اپرا وینفری گفت، در دورانی که فرزندش آرچی را باردار بوده، دغدغه اعضای خانواده سلطنتی میزان تیرگی رنگ پوست فرزندش بوده است!

براساس گزارش‌ها، ملکه بریتانیا قصد دارد با اعضای ارشد سلطنتی شامل چارلز (ولیعهد)، کامیلا (همسر ولیعهد)، ویلیام (پسر ارشد ولیعهد) و کیت (همسر ویلیام) درباره ادعاهای این زوج پشت درهای بسته صحبت کند.

آلمان به دنبال سیاست گذاری مشترک تحریمی با آمریکاست

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت، شرکای اروپایی و آمریکایی باید با هم از منافع و ارزش‌های مشترک خود دفاع کنند و در عین حال، فقدان اقدامی هماهنگ را در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا مورد انتقاد قرار داد. اکنون با روی کار آمدن جو بایدن، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا این فرصت پیش آمده که روابط بهبود بخشیده شوند.

ماس در جریان نشست مؤسسه بروکینگز گفت: امیدوارم که بتوانیم به موضع مشترک اروپایی و آمریکایی برای اعمال تحریم‌های هدفمند برگردیم؛ مسأله‌ای که در چهار سال گذشته از آن بی نصیب بودیم.

وزیر خارجه آلمان همچنین خواستار "ری‌ست" (Reset) روابط بین واشنگتن و برلین شد و ابراز امیدواری کرد که یک "توافق جدید" با آمریکا به دست بیاید، این دیپلمات ارشد آلمانی همنین به مساله پاندمی کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این بیماری ویروسی همه گیر نشان داد که چرا باید کشورها با هم کار کنند.

کرملین: اسد برای درمان کرونا کمک بخواهد، دریغ نمی‌کنیم

دولت سوریه روز دوشنبه از ابتلای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و همسرش به کووید -۱۹ خبر داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: صادقانه بگویم که از روند درمانی این رئیس جمهور و همسرش اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که آیا درخواستی برای کمک شده است یا خیر. همانطور که میدانید کارشناسان روسیه تبحر زیادی در مبارزه با کووید دارند و هیچ تردیدی ندارم که اگر درخواستی مطرح شود، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به سرعت آن را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی کرملین همچنین ابراز امیدواری کرد که رهبر سوریه و همسرش علائم خفیف کرونا داشته باشند.

پسکوف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش، نگرانی‌های واشنگتن در خصوص فعالیت‌های روسیه در فضا را بی‌اساس دانست.

پیشتر ژنرال جان ریموند، اولین رئیس عملیات‌های فضایی آمریکا گفت که قابلیت‌های روسیه و چین در فضا نگران کننده هستند.

روسیه: غرب چشمانش را به روی مشکلات داخلی خود بسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، غرب کمپین تمام عیاری در حمایت از اپوزیسیون غیر سیستماتیک این کشور به راه انداخته اما چشمش را به روی مشکلات سیاسی داخلی خود بسته است.

دیمیتری پسکوف در سخنانش گفت: این حس را دارم که خود روسیه عامل نگرانی خاص برخی از ژنرال‌های آمریکا شده است. این نگرانی‌ها کاملاً بی اساس هستند. روسیه یک کشور صلح جو است که همکاری را ترجیح می‌دهد. ما اهمیت زیادی برای همکاری فضایی روسیه – آمریکا قائل هستیم. ما امید داریم این روند ادامه یافته و قربانی روس هراسی های مختلف نشود.

پسکوف همچنین به طرح‌های ادعایی آمریکا برای حملات سایبری علیه روسیه اشاره کرد. روز دوشنبه روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی ناشناس آمریکا گزارش داد که دولت بایدن اقدامات تلافی‌جویانه بابت هک ادعایی روسیه علیه نهادهای دولتی و شرکت‌های آمریکایی را که اواخر ۲۰۲۰ فاش شد، در نظر دارد.

سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت، مسکو به شدت نگران برخی گزارش‌های خبری درباره حملات سایبری احتمالی آمریکا علیه روسیه است.

او گفت: این وضعیت هشداردهنده است زیرا یک رسانه پرنفوذ آمریکایی به احتمال وقوع حملات سایبری اذعان کرده است. در واقع این چیزی جز جرایم سایبری بین المللی نیست و در حقیقت این رسانه آمریکایی به احتمال همدستی آمریکا در این جرایم سایبری که مایه نگرانی ماست، اذعان کرده است.

این مقام بار دیگر تاکید کرد که کشورش هرگز در هیچ نوع جرایم سایبری دخیل نبوده است. سخنگوی رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: در این رابطه، اهمیت دارد چیزی را بازگو کنم که بارها تکرار شده است. اینکه طرف روس، دولت روسیه، هرگز نقشی در اجرای هرگونه جرایم سایبری و تروریسم سایبری نداشته است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا درباره بسیاری از موضوعات پیروی تقلیدی دارند، از جمله در روابط با روسیه، عدم توانایی و عدم امکان محافظت از اصول تحت فشار ایالات متحده و مساله حقوق بشر. آنها مجموعه کاملی از استدلال‌ها را برای حمایت از اپوزیسیون غیر سیستماتیک ما چه از نظر سیاسی و اطلاعاتی دارند و همانطور که می‌بینید، تعرض ادامه دارد.

این سخنگو گفت، اتحادیه اروپا مشکلات داخلی خودش را نادیده می‌گیرد.

زاخارووا تاکید کرد: مشکلات داخلی آن بسیار پیچیده‌تر است؛ جلیقه زردها در فرانسه و مشکلات مربوط به جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس. این مساله منحصراً برای انگلیس و ایالات متحده نیست، این یک مشکل اروپایی است، این مدت‌هاست که مشکل اتحادیه اروپا است. او در خاک انگلیس ماند و تحت فشار روانی و باج خواهی قرار گرفت. آنها آن را نمی‌بینند، آنها نمی‌خواهند به آن توجه کنند.

این سخنگو همچنین گفت، حامیان اپوزیسیون روسیه دموکرات نیستند بلکه "عوامل نفوذی" هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه توضیح داد: اگر مردم از خارج از کشور حمایت و پشتیبانی شوند، اگر آنها سیاستی را دنبال کنند که به نفع کشورهای خارجی باشد، اگر با منافع ملی مخالفت کنند و منافع خارجی را در اولویت قرار دهند، چگونه می‌توان آنها را نیروهای لیبرال دموکراتیک نامید؟ آنها نباید در پشت این عنوان برجسته پنهان شوند. این چیزی کاملاً متفاوت است. آنها عوامل نفوذی هستند. آنها منافع ملت‌های دیگر را در قلمروی ما دنبال می‌کنند.

زاخارووا تاکید کرد، دموکراسی در رابطه با نفوذ به دستورکار داخلی از خارج نیست، بلکه درباره یک فرایند سیاسی در داخل این کشور است.

گراهام: ترامپ جادویی دارد که دیگر جمهوری خواهان ندارند

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه در گفتگویی با آکسیوس گفت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا می‌تواند حزب را قوی‌تر و متنوع‌تر کند اما این توانایی را هم دارد که حزب را نابود کند.

این سناتور کارولینای جنوبی در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ به متحد نزدیک وی بدل شد اما هیچ وقت از ترامپ مانند برخی از وفادارانش تبعیت نکرد. وی در عین اینکه مخالف استیضاح ترامپ پس از شورش ششم ژانویه به کنگره بود، اما این را هم گفت که رئیس جمهوری سابق آمریکا باید بفهمد که اقداماتش اشتباه بوده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا هنوز از ترامپ حمایت می‌کند، گفت: هنوز بر این باورم که جنبش اقدامات ترامپ برای کشور خوب است. میت رامنی و جان مک‌کین هیچکدام این‌طور نبودند. یک چیزی درباره ترامپ وجود دارد؛ یک نیمه تاریک با این حال او چیزی جادویی هم دارد. آنچه که سعی می‌کنم انجام دهم فقط مهار جادوها است.

گراهام همچنین به آکسیوس گفت که فکر می‌کند بهترین راه برای حزب جمهوری خواه آمریکا این است که دستور کارش را با ترامپ پیش ببرد نه بدون او و ادامه داد: او می‌تواند حزب را در مسیری پیش ببرد که پیش از آن هیچکس نتوانسته بود این کار را انجام دهد. او می‌تواند حزب را بزرگ‌تر قوی‌تر و متنوع‌تر کند. گرچه او حتی این توانایی را دارد که حزب را نابود کند.

کد خبر 481901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.