به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به این که استفاده از نیروی انسانی و حضور فیزیکی پلیس به تنهایی جوابگوی مدیریت و کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگی نیست بنابراین ضرورت احداث مرکز کنترل ترافیک در شهرها بیش از پیش احساس میشود.
خرم آباد هم یکی از شهرهایی است که نبود این مرکز باعث بروز برخی نابسامانیها در ترافیک شهر شده است به گونهای که ساماندهی عبور و مرور این شهر تنها از طریق مرکز کنترل ترافیک امکان پذیر است.
به گفته «علیرضا صادقی» معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری خرم آباد، طبق مصوبه شورای امنیت ملی که به کل کشور ابلاغ شده است مقرر شد مرکز کنترل ترافیک و پایش تصویری زیر نظر شهرداریها راهاندازی شود که شهرداری خرم آباد هم اقدامات را شروع کرده و طبقه آخر ساختمان جدید شهرداری منطقه دو به این امر اختصاص داده شد.
وی میگوید: سالن جلسات، سالن مانیتورینگ، اتاق سرورهای تجهیز، ساماندهی و مبلمان شده و با مخابرات نیز رایزنی شده و لینک مورد نظر انتقال یافته است، اما چون دوربینها، تاکنون در اختیار نیروی انتظامی بوده باید این لینک توسط نیروی انتظامی به طور کامل در اختیار شهرداری قرار داده شود تا بتواند این مرکز را به طور کامل راه اندازی کرده و سالانه توسعه دهد چرا که این مرکز سالانه نیاز به تعمیر، تعویض و اصلاح نرم افزارهایی دارد که هم مرکز کنترل ترافیک در آن راه اندازی شود و هم پایش تصویری شهر انجام شود.
معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری خرم آباد با بیان این که ۷۰ درصد راه اندازی این مرکز، مانند خرید دوربین، راه اندازی مرکز و اجرای فیبرنوری طی پنج سال انجام شده، میگوید: در سال جدید مقرر شد از اعتبارات متوازن استانی و ماده ۲۳ جرایم راهنمایی و رانندگی مبلغ پنج میلیارد و ۱۹۲ میلیون تومان به شهرداری تخصیص دهند تا کار با سرعت بیشتری پیش برود، اما متأسفانه تاکنون ۲۷۰ میلیون تومان از این مبلغ تخصیص پیدا کرده لذا تقاضا این است که این تخصیص ۱۰۰ درصد به شهرداری واگذار شود تا شهرداری بتواند در مناقصه جدیدی که به منظور رفع کسری تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز مرکز گذاشته شده تجهیزات را تهیه کند.
وی با اشاره به مزایای ایجاد این مرکز در شهر خرم آباد اظهار میکند: استفاده کمتر از سرعتگیر و موانع فیزیکی، کنترل ترافیکی ۲۴ ساعته و ساعات اوج ترافیک، باعث تغییر فرهنگ رانندگی در بلند مدت، کاهش میزان تخلفات و جرایم راهنمایی و رانندگی خواهد شد از نظر امنیتی نیز تمامی دستگاههای امنیتی میتوانند از این مرکز به فراخور نیازی که دارند علاوه بر کنترل ترددها، ورود و خروج خودروها و لینک گیری برای بحثهای امنیتی از آن استفاده کنند.
هنوز افق روشنی وجود ندارد
«سلیمان میرزاپور» دکترای برنامه ریزی شهری در این باره به خبرنگار ایمنا میگوید: با وجود این که چند سالی است راه اندازی مرکز کنترل ترافیک در شهر خرمآباد پیگیری شده، اما هنوز افق روشنی در خصوص چگونگی اجرای کار و واگذاری آن به شهرداری دیده نمیشود در حالی که این سیستم در شهرهای کوچکتر از خرمآباد از چند سال قبل ایجاد شده و این شهرها عملاً مرکز کنترل ترافیک را به شکل هوشمند راهاندازی کردهاند.
وی با بیان این که خرمآباد یک شهر طولی با معابر معمولاً کمعرض و مشکلات ترافیکی است بنابراین ایجاد این مرکز یک ضرورت است، اظهار میکند: یکی از راهکارهای پیشنهادی بحث همین کنترل ترافیک است که فارغ از بحثهای سختافزاری طرح مانند تعریض معابر به دلیل هزینهبر بودن در بحث نرمافزاری، فرهنگ ترافیکی به نوعی متأثر از همین طرح کنترل ترافیک و نظارت است که بخش عمدهای از آن توسط همین مرکز کنترل ترافیک و پالایش قابل حل است.
این کارشناس حوزه شهری ایجاد مرکزی برای کنترل و پایش رفتوآمدهای وسایل نقلیه در خیابانها و شریانهای حیاتی مهم شهر که از چند جهت برای مردم، مسئولان و توسعه شهری کمک کننده است را از مزایای طرح میداند و میگوید: این سیستمها چون بخشی از ابزار شهر هوشمند در بحث نظارت محسوب میشوند باعث ارتقای امنیت در فضاهای غیرقابل دفاع شهر کمک به مدیریت بحران شهری در زمان حادثه از نظر نوع حادثه و این که چه نوع امدادی حیاتیتر است، ارتقا و افزایش امنیت، کاهش تخلفات در بحث پایش ترافیک و در بعد پژوهشی هم به کمک پژوهشگران حیطه شهری برای طرحهای مطالعاتی خواهد آمد تا بتواند به پژوهشگر در رفع مسئله کمک کند.
نظر شما