۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
بایدن با روحانی دیدار می کند؟

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: بازگشت به برجام از منظر عملیاتی، متوجه بازگشت آمریکا به اتحاد میان دو سوی اقیانوس در قالب ۱+۵ با هدف افزایش همگرایی آمریکا و اروپا در مسائل بین المللی همچون پرونده ایران است.

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون احتمال رابطه ایران و آمریکا اظهار کرد: آنچه میان ایران و آمریکا وجود دارد باید در سطوح متفاوت تحلیل و ارزیابی شود. این که منابع خبری بیان می‌کنند آمریکا در پی ایجاد زمینه مذاکره مستقیم با ایران است یک امر معنادار و تعریف شده است؛ به این معنا که نه تنها در دوران بایدن و در دوران ترامپ بلکه در دوران دیگر رؤسای جمهور آمریکا بعد از انقلاب اسلامی همواره آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند که آماده مذاکره با ایران در مورد مسائل مختلف موجود بین واشنگتن و تهران هستند و این که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند آماده مذاکره هستند امری طبیعی است.

وی افزود: قبل از بایدن نیز ما شاهد آن بودیم که ترامپ گفت در هر جای جهان و در هر زمانی مسئولان ایران بخواهند در ملاقات با من پرونده‌های مختلف ایران را مورد بررسی قرار دهند ما حاضر به مذاکره و مسافرت به هر جای جهان برای انجام این مذاکرات هستیم؛ لذا این که بایدن، وزارت امور خارجه آمریکا یا سخنگوی کاخ سفید به این نکته اشاره کنند امر تازه ای نیست.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: بازگشت به برجام از منظر تعریف عملیاتی متوجه بازگشت آمریکا به اتحاد میان دو سوی اقیانوس در قالب ۱+۵ با هدف افزایش همگرایی آمریکا و اروپا در مسائل بین المللی همچون پرونده ایران است

مطهرنیا خاطرنشان کرد: اگرچه بایدن پرونده فعال شدن مکانیسم ماشه را مختومه کرد یا محدودیت رفت و آمد دیپلمات‌های ایران را در نیویورک از بین برد اما اینها در عمل به نفع آمریکا و مقدمه‌ای برای ورود به معاهده ۱+۵ محسوب می‌شود. در حالی که در این سو نیز ایران سخن از مواضعی می‌گوید که باید در تصمیمات رهبری جمهوری اسلامی ایران در جایگاه ولایت فقیه و فرماندهی کل قوا و لازمه پیروی سه قوه قدرت در ساختار سیاسی ایران از ایشان ردیابی شود اعلام کردند که در هیچ سطحی ایران و آمریکا با یکدیگر وارد مذاکره نخواهند شد. بازگشت به برجام زمانی صورت خواهد گرفت که آمریکا همه تحریم‌های متوجه ایران نه فقط تحریم‌های هسته‌ای را بردارد.

وی تصریح کرد: زمانی ایران به انجام تعهدات خود در برجام بعد از برداشتن تحریم‌ها بازمی‌گردد که همه مفاد برجام بدون تجدیدنظر در این توافق پذیرفته شود؛ این در حالی است که آمریکایی‌ها در حالی از مذاکره سخن می‌گویند که تحریم‌ها را برنمی‌دارند. آمریکایی‌ها می‌گویند به ۱+۵ و میز مذاکره با ایران بازمی‌گردیم تا نخست در برجام تجدیدنظر شود و سپس پرونده‌های دیگر ایران در زوایای گوناگون آن بررسی شود. این معنا تا حدود زیادی نمایانگر یک حرکت تعریف شده است؛ لذا این که می‌گویند بایدن و روحانی دیدار می‌کنند به یک طنز سیاسی بیشتر نزدیک است یا اگر هم صورت بپذیرد یک شگفتی بزرگ تاریخی خواهد بود و این شگفتی بزرگ تاریخی بیشتر از دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی در جهان تعجب برانگیز می‌شود.

مطهرنیا افزود: از منظر منطق سیاسی این که بگوییم به سرعت با آمدن بایدن پرونده جدایی میان ایران و آمریکا و اصطکاک نگرش‌های ایدئولوژیک ایران به عنوان جمهوری اسلامی ایران با دیدگاه‌های انقلابی و تجدیدنظرطلب در نوع رهبری جهان و مدیریت مسائل بین المللی و منطقه‌ای با آمریکای مدعی ابرقدرتی با مکتب لیبرالیستی و نگرش‌های هژمونیک حل می‌شود، درست نیست؛ البته به قول ناپلئون در دنیای سیاست تنها غیرممکن، غیرممکن است و هر امکانی احتمال وقوع پیدا می‌کند اما باید دید که این امکان‌ها چقدر نزدیک به عمود منصف احتمال وقوع است. فلذا با این تحلیل باید گفت که اینگونه اخبار بیشتر در جهت تأثیرگذاری بر فضای منطقه و نوعی گزاره‌های معطوف بر عملیات روانی جهت مدیریت وضع موجود است.

کد خبر 481195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.