لبنان در آتش اعتراضات

با تداوم مشکلات اقتصادی و معیشتی در لبنان، اعتراضات در این کشور همچنان ادامه دارد و معترضان در طی چندین روز گذشته در شماری از شهرهای این کشور جاده‌ها و معابر را مسدود کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انفجار مهیب انبار نیترات آمونیوم بندر بیروت که خسارت‌های فراوانی را به این بندر و پایتخت لبنان وارد کرد، اوضاع داخلی این کشور بیشتر از گذشته آشفته شد و اعتراضات گسترده مردمی را در واکنش به ناکارآمدی دولت به وجود آورد؛ همچنین گسترش شیوع بیماری کرونا و تشدید مشکلات اقتصادی در این کشور مشکلات را مضاعف کرد.

با افزایش فشار اعتراضات مردمی در لبنان و جریان‌های سیاسی غرب گرا در این کشور، حسان دیاب، نخست وزیر لبنان مجبور به استعفا شد و نهایتاً پس از کش و قوس‌های فراوان بین احزاب پارلمان، مصطفی ادیب با حمایت همه فراکسیون‌های سیاسی پارلمان لبنان و اکثریت آرای نمایندگان به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی شد و مسئول تشکیل کابینه شد.

در حالی که ادیب اعلام کرده بود با جدیت دنبال تشکیل کابینه است، اما نهایتاً به دلیل ناهماهنگی سیاسی برای تشکیل دولت جدید، پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهور لبنان از تشکیل کابینه انصراف داده و از سمت خود استعفا داد.

پس از گذشت ٣٠ روز از استعفای مصطفی ادیب، نخست وزیر لبنان، احزاب سیاسی این کشور در پی تشدید اعتراضات مردمی و علی‌رغم مخالفت حزب الله لبنان و جریان امل، سعد الحریری را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی کرد که مورد تأیید میشل عون قرار گرفت.

سعد الحریری، نخست وزیر سابق لبنان یک سال پس از کناره‌گیری در ۱۰ مهرماه سال جاری، پس از رأی مثبت پارلمان، چندین ماه است که از سوی میشل عون موظف به تشکیل کابینه شد، اما هنوز نتوانسته کابینه خود را تشکیل دهد.

خلأ دولت در لبنان باعث وخامت اوضاع معیشتی و کاهش ارزش پول ملی در این کشور شده است و بر همین اساس طی هفته‌های گذشته، مناطق مختلف لبنان به صحنه اعتراضات مردم این کشور تبدیل شده و معترضان در شماری از شهرهای این کشور جاده‌ها و معابر را مسدود کردند.

این در حالی است که هفته گذشته میشل عون، رئیس جمهور لبنان خواستار تحقیق درباره علت سقوط ارزش پول ملی شد و از رئیس بانک مرکزی این کشور خواست نتیجه تحقیقات دراین‌باره را فوراً در اختیار دستگاه قضائی قرار دهد تا متخلفان در صورت اثبات تخلف تحت پیگرد قرار گیرند.

اکنون کلاف سردرگم مشکلات سیاسی و معیشتی لبنان روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و تا کنون با وجود رایزنی‌های داخلی نتیجه‌ای برای تشکیل دولت جدید حاصل نشده است و همین امر سبب شده که همه نگاه‌ها اکنون معطوف سعدالحریری، نخست وزیر این کشور باشد؛ تداوم اعتراضات مردمی لبنان با رسیدن قیمت دلار به ۱۰ هزار لیره لبنانی که رقمی بی‌سابقه و بسیار پایین برای پول ملی لبنان بود، آغاز شد و باید دید انتهای آن کدام نقطه خواهد بود؟

عربستان اجازه تشکیل کابینه به سعدالحریری را نمی‌دهد

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل لبنان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: انفجار مشکوک بندر بیروت حدود ۱۰ میلیارد دلار خسارت به لبنان وارد کرد و بر همین اساس تمامی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را تحت تأثیر قرار داد و اعتراضاتی در این راستا شکل گرفت.

به گفته وی، با گسترش اعتراضات پس از انفجار، دولت حسان دیاب استعفا داد و از آن زمان تا به امروز لبنان با خلأ دولت روبه‌رو است و همین موضوع مشکلات اقتصادی لبنان را مضاعف کرده است؛ زیرا فساد اداری و خروج ارز از این کشور همواره ادامه دارد.

به گفته این کارشناس مسائل لبنان، همواره انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت در لبنان مورد طمع بازیگران خارجی قرار می‌گیرد و این کشورها تلاش می‌کنند از طریق این دو رویداد مهم سیاسی، نفوذ خود در لبنان را تقویت کنند.

به عقیده شکیبایی، نقش بازیگران خارجی در اعتراضات امروز لبنان روشن است؛ زیرا کشورهای آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی تلاش می‌کنند دولت لبنان را همسو با سیاست‌های خود تشکیل دهند و به رغم اینکه میشل عون، رئیس جمهور لبنان سعد الحریری را مجدداً به عنوان نخست وزیر معرفی کرد، اما عربستان با کارشکنی‌های خود اجازه تشکیل کابینه به سعدالحریری را نداده و در مسیر آن کارشکنی می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: مشکلات امروز لبنان ناشی از فساد دستگاه‌های اداری و تحریم‌های اقتصادی آمریکا است و همین موضوع باعث گسترش اعتراضات در لبنان شده است و به نظر می‌رسد بازیگران خارجی به دنبال برهم زدن آرامش و امنیت در لبنان باشند؛ زیرا این کشورها بخوبی می‌دانند لبنان خط مقدم رویارویی با رژیم صهیونیستی است و تلاش می‌کنند این کشور همسو با سیاست‌های اسرائیل مدیریت شود.

جریان‌های سیاسی لبنان درصدد حل مشکلات معیشتی مردم باشند

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز ایمنا می‌گوید: اعتراضات مردمی از ماه‌ها پیش در لبنان آغاز شد و در طی روزهای گذشته به اوج خود رسیده است که ناشی از خسارات اقتصادی و تخریب انفجار بیروت است.

به گفته وی، پس از انفجار بندر بیروت، وضعیت اقتصادی لبنان ناپایدار شد و با ناکامی دولت حسان دیاب و استعفای وی، وضعیت معیشتی مردم این کشور روز به روز بدتر شد؛ همچنین با شیوع بیماری کرونا، شرایط برای مردم این کشور سخت‌تر از قبل شد.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، پس از استعفای حسن دیاب از نخست وزیری، سعدالحریری به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، اما الحریری در طی ۳ ماه گذشته نتوانسته است کابینه خود را تشکیل دهد.

به عقیده هانی زاده، برخی از کشورهای غربی و عربستان سعودی با اعمال فشار به سعد الحریری، قصد دخالت در کابینه وی را دارند که اکثر این فشارها بر مبنای حذف نیروهای وابسته به جریان‌های ۸ مارس از کابینه است.

وی معتقد است که سعد الحریری به دلیل فشار کشورهای فرانسه، آمریکا و عربستان هنوز نتوانسته است کابینه خود را تشکیل دهد و به همین دلیل وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور در شرایط ناپایداری به سر می‌برد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه نخست وزیرهای پیشین لبنان در تشکیل کابینه ناکام بودند و در نهایت دست به استعفا زدند، احتمال دارد اگر سعد الحریری در تشکیل کابینه ناکام بماند، دست به استعفا بزند. امروز فضای لبنان بسیار متشنج و ناآرام بوده و برای التیام این شرایط نیاز است که تمامی جریان‌های سیاسی این کشور با همکاری یکدیگر درصدد حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم برآیند.

کد خبر 481106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.